Goda kulter

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Jag vill ha lite hemliga sällskap och kulter i min nya D&D grej. Men jag vill inte att alla ska vara onda. Onda kulter är lätta att skriva, ingen vill vara öppen med att de dyrkar Asmodeus genom att offra oskulder liksom. Men goda kulter är svårare, i alla fall om staden de är aktiva i inte är ond. Eftersom min nya grej kommer utspela sig i en ganska trevlig stadsstat skapa det problem för mig.

Så vad kan jag ha med för hemliga men goda kulter?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Ett hemligt sällskap som leds av en dryad som medlemmarna dyrkar som profet som ska leda dem till det förlovade landet när tiden är inne. Tills dess ska de ta hand om och hjälpa varandra i hemlighet. Dryaden är jagad av onda makter och därför behöver sällskapet ligga lågt.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Kanske något motsvarande UFO-kulter? Ej heavens gate då.
Eller någon form av fridfull drogkult.
Eller en samling personer som åkallar fred genom att dansa och spela på enkla instrument och chanta.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Alltså... Det känns väl ganska lätt IMO.
Seekers of Mystery
En grupp av mäktiga personer i staden ägnar sig åt att försöka finna upplysning tillsammans. De tror att deras knarkande, meditation och flummiga världsåskådning lätt skulle missuppfattas så deras medlemskap hålls hemligt även om deras symbol (ett gyllene tredje öga) dyker upp då och då i samband med att man håller i barnhem, hospital och annan välgörenhet. De som jobbar på de byggena vet inte riktigt hur de finansieras även om det eventuellt gömmer sig en och annan medlem i kulten inom dessa auxiliära organisationer. Det går också rykten om att denna kult offrar barn, håller på med orgier, i hemlighet styr hela staden, att kungen är med etc. Genomsnittsalignment är lawful good och det finns flera paladiner inom organisationen.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
I äventyret Birds of Yore i Night Yeast #1 spelar The Blue Ostrich Cult en stor roll. De tillber den heliga blå strutsen, och vill bli så lika fåglar som möjligt för att komma nära den i himlen. Väldigt trevliga överlag; berättar gärna om sin tro och erbjuder folk medlemskap, men håller inte på med människo-offer eller annat elakt.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Nästa sak jag kommer att tänka på är Freemasons. Dvs en hemlig organisation där inflytelserika personer träffades och nätverkade för att kunna styra landet/staden/whatever tillsammans så att saker och ting går rätt till. Massor med ritualer och liknande men egentligen så sysslar de mest med nätverkande. Det intressanta med Freemasons är att det beror på hur korrupta de lokala medlemmarna är hurvida de är NG eller LE. Lord Brady och Lord Hearth verkar hata varandra men egentligen så bara låtsas Lord Hearth vara emot den där nya parken för att kunna få insyn i motkampanjen så att Lord Brady kan få en edge.

En gång gjorde jag en RP som var medlem i ett hemligt kloster som jagade demoner med hjälp av magi också. Har för mig att de var hemliga för att det var coolt! vanligt folk skulle slippa oroa sig.

Übereil
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,566
Location
Rissne
En kult som har en del rätt gräsliga ritualer för sig, verkligen inte socialt kosher – men mer äckel än egentlig moralisk vidrighet bortom vad som redan görs i vilket slakteri som helst. Säkert en del sexritualer också, som puritanska medborgare kan tycka är äckliga. MEN – ritualerna behöver utföras för att hålla Old Ones borta eller hålla monstren i stadens närhet någorlunda under kontroll eller minska effekten av en ond kults influens. Eller så.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Fan vad många bra förslag jag fick omedelbart! :D Jag tänker stjäla vilt från dem direkt!
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Nästa sak jag kommer att tänka på är Freemasons. Dvs en hemlig organisation där inflytelserika personer träffades och nätverkade för att kunna styra landet/staden/whatever tillsammans så att saker och ting går rätt till. Massor med ritualer och liknande men egentligen så sysslar de mest med nätverkande. Det intressanta med Freemasons är att det beror på hur korrupta de lokala medlemmarna är hurvida de är NG eller LE. Lord Brady och Lord Hearth verkar hata varandra men egentligen så bara låtsas Lord Hearth vara emot den där nya parken för att kunna få insyn i motkampanjen så att Lord Brady kan få en edge.
Det ska sägas att det här också betyder att när det blir känt att rollpersonerna börjat undersöka Lord Brady så börjar plötsligt det lokala Dungsweeper's Guild att jävlas med dem av någon outgrundlig anledning (de har ju betalat sina avgifter och allting!).

