God45 recenserar scenarion på alexandria.dk!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
terje;n341135 said:
Jag kan verkligen bara hålla med! Jag minns hur nöjda vi var med själva konceptet, men också väldigt frustrerade då vi aldrig lyckades komma på hur tusan det skulle fortsätta.

Det här är bästa tråden på forumet! :)
Tack :)

Det är verkligen en magiskt bra pitch! Jag har inte hört så mycket om Legend tidigare, men efter att ha läst scenariot är jag super intresserad!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Henke;n341136 said:
Den får du gärna dela med dig av när du skrivit den :)
Ska bara sno det till mitt hemma spel :p Kan ju inte släppa något med någon annans idéer ju!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Scenario: Ett hjärta av stål
Av: Terje Nordin
Till: Itras by
När: 2009

Det här scenariot utspelar sig i en surrealistisk stad mitt i limbo där en spindelgudinna härskar medan positivspelare, gudar, småborgare, horor och andra lever sina liv. Det påminner mig väldigt mycket om två saker, Dagarnas skum av Boris Vian och The Dolls of New Albion (det var en hög och en låg referens).

Själva scenariot går på full surrealistisk känslologik och har få nuddningspunkter med realism som sådan saker brukar fungera. Men samtidigt känns allting logiskt! Futuristerna dyker upp och jag ifrågasätter inte för en sekund att en konströrelse som är kopplad till den italienska fascismen finns här bland maskingudar och picknickar. Det är ljuvligt. Alla delarna klickar och surrar på. Inget känns fel eller långsökt. Scenariot är väldigt kort, men jag har svårt att se hur det inte skulle vara det. En lång del är “PRATA KÄNSLOR MED HONOM!” och medan den delar tar upp få ord kan det lätt vara en halvtimme vid bordet.

Så, det här är nog grejen. Gillar dina spelare fransk existentialism, surrealism och absurdism? Grattis, här är ett rollspelsscenario för dig där de kommer känna sig hemma! Kanske till och med känna en pseudo-nostalgiskt romantiskt längtan till en svunnen konstscen och intellektuell rörelse i ett Paris de aldrig fick chansen att besöka… Är dina spelare inte intresserade av sådant? Då kommer Ett hjärta av stål inte hålla deras hand. Det är ditt jobb som en spelledare i så fall. Och det är inte ett jobb som jag hade gett mig på.

Har du en bokcirkel och ni läser Sarte, Camus eller Vian så spel det här med dem så fort du kan! Det är lite för kort och brer inte ut sig nog för ett maxbetyg. Men fan vad jag vill se en hel kampanj i samma stil.

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Scenario: Lydias begravelse
Av: Daniel Benjamin Bjørn Clausen, Peter Cornelius Møller och Jesper Stein Sandal
Till: Dungeons & Dragons 4ed
När: 2012

Det här är ett intrig scenario. Med hemliga agendor (och identiteter!) och individuella mål. Fokuserat runt ett familjedrama. I D&D 4ed!

För er som inte vet är det ett system som är till för taktiska strider i full wargaming stil målat med ett tunt lager rollspel. Du kan spelleda andra saker i det, om du inte vill använda systemet alls. Det här är alltså 100% försöka skruva i en skruv med en hammare. Det är fel verktyg för jobbet. Det är en uppföljare till ett scenario från 1998 så det finns inte någon kontinuitets anledning till att just det systemet används heller. Ja, det är ett aningen förenklat system… Men det löser inte problemet scenariot har med systemet.

Så det här är ett helt okej intrig scenario med bra stämning, relationskartor, karaktärer som kommer kollidera med varandra och allt det där. Det kommer antagligen sluta med att gruppen försöker mörda varandra… Vilket på grund av reglerna kommer ta 3 sekunder eller vara en enormt utdragen historia. Oh, och vissa karaktärer kan inte vinna över andra. Liksom, alls. Inte för att det ska vara så i fiktion utan för att det är så rollerna i D&D 4ed fungerar. Man ska bara slåss som en grupp och aldrig mot andra spelarkaraktärer.

