Nekromanti Gondica: Slagsmål?

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Re: Slagsmål?

Slagsmål är lite speciellt, du köper beståndsdelarna (slag, spark och tillhygge) var för sig. Och jag är rätt säker på att kostnaderna var desamma som hos vanliga färdigheter.

Men om du väntar tills i kväll skall jag konsultera regelboken, för jag är lite osäker på mitt minne just i detta fallet.

/Mattias
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Slagsmål?

Slagsmål är lite speciellt, du köper beståndsdelarna (slag, spark och tillhygge) var för sig. Och jag är rätt säker på att kostnaderna var desamma som hos vanliga färdigheter.
Det är just det jag gissat på hittills.

Men om du väntar tills i kväll skall jag konsultera regelboken, för jag är lite osäker på mitt minne just i detta fallet.
Prefekt, det vore ju topp om du gjorde det.
Slagsmål verkar just lite virrigt.
T.ex. varför är det inskrivet i speciella kategorier av olika stridskonster om var del av stridskonsten ändå skall köpas separat. Vore det inte enklare att helt enkelt bara ha olika sparkar och slag som lösa färdigheter, and thats it?
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Re: Slagsmål?

Som sagt du köper beståndsdelarna var för sig, men du får aldrig ha mer än dubbelt så många snäpp i den bästa färdigheten som i den sämsta.

T.ex. varför är det inskrivet i speciella kategorier av olika stridskonster om var del av stridskonsten ändå skall köpas separat. Vore det inte enklare att helt enkelt bara ha olika sparkar och slag som lösa färdigheter, and thats it?

Det är för att du lätt ska kunna skapa dig en egen stridskonst, som det är nu är det ju bara att hitta på ett coolt namn och välja färdigheterna som ska ingå så är det klart. Lägg till lite bakgrund och så har man något att munhuggas om när man möter en annan kampsportsmästare.

Som jag ser det är stridskonsten bara fluff utanpå reglerna.

/Mattias
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Slagsmål?

Dessutom: det är visserligen möjligt att en person tränat mycket på just knytnäve, men otroligt osannolikt att han inte tränat några andra obeväpnade manövrar. Ingen jävel tränar någonsin på att bara sparka folk. En boxare tränar olika knytnävsslag och att finta och ducka, en karate-mupp tränar sparkar, slag, obeväpnade pareringar etc.

Alternativet hade varit att ha det som i diverse versioner av Drakar (jag minns inte om det var så i -91) där man lägger ihop en kostnad för alla manövrar - men då är man precis lika bra på varje istället för att en karatenisse fokuserar på höga sparkar och en annan på låga slag, etc.

Med det här systemet får man in fenomenet att man kan ha olika fokus men får inte det osannolika fenomenet att han har Knytnäve 15T6 men inget försvar, t.ex. (han kanske hoppas på att få initiativet jämt?) Och naturligtvis kan man hävda att spelare är så smarta att de inte gör så - men då är man en oförskämt positiv person! :gremgrin:

Erik
 
Top