Übereil
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
En kult som skyddar något viktigt (eller i alla fall något de tycker är viktigt): hemlig kunskap från Atlantis, svärdet som smiddes för att döda Satan under det sista kriget, eller något annat kul. De är hemliga för att inte de Onda ska få tag på den hemliga kunskapen eller föremålet.

Och naturligtvis har de konstig sex, för varför skulle någon vilja vara med i kulten om de inte fick ha det?
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Jag gör en variant på min tidigare:
Helt fridfull sekt/kult som åkallar fred (det blir ej mer konkret än så) genom att dansa, spela på rytminstrument och chanta. Inga droger, inga perversioner eller något annat, bara sång, dans och fred. Finns inga som helst smutsiga hemligheter att gräva upp.

Däremot måste de säga upp sina familjeband när de går med. Alla humanoider är en del av samma allomfattande familj och måste uppgå i den för att leva sant. Så de är verkligen ej poppis. Nuvarande ledares (drottning, hövding, statsråd whatevs) ena barn har precis gått med.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Det ska sägas att det här också betyder att när det blir känt att rollpersonerna börjat undersöka Lord Brady så börjar plötsligt det lokala Dungsweeper's Guild att jävlas med dem av någon outgrundlig anledning (de har ju betalat sina avgifter och allting!).

Übereil
Be very afraid of the Dungsweeper and Offal Removers guild. They will fuck up your shit. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,922
Location
Ludvika
Kulter som aktivt bekämar ett för allmänheten okänt hot just för att hålla statsstaten trevlig. Det kan finnas flera kulter som bekämpar samma hot, och en del av dem kan vara medvetna om varandra.

Du kan också ha sammansvärjingar av folk som av politks anledningar inte kan hänge sig åt philantropi som de vill. Jag tänker typ politiker eller adelsfolk som tycker det vore väldigt trevligt att sponsra barnhem och skolor åt alla. Men organisationen de representerar skulle se alla försök att göra det utan inskränka de sakerna till "de egna" som ett tecken på svaghet och skäl till avsättning.

Så de träffas i hemlighet för att organisera välgörenheter via någon bulvan.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,922
Location
Ludvika
Kulter som aktivt bekämar ett för allmänheten okänt hot just för att hålla statsstaten trevlig. Det kan finnas flera kulter som bekämpar samma hot, och en del av dem kan vara medvetna om varandra.
Det vore ju också sjukt kul om två sånna kulter båda tror att de bekämpar ett yttre hot, men egentligen är det bara att de två kulterna hamnar ivägen för varandra och av misstag ställer till bekymer för varandra =D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Det vore ju också sjukt kul om två sånna kulter båda tror att de bekämpar ett yttre hot, men egentligen är det bara att de två kulterna hamnar ivägen för varandra och av misstag ställer till bekymer för varandra =D
Ja! Skriver in den direkt!
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Det vore ju också sjukt kul om två sånna kulter båda tror att de bekämpar ett yttre hot, men egentligen är det bara att de två kulterna hamnar ivägen för varandra och av misstag ställer till bekymer för varandra =D
Snor den direkt :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
EVERYBODY IN THIS PARTY SHINING LIKE 👁

EWIGE BLUMENKRAFT
#slack #fnord
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
PS visste ni att Robert Sheas son är Mike Shea som är en känd DM för 4e och 5e? D&D illuminati confirmed♥
I bless the air on which I walk osv osv♥
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
PS visste ni att Robert Sheas son är Mike Shea som är en känd DM för 4e och 5e? D&D illuminati confirmed♥
I bless the air on which I walk osv osv♥
Shit! Hade ingen aning om det!
 
Top