Rising
Vila i frid
Just nu så pågår Great Designer Search 2 - där någon glad spelamatör skall belönas med ett internship på Wizards som designer. Förra gången GDS hölls så vann Alexis Jansson, men man gick vidare med att anställa inte mindre än fyra tävlande. Nå; tävlingen var bara öppen för jänkare, så det är inte så intressant för oss - men vad som är mer intressant är att titta på själva utmaningsupplägget och se vilka höga krav som ställs på dessa speldesigners. Detta är mycket lärorikt för alla som är intresserade av speldesign. Det handlar om att kunna kommunicera och väcka intresse kring väldigt lättfattliga - men samtidigt rika - koncept; och att kunna rikta sig till en väldigt bred grupp av olika spelare.
Det roliga med årets tävling är att den till stor del utövas på Wizards (helgalet undermåliga) Wiki, och att deltagarna måste ta hjälp av varandra och utomstående för att kunna lyckas i utmaningarna. Det handlar inte bara om att köra sitt eget race, för så kommer man inte att arbeta när man väl kommit till Wizards och hamnar på ett designteam - utan det gäller att även kunna arbetsleda och förklara ens idéer till andra designers, och få dem att förstå att vad det är man själv och ens set behöver.
Nu på söndag går den tredje omgången ut, och denna gång var utmaningen att börja presentera ens alldeles egna Block; vad är det för världskoncept ens set utspelar sig i? Vilka varelser handlar det om, vilka konflikter är det som gäller i den här världen, osv; samt (viktigare) vad har man tänkt sig att ens block skall ha för spelmekanisk identitet?
Framförallt så skall de tävlande dock presentera 10 olika kort som alla är tänkta att kunna previewas på ens set's tilltänkta första preview-vecka. Detta går traditionellt till som så att varje kolumnist på Wizards hemsida får varsitt kort att previewa från settet, så för de tävlande gäller det att designa 10 kort som täcker in var och en av dessa olika kolumninriktningar.
Så här är det, mer i detalj:
MONDAY
Week 1 Feature
This article, written by Doug Beyer, introduces people to the world and storyline. Its preview card is almost always a legendary creature or planeswalker who figures prominently in the story.
Making Magic
This card, often a splashy rare or mythic rare, lets author Mark Rosewater introduce and discuss a major mechanic or theme in the set.
TUESDAY
Serious Fun
This is the Timmy/casual/multiplayer column, so its preview card should have big Timmy and casual appeal, and may also have an effect that gets better in multiplayer.
Limited Information
The Limited column's preview card should be a common or uncommon that players will want to be aware of at the Prerelease and when drafting, either because of its raw power or because it is important to a particular Limited archetype.
WEDNESDAY
Savor the Flavor
This card represents a chance to talk about some feature of the setting or storyline—a legendary permanent or planeswalker card that represents an important person, place, or thing in the storyline, a representative of a new or newly prominent tribe, or some other card that highlights an important creative element of the set.
Building on a Budget
This column focuses on decks for various formats and levels of competition that can be built with easily accessible cards. Its preview card may be a powerful common or uncommon, or a rare that is unlikely to see more than fringe Constructed play.
THURSDAY
Top Decks
The serious Spike Constructed column's previews are often among R&D's top expected tournament Constructed cards. Ideal Top Decks preview cards are those whose power level may not be immediately obvious—role-players, "tricky" cards, and cards with many different potential applications.
From the Lab
This is unabashedly the Johnny column, and its preview cards are open-ended Johnny cards, often rare, with a number of potential applications. Narrower "über-Johnny" cards are usually not a good fit, because the questions posed by such cards are often more interesting to Johnnies than the answers.
FRIDAY
The Week That Was
This column's preview cards are generally relatively powerful in Limited and/or Constructed. Johnny-Spike build-around uncommons and rares are a good fit.
Latest Developments
This card allows Tom LaPille to tell an important development story about the set, usually either by showing off a set theme or mechanic or by being a member of a high-profile cycle.
In addition to the requirements above, the individual cards need to be exciting. We're trying to get people pumped for the new set, so a card that fits the requirements for a given column but isn't exciting isn't a good preview card. For Week 1 previews, it's important to bear in mind that some of these cards will be readers' first look at various set themes and mechanics.