Gillar du bråkiga scenarion där alla hugger varandra i ryggen är det här värt att läsa. Det målar upp en ganska otrevlig bild av alla karaktärerna och världen. Men det är ett stilval. Men väljer du att spelleda det här måste du nog byta system om du vill ha kul med det.

2 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
God45;n341460 said:
Scenario: Lydias begravelse
Av: Daniel Benjamin Bjørn Clausen, Peter Cornelius Møller och Jesper Stein Sandal
Till: Dungeons & Dragons 4ed
När: 2012
Bra skiftat till ett danskt scenario i vågen av alla svenska som på senaste tiden dundrat in. Eftersom jag är hooked på antagonistspel så blir det här intressant att läsa även om jag aldrig skulle röra D&D-reglerna ens med en animerad griptång.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Scenario: Frygtens tid
Av: Ole Frej Christiansen, Svend Jensen och Thomas Bregnegaard Knudsen
Till: MERP/WFRP
När: 1992

”Wow det är två konstiga system som man kan köra samma scenario i!” var tanken som fick mig att recensera Frygtens tid. Warhammer är ju Blackadder, mörk komedi, low fantasy och äckliga critical hits. Det är inte som Sagan om ringen alls! Men sedan tänkte jag att systemen ändå är väldigt lika i allting utom just stämning. Det är low fantasy, en miljon critical hits med specifika resultat och generellt jävligt hårt att vara en spelarkaraktär.

Sedan läste jag scenariot. Och jag har INGEN aning hur fan det här fungerar i Sagan om Ringen världen. Det här är Doom metal och Warhammer as fuck.

Scenariot utspelar sig mitt i vintern i en snöig by mellan Kislev (fantasy ryssland) och Kejsardömet (fantasy tyskland). Orker är påväg för att döda alla, mörka förkämpar för Tzeentch (guden av kaos och ödet) lurar, magiker kidnappas och en galning löper amok i byn. Det är typen av scenario där spelledaren uppmanas använda att det snöar för att spelarkaraktärerna ska förfrysa sig, bli hungriga och bli smutsiga. Och sedan få en klubba i ansiktet som slår ut alla deras tänder.

Jag vet inte om jag förmedlar hur fucked gruppen är här. Dag ett öppnar med ett Mao Zedong citat. Det värsta Mao Zedong citatet: ”Der hersker stor forvirring pa? jord, og situationen er under kontrol.”. Det böjae med att man kommer till en av karaktärernas brors hus, finner honom fruktansvärt mördad och hans butler död och halvt sönderkokt i en gryta han verkar ha kollapsat ner i. Undersöker man bevisen blir man fruktansvärt förgiftad. Sedan springer en helt orelaterad galning omkring och skapar oreda när man försöker utreda. Det är helt perfekt.

Oh, men ni tror att ni är badass äventyrare ute för att lösa det här? HA! Ni är en snygg skogshuggare, en kåt alv, en superful jägare, en kass magiker som mest är en diplomat och en världstrött halfling.

Scenariot har fantastiska NPC:er, en kul utredning, väldigt bra stämning, är fullt med svart humor och popkulturella referenser och låter äventyrarna vältra sig i misär utan att begränsa vad de kan göra. Informationen är dåligt organiserad och det hela är uppdelat i olika dagar där vissa platser bara beskrivs på vissa dagar vilket blir skumt, men det är inte några stora fel.

5 av 5, det är ett genuint fantastiskt litet scenario gömt i arkivet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Scenario: Döden i Venedig
Av: Johan Englund och Tom Lindahl
Till: Vampire the Masquerade (och Dark Ages)
När: 1998

Den här kampanjen håller precis lika hög kvalitet i text och innehåll som de officiella kampanjerna till Vampire. Den är skriven väldigt mycket på samma sätt, med massiva mängder information, krav på djup kunskap om Vampire, tematiska kopplingar som inte blir uttalade men som gör scenariot bättre, grym dialog, coola NPC:er, mycket rälsning, många bitar där det inte finns någon räls men där scenariot antar saker, långa tidshopp som låter ens karaktärer gå från färska nybörjare till fruktade äldste vampyrer och med en handling som rör världens undergång (eller gör den?!). Det här håller samma kvalitet som Transylvania Chronicles eller Giovanni Chronicles första böcker men Döden i Venedig är bättre än de äventyren eftersom författarna här förstår hur reglerna fungerar bättre än White Wolfs egna författare verkade göra.

