Nekromanti Gjenger

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Hvor stor og omfattende kan en gjeng egentlig bli uten noen særlig tilknytning til de "store" (Mafia, foretag...)?
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
De flesta gängen har väll nån sorts anknytning till maffian t ex. säljer droger där 50% av vinsten går till maffian.
 
G

Guest

Guest
Ett gäng är väl mindre organiserat än mafia, så när det verkligen behövs en organisation att hålla ihop det så klarar de väl det inte utan att bli organiserade eller ta stöd av organiserade.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Hvor stor og omfattende kan en gjeng egentlig bli uten noen særlig tilknytning til de "store" (Mafia, foretag...)?
Hur stort som helst så länge de inte befinner sig på ett område som maffian eller företaget har intresse av, eller sysslar med en uppenbarligen inkomstbringande verksamhet som maffian eller företaget vill ta del av. Om gänget tjänar pengar och befinner sig på fel plats kommer maffian eller företaget vilja ta kontroll över det även om det bara är tre personer stort.

/tobias
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Blir det tillräckligt stort så kanske man måste räkna dem till "de stora".
Och så beror det på omständigheterna och vilket land och rättsväsende man befinner sig i.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
organisationsformer

Jag snabbskrev ett utkast till en artikel om olika organisationsformer för eventuellt tänkbara exempelvis kriminella nätverk och grupper. Ingenting märkvärdigt men det kanske kan användas ur inspirationssynpunkt eller nåt?

organisationsformer.pdf

Bara två idealtyper än så länge, skriver mer när jag vaknar imorgon... om jag orkar dvs
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Danke Schön

Dette liker vi, det er denne type information jeg skulle likt å få fra Neogames, litt mer hvordan nettverk i underverden er bygd opp, aktører, svarte markeder, lyssky virksomhet. Dette fordi at RP har en tendens til å bevege seg i mye i disse miljøene.
Kall meg en lat SL, men hvis jeg hadde sluppet å tenke ut allt dette selv så kunne jeg bruke tiden min på å mekke eventyr. Det er en modul i denne banen jeg kunne tenkt meg å finne på Dump Station, eller fra Neogames ( jeg må jo betale for den i så fall, men det vil jeg gjøre,).
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Danke Schön

Liknande material är planerat att dyka upp i Neotech America - när nu den dyker upp :gremtongue:

/RD
 

Joker

Veteran
Joined
30 Dec 2002
Messages
79
Location
Malmö
Håller med...
Med tanke på att många gäng har en relativt anarkistisk och decentraliserad organisation så kan inte operationen upprätthålla sin egen struktur över en viss storlek. Det blir helt enkelt en för tung organisation, så den splittras antagligen i mindre falanger. Jag misstänker att de flesta gängen styrs av en central figur, en ledare, och att storleken på gänget är en direkt extrapolering av den personens auktoritet och ledarskapsstil.

/Joker
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
KRIMORG

En vidareutveckling av tidigare artikel om kriminella organisationsformer till Neotech. Tips om hur artikeln kan vinklas och utvecklas vidare välkomnas!

KRIMORG
 
Top