Nekromanti Gemini och EDD?

Yorn

Veteran
Joined
19 Dec 2000
Messages
14
Location
Stockholm, Sverige
Tjena,
Ibland funderar jag på att köra Gemini med de gamla goa expertreglerna för DoD. Inte för jag tycker att Geminis system är dåligt, utan snarare för att många spelare är inkörda på EDD-reglerna (bla jag) och det då blir en mindre tröskel att köra igång om man håller sig till det.

Någon som har funderat/testat och som vill dela med sig av erfarenheten? Det mesta torde vara ganska enkelt, men det som kanske ställer till det är magisystemet b.la (man vill ju inte köra med EDDs magisystem när man har Geminis!). Hur konverterar man effekt/skada av besvärjelser på ett bra sätt?
En annan sak är ju grundegenskaperna och färdigheter(t.ex om man vill konvertera SLP från äventyren). Styrka 15 i Gemini är ju inte riktigt styrka 15 i EDD eftersom skalan i EDD är baserad på sannolikheter. Är det någon som är duktig på sannolikhetslära? :gremsmile:

Hoppas att ingen tar illa upp för att jag dikuterar lite EDD här. För det är ju ändå Gemini man vill köra :p

Tjohej!
/Yorn
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Det borde väl gå bra... Kan tänka mig att många vill köra med regler de kan/tycker bättre om (t.ex. kommer vår nästa Chronopia-kampanj att spelas med Kults regler) , även om jag tycker det är kul att pröva nya regelsystem.

Borde det inte gå att använda magisystemet från Gemini på samma sätt även om man för över dem till EDD? Om inte skulle det vara ett bakslag, EDD:s magi är inte särskilt upphetsande... Ett FV i varje Aspekt och sedan kan man ju fundera ut vilka skadetärningar som är lämpliga vid sådana besvärjelser.

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
det är ju som att spela DoD fasst i en annan värld, jag ser ingen orsak till att att det inte skulle funka.

Magisystemet går dock inte att byta ut..

Let's face it,
Gemini rocks..
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Magisystemet är väl relativt enkelt att konvertera vad gäller skada etc, en skada på 2 poäng i geminis system kan exempelvis konverteras till en T4 (medianresultat 2,5 förvisso, men tillräckligt nära). Det enda stora problemet är hur man ska göra med FV för de olika aspekterna - man kan ju inte gärna ha en separat färdighet för var och en av dem...

/Odd
 
Top