Nekromanti Gillar du Fallout och Gamla Mutant ?....

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Ok, eftersom...

...det var jag som tog upp "starkt inspirerad" kan jag väl erkänna att MC är hyfsat starkt inspirerat av WH40k, i alla fall stämningen i sagda spel.

Men väldigt mycket WHFRP, trot eller ej...

Plankning däremot... det är som du säger lätt att tro det, men faktum är nog att MC är den Mutant-inkarnation som står allra mest på egna fötter.

Judge Dredd var en inspirationskälla (serien alltså, inte filmen). Nemesis the Warlock som Nightowl nämnde var inte med så mycket i diskussionerna (har inte läst den själv), Alien och Aliens självklart...

Sen finns det väl en massa saker jag inte känner till, men det är nog mer obskyra referenser.

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ok, eftersom...

Det är inkvisitionen - och stilen på deras rustningar etc. - som fick MIG att tänka på Torquemada och hans polare i Nemesis the Warlock.

Få se nu, jag vet att Bill King skrev en del i supplementen... hur mycket hade han att göra med huvudspelet? Jag vet att han var ansvarig för en del av fluffen i Chronopia...

Nightowl, som har allt till MC utom A, äventyren - köper aldrig äventyr, normalt; B, Ilian samt C, en fungerande regelbok. Mitt ex är, trots att jag aldrig spelat fanskapet, uppsplittrat i lösa blad vid detta laget (!) och ligger omsorgsfullt förpackad i en skokartong på annan ort - annars skulle jag kollat själv.

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: verkligen?

BRP's fantasymodul Magic World, ja.

Nästa upplaga av Drakar var för övrigt mycket bättre; den städade upp en hel del ohängdheter i BRP-systemet.

En influens i sammanhanget är förstås andra BRP-spel; shamanismen i Gigant har Spririt Combat delvis plockat från RuneQuest, t.ex. Det rör sig dock sällan om direkta plagiat/avskrifter.

Nightowl, lärljunge till Staaphord och Perin...

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Grundboken...

...var mycket Gulliksons värld och idéer, byggda på det av Mutant Rymd (av Sjöberg) som passade, kryddade med Stenmarks kaotiska input och visioner, kylda och smidda till text av Seter och Strandberg.

Såvitt jag kommer ihåg i alla fall. Stenis är ju seriefreak så det kan komma in lite Nemesis the Warlock från höger...

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 
Top