Så scenariot är uppdelat i två delar: 1348 och 1998. Man spelar samma karaktärer i båda tidsperioderna och blir indragna i riktigt uråldriga intriger som kretsar krings en antediluvians diableri och obskyra blodslinjer men som också innefattar politik och intriger. Med andra ord, du är mitt i Jyhadet! Livet är hårt, bär en hjälm!

Jag måste erkänna att om du inte har stenkoll på Vampire the Masquerades metaplot och deep lore så kommer handlingen här vara 100% ogenomtränglig för dig. Men det här är ett tungt scenariot till Vampire. Så spelar du det här kan du redan allt du behöver veta.

Så rälsningen… Det är mega-rälsat. Folk har förskrivna dödsscener och tal de skriker ut när de dör och grejer. I slutet av scenariot fryser en NPC tiden när han dör, inte för att rädda sig själv, utan för att hålla sitt cola tal. Det är väldigt dumt. Men exakt så som vampire skrevs.

Informationen är levererad i löpande text vilket gör mig förvirrad och arg, men det är EXAKT som Transylvania Chronicles och Giovanni Chronicles så jag känner inte att jag kan klaga på det.

Reglerna sitter bättre här, även om de ignoreras då och då för rälsen. Black Hand Strike teamet som kommer efter spelarkaraktärerna när de är äldste vampyrer har spårkulor och bomber med sig, för annars är de inte ett riktigt hot någon så gammal vampyr. Det kan kännas som en liten grej men i spel är det skillnaden mellan en kul strid och frustrerande slöseri med tid.

Om du kan nog om Vampires deep lore har du redan listat ut att det är True Brujah i det här äventyret från att någon frös tiden. Det kan vara nog för att göra dig avtänd på scenariot om du tillhör gruppen vampire spelare som hatar Dirty Secrets of the Black Hand. Jag tänker säga att man använder True Brujah storylinen smakfullt men att det är huvudhandlingen här. Jag tycker inte det stör, men har du en extremist på den här punkten i gruppen du ska spelleda för så se upp! Det är annan kitsch på samma nivå också med halvnakna monster kvinnor med leoparder och grejer.

Så, det här är vampire skrivet på sättet som fick in mig i hobby och jag är inte objektiv alls. Det här scenariot har en massiv mängd arbete och kunskap bakom sig och det gör exakt vad det vill göra. Samtidigt är det ett extremt 90-tals scenario från en skola av spelledande som vi helst vill glömma. Oh, och det är exakt en sådan där meta-plot fest som alla hatade vampire för att det blev...

MEN JAG BRYR MIG INTE! JAG GILLAR DET! 90-TALS VAMPIRE FÖR ALLTID!

3 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
God45;n341474 said:
Scenario: Frygtens tid
Av: Ole Frej Christiansen, Svend Jensen och Thomas Bregnegaard Knudsen
Till: MERP/WFRP
När: 1992

5 av 5, det är ett genuint fantastiskt litet scenario gömt i arkivet.
...och nu har det en lika fantastisk recension.

"Det är typen av scenario där spelledaren uppmanas använda att det snöar för att spelarkaraktärerna ska förfrysa sig, bli hungriga och bli smutsiga. Och sedan få en klubba i ansiktet som slår ut alla deras tänder.

Jag vet inte om jag förmedlar hur fucked gruppen är här."

Den här beskrivningen är 5 av 5 för mig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Scenario: The B-Team
Av: Lars Wagner Hansen och Matias Stuven
Till: Shadowrun
När: 1993

En magisk seriemördare är lös och ni är cyberpunk snutarna som är skickade för att stoppa honom! Det visar sig att mördaren är en loser shaman som utnyttjas av en spindel totem och har manipulerats/lockats att genomföra en ritual med människooffer. Lyckas han genomföra den tar Spindel fysisk form. (Nu är det här shadowrun så det är liksom inte en super big deal. Men en hög människor och orcher kommer dö innan något storföretag orkar bry sig över att deras arbetare dör och pressar militären till att göra något).