---
Inte nog med det, utan dessutom vill de se att man skall kunna designa kort som spänner över hela registret av korttyper som Magic innehåller. Därför så skall ens bidrag också uppfylla dessa kvalifikationer:
A. All five colors must be represented on the ten cards.
B. All four rarities must be represented on the ten cards. And yes, each card's rarity will have to be marked. (I will explain how to do that below.)
C. All seven "evergreen" card types (artifact, creature, enchantment, instant, land, planeswalker, and sorcery) must be represented on the ten cards.
D. Six of the ten cards must be created exclusively by you.
E. Four of the ten cards may not be created by you. These four cards must come from the Magic Wiki. You will list the address on the Wiki of each card you use that is not your own. (How to do this listed below.) Remember that you are allowed to ask the public for cards, but only cards submitted on the Wiki may be used. You may change the name and card type of the card to match your world and may make minor (and I do mean minor—we should be able to tell it's the same card) tweaks to the rules text.
---
Visst låter det ganska utmanande?
Jag är en sådan fullblodsnörd att jag tänkte försöka hänga med i tävlingarna mentalt sett, göra mina egna bidrag och jämföra mina egna kortidéer med de tävlandes, åtminstone när vi börjar närma oss finalen. (Redan nu är jag dock rätt aktiv på Wiki-sidan och försöker hjälpa några med kortidéer och med respons)
Är det någon annan som följer utmaningen? Eller någon som har några idéer på vad de skulle ha föreslagit för set, eller vilken utav de olika punkterna som de tycker är svårast?
Själv tycker jag att det svåraste är:
1. att göra något som känns genuint fräscht och som kan bära ens set. Något i stil med Hybrid, Planeswalkers, Levelcounters, osv.
2. att komma på mekaniska teman som håller för common; som klarar att bära ens set och som är rika nog att erbjuda många olika typer av kort, utan att de blir platta eller fattiga. Något i stil med Metalcraft, Equipment, Exalted, Devour, osv.
3. att göra en planeswalker.
4. att göra länder som känns intressanta.
Det är punkt ett och två som flest personer verkar fela på. De hittar bara på en massa blaj som inte går att bygga lekar kring, och som inte ens skulle ha särskilt stor payoff om man verkligen satsade på det; och det känns verkligen helt oinspirerat.
----
Här är en länk till deltagarna som tävlar i runda 3:
Länk till Wiki
(som man kanske måste vara registrerad för att se. Nåja)
Det roliga med årets tävling är att den till stor del utövas på Wizards (helgalet undermåliga) Wiki, och att deltagarna måste ta hjälp av varandra och utomstående för att kunna lyckas i utmaningarna. Det handlar inte bara om att köra sitt eget race, för så kommer man inte att arbeta när man väl kommit till Wizards och hamnar på ett designteam - utan det gäller att även kunna arbetsleda och förklara ens idéer till andra designers, och få dem att förstå att vad det är man själv och ens set behöver.
Nu på söndag går den tredje omgången ut, och denna gång var utmaningen att börja presentera ens alldeles egna Block; vad är det för världskoncept ens set utspelar sig i? Vilka varelser handlar det om, vilka konflikter är det som gäller i den här världen, osv; samt (viktigare) vad har man tänkt sig att ens block skall ha för spelmekanisk identitet?
Framförallt så skall de tävlande dock presentera 10 olika kort som alla är tänkta att kunna previewas på ens set's tilltänkta första preview-vecka. Detta går traditionellt till som så att varje kolumnist på Wizards hemsida får varsitt kort att previewa från settet, så för de tävlande gäller det att designa 10 kort som täcker in var och en av dessa olika kolumninriktningar.
Så här är det, mer i detalj:
MONDAY
Week 1 Feature
This article, written by Doug Beyer, introduces people to the world and storyline. Its preview card is almost always a legendary creature or planeswalker who figures prominently in the story.
Making Magic
This card, often a splashy rare or mythic rare, lets author Mark Rosewater introduce and discuss a major mechanic or theme in the set.
TUESDAY
Serious Fun
This is the Timmy/casual/multiplayer column, so its preview card should have big Timmy and casual appeal, and may also have an effect that gets better in multiplayer.
