Nekromanti Game of Thrones säsong 7 SPOILER-diskussion

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,130
Location
Göteborg
Tänkte det kunde vara kul att ha en tråd för att diskutera avsnitten i den nya säsongen allt efter som vi ser dem. Som rubriken anger, vill jag att vi skall kunna diskutera allt som hänt, no holds barred, så kom inte in i den här tråden om du inte sett det senaste avsnittet ännu.

Själv håller jag just på att tanka ned episod 1, så mer om det senare idag.

För att ladda upp har jag sett på Matt Eastons recension av trailern. Väldigt kul, faktiskt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,282
Hade svårt att sova och såg därför senaste avsnittet redan inatt.

Ok start, lite tablåer från de olika huvudpersonernas respektive storylines, främst sådant som sätter scenen för kommande avsnitt. Mest substans var det för Arya (som fick coola scener) och Cersei/Euron, men inte så mycket där heller. En del tid lades även på Cleganes personliga utveckling, vilket blev bra scener (viss stal han maten från de nu döda i sängen i en tidigare säsong?) men inte heller något som förde berättelsen vidare märkbart.

Som sagt svårt att hitta något uppenbart att invända mot men personligen hade jag nog föredragit att säsongen (med bara sju avsnitt) tryckt på lite hårdare i någon riktning redan här, det känns som tiden att etablera läget för nya tittare är förbi och i dagens strömning-samhälle är ju förra säsongens sista avsnitt bara några klick bort om man vill uppdatera sig.

Men, men, ser fram emot nästa vecka.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,205
Håller med om att det var väl mycket "kratta manegen" förutom den inledande scenen. Men det var ändå värt att gå upp 02:50 för att se första avsnittet :)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Det var bra, men den första scenen var bäst. Jag är också förvånad över hur många scener som kändes karaktärsskapande utan att föra handlingen framåt. Till exempel hunden och huset, och scenen med Arya och soldaterna. Som vanligt mycket positionerande för framtiden. Nu vill jag se drakar elda upp saker och män som sticker metall i andra män.

Under tiden: Twin Peaks.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,130
Location
Göteborg
Ja, vad skall man säga. Instämmer med föregående talare om att episod 1 var mycket laying pipe.

* Öppnar med fanservice. I och med att jag mindes att Walder var död så insåg jag