Upplägget är kul, men problemet är att som snutar förväntas man gå runt och fråga folk saker. Sedan hoppar gängmedlemmar fram och anfaller en i random encounters då och då. Sedan har man en strid och så är det slut. Du känner dig inte som en polis och det känns inte som den ockulta cyberpunk framtiden. Man har så många olika saker att utforska eller göra med det här upplägget! Man skulle kunna ha en utredning där man måste kombinera magi och hacking, göra sociala kommentarer om polisens roll i ett korrupt system, bara ha spelarkaraktärerna som bra snutar på de värsta gatorna någonsin eller någonting annat intressant! Upplägget har en massa potential. Men istället är det traska runt, random encounters och skjuta en shaman på slutet.

2 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Scenario: Kill the Elites
Av: Jakob Eskildsen, Stefan Larsen och Niels Sangill
Till: Shadowrun (med eget system)
När: 2019

Det här scenariot går inte att recensera eftersom det inte är komplett. Det är tydligen ett semi-lajv och semi-wargame om att vara vanligt folk som radikaliseras till att utgöra en anarkist cell (det verkar vara faktiska anarkister och inte Shadowrun specifika neo-anarkister). Det verkar ganska coolt men allt material finns tyvärr inte upplagt.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Så, när du har recenserat alla äventyr får du starta det ännu större projektet att fixa alla dåliga äventyr. Det är också ganska arrogant. Men jag tror du kan leva med det.

;) iaf alltid lika roligt läsa dina recensioner
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
.113;n341515 said:
Så, när du har recenserat alla äventyr får du starta det ännu större projektet att fixa alla dåliga äventyr. Det är också ganska arrogant. Men jag tror du kan leva med det.

;) iaf alltid lika roligt läsa dina recensioner
Jag tänker nöja mig med att fixa mina egna dåliga scenario! :p Stort nog eget projekt!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Scenario: "Hvordan skal vi dog nå frem til 400?"
Av: Thais Laursen Munk
Till: Sværd & Trolddom
När: 2016

Sværd & Trolddom är alltså Fighting fantasy och inte något obskyrt fantasy system från Danmark. Det här scenariot är en hyllning till en av de klassiska ”bläddra till sidan X” böckerna. Det är också, kors i taket, ett bra komedi äventyr!

Så humorn är upplagd på ett sätt som utnyttjar spelkulturen där intrig scenarion är vanliga. Alla får hemliga mål och anledningar till varför de är på äventyret. Det antyds sedan att man bör undvika att prata om sina mål så att de andra inte stoppar en för att nå sina mål... Grejen är dock att målen och karaktärerna inte på något sätt är i konflikt med varandra! Men de motiverar karaktärerna att göra saker. Sedan är själva scenariot ett ganska enkelt och raka rör dungeon crawl… Som kompliceras av att alla beter sig super skumt! Det är en kul ide och ser är ut att bli bra i spel. Men det är också en helt okej dungeon ifall det inte fungerar så bra.

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Scenario: Doctor Who - The Silver Subjects
Av: Elias Wiklund
Till: Doctor Who Adventures in time and space rpg
När: 2015

Det här är ett extremt kort, extremt rälsat och extremt generiskt äventyr. Det finns ett kraschat cybermen skepp som två onda bröder har på ett ställe och de har en ond plan. Det är kort. Det är så dåligt organiserar att det ändå är svårt att förstå.

Det finns tyvärr inget att hämta här alls. Vilket… Alltså, det är Dr.Who! Go big or go home! Det behöver inte ens hålla ihop logiskt. Du får går “Time-Whimey” om du har något coolt att visa upp. Bara.. gör inte den här generiska tråkiga grejen. Hade det här scenariot varit helt ospelbart nonsens med tidsresor, intelligenta trottoarer, magiska aliens och Napoleon hade jag ändå gett det 2 poäng.