Limited Information
The Limited column's preview card should be a common or uncommon that players will want to be aware of at the Prerelease and when drafting, either because of its raw power or because it is important to a particular Limited archetype.
WEDNESDAY
Savor the Flavor
This card represents a chance to talk about some feature of the setting or storyline—a legendary permanent or planeswalker card that represents an important person, place, or thing in the storyline, a representative of a new or newly prominent tribe, or some other card that highlights an important creative element of the set.
Building on a Budget
This column focuses on decks for various formats and levels of competition that can be built with easily accessible cards. Its preview card may be a powerful common or uncommon, or a rare that is unlikely to see more than fringe Constructed play.
THURSDAY
Top Decks
The serious Spike Constructed column's previews are often among R&D's top expected tournament Constructed cards. Ideal Top Decks preview cards are those whose power level may not be immediately obvious—role-players, "tricky" cards, and cards with many different potential applications.
From the Lab
This is unabashedly the Johnny column, and its preview cards are open-ended Johnny cards, often rare, with a number of potential applications. Narrower "über-Johnny" cards are usually not a good fit, because the questions posed by such cards are often more interesting to Johnnies than the answers.
FRIDAY
The Week That Was
This column's preview cards are generally relatively powerful in Limited and/or Constructed. Johnny-Spike build-around uncommons and rares are a good fit.
Latest Developments
This card allows Tom LaPille to tell an important development story about the set, usually either by showing off a set theme or mechanic or by being a member of a high-profile cycle.
In addition to the requirements above, the individual cards need to be exciting. We're trying to get people pumped for the new set, so a card that fits the requirements for a given column but isn't exciting isn't a good preview card. For Week 1 previews, it's important to bear in mind that some of these cards will be readers' first look at various set themes and mechanics.
---
Inte nog med det, utan dessutom vill de se att man skall kunna designa kort som spänner över hela registret av korttyper som Magic innehåller. Därför så skall ens bidrag också uppfylla dessa kvalifikationer:
A. All five colors must be represented on the ten cards.
B. All four rarities must be represented on the ten cards. And yes, each card's rarity will have to be marked. (I will explain how to do that below.)
C. All seven "evergreen" card types (artifact, creature, enchantment, instant, land, planeswalker, and sorcery) must be represented on the ten cards.
D. Six of the ten cards must be created exclusively by you.
E. Four of the ten cards may not be created by you. These four cards must come from the Magic Wiki. You will list the address on the Wiki of each card you use that is not your own. (How to do this listed below.) Remember that you are allowed to ask the public for cards, but only cards submitted on the Wiki may be used. You may change the name and card type of the card to match your world and may make minor (and I do mean minor—we should be able to tell it's the same card) tweaks to the rules text.
---
Visst låter det ganska utmanande?
Jag är en sådan fullblodsnörd att jag tänkte försöka hänga med i tävlingarna mentalt sett, göra mina egna bidrag och jämföra mina egna kortidéer med de tävlandes, åtminstone när vi börjar närma oss finalen. (Redan nu är jag dock rätt aktiv på Wiki-sidan och försöker hjälpa några med kortidéer och med respons)
Är det någon annan som följer utmaningen? Eller någon som har några idéer på vad de skulle ha föreslagit för set, eller vilken utav de olika punkterna som de tycker är svårast?
Själv tycker jag att det svåraste är:
1. att göra något som känns genuint fräscht och som kan bära ens set. Något i stil med Hybrid, Planeswalkers, Levelcounters, osv.
2. att komma på mekaniska teman som håller för common; som klarar att bära ens set och som är rika nog att erbjuda många olika typer av kort, utan att de blir platta eller fattiga. Något i stil med Metalcraft, Equipment, Exalted, Devour, osv.
3. att göra en planeswalker.
4. att göra länder som känns intressanta.
Det är punkt ett och två som flest personer verkar fela på. De hittar bara på en massa blaj som inte går att bygga lekar kring, och som inte ens skulle ha särskilt stor payoff om man verkligen satsade på det; och det känns verkligen helt oinspirerat.
----
Här är en länk till deltagarna som tävlar i runda 3:
Länk till Wiki
(som man kanske måste vara registrerad för att se. Nåja)