Dymedelst ett bestickande corollarium, bäste Bror!Detta kanske redan har sagts, men: enkannerligen
Dymedelst ett bestickande corollarium, bäste Bror!Detta kanske redan har sagts, men: enkannerligen
Även "månglare" och "krämare" används mer sällan numera."Nasare". Det är nästan bara jag som fortfarande kallar (resande) handlare för nasare.
De används, men nästan uteslutande nedsättande.Även "månglare" och "krämare" används mer sällan numera.
Att pickle betydde buspojke beror nog på att Pickelhering, "Inlagda Sillen", var "en stående komisk-grotesk figur i folklustspel; gyckelmakare, narr, upptågsmakare". I svenskan från 1685 framåt.
Liksom nasaren är köpmannayrket i Drakar och Demoner, så är krämaren samma i Eon 5.Även "månglare" och "krämare" används mer sällan numera.
Hökartorget finns i Hedemora också.I Örebro finns köpcentret Krämaren, och i Köping kan man gå till Hökartorget.
Jag var fullt övertygad om att en sökning bara skulle ge mig fantasytrådar, men icke...Trälhavet dök också upp i en artikel om nymodigheten kontorslandskap.