1 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
God45;n335235 said:
Scenario: I skyggen af skoven/By the Forest
Av: Rasmus Troelsen
Till: Friform
När: 2019

Det här scenariot handlar om fyra unga killar och sommaren efter gymnasiet då de måste hantera sitt bla, bla bla… Okej, jag kanske inte är helt rättvis men herregud jag kan inte bry mig. Scenariot vill att man ska ta de här tonåringarnas problem som verkliga dileman och deras val rörande flickvänner och skolor ska var djupt viktiga. Men vi får ingen anledning att bry oss. Ingen känns som en riktigt person, scenerna är slarvigt och odisciplinerat satta och hela scenariot är onödigt pratigt på ett sätt som gör det sämre.

Det här scenariot följer strukturen som används av de riktigt bra danska friformsscenariona. Men det är inte lika bra. Det är som någons tidiga D&D dungeon. Du har läst Crucible of the gods, Tomb of Horrors och Death Frost Doom, nu ska du göra ditt mästerverk. Du ritar rum precis som i dem, skriver upp monster, hittar på en bakgrund och… Det är inte samma sak. Det är inte lika bra. Rollspelsmakande är en konst och att bara följa formen räcker inte.

Men det finns potential här. Författaren kan skriva men gör det för odisciplinerat. Mer övning och ett bra ämne att skriva om så kan han komma att skriva något som är riktigt spelvärt. Det här är inte det. Det här är fyra rum och orcher som vaktar en skattkista.

2 av 5
En kul parentes angående det här scenariot. Det vann som bästa scenario på Fastaval förra året med följande motivering:
"In a truly touching drama the bittersweet and evocative story about the friendship of four high school graduates and the expectations of those around them. The players are invited to explore the lives and dilemmas of these very likeable boys in the last innocent summer, before their adult lives and studies call them away."
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Henke;n342434 said:
En kul parentes angående det här scenariot. Det vann som bästa scenario på Fastaval förra året med följande motivering:
"In a truly touching drama the bittersweet and evocative story about the friendship of four high school graduates and the expectations of those around them. The players are invited to explore the lives and dilemmas of these very likeable boys in the last innocent summer, before their adult lives and studies call them away."
Shit vad olika man kan läsa det! Alltså, det kanske var magiskt i spel och det lyfte materialet? Men skrivet på en sida har jag svårt att förstå deras motivation!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Scenario: Justice Riders
Till: Action!
Av: Oscar Söderström
När: 2016

Det är ett väldigt enkelt scenario där man ska rädda en kidnappad person, vara good guy motorcykelknuttar och slåss en massa. Det är fyllt med klicheer och tropes på ett självmedvetet och avslappnat sätt. Det finns ingen layout och scenariot är väldigt kort. Det här är fullt spelbart och är inte dåligt, men du kan alla de här greppen själv och det är så kort och enkelt att du inte behöver scenariot.

2 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
En liten rolig uppdatering i alexandria-arbetet. Idag har jag fått klartecken av författarna bakom scenariot Om och endast om... eller Cuius Ultima, Mr. Pettigrew att lägga upp det. Tidigare försök att få tag på scenariot har enligt alexandrias Trivia lett till informationen: "Scenariot gick förlorat i en hårddiskkrasch på en Mac Classic i mars 1996". Jag hade turen att få tag på det via två fantastiska personer som sparat undan det (och många andra gamla scenarion) och nu har det alltså återuppstått, nästan 25 år senare.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Henke;n344429 said:
En liten rolig uppdatering i alexandria-arbetet. Idag har jag fått klartecken av författarna bakom scenariot Om och endast om... eller Cuius Ultima, Mr. Pettigrew att lägga upp det. Tidigare försök att få tag på scenariot har enligt alexandrias Trivia lett till informationen: "Scenariot gick förlorat i en hårddiskkrasch på en Mac Classic i mars 1996". Jag hade turen att få tag på det via två fantastiska personer som sparat undan det (och många andra gamla scenarion) och nu har det alltså återuppstått, nästan 25 år senare.
Hoppas på recension! Så att vi får se om du räddat en skatt eller släppt lös en fasansfull farsot till scenario i världen!
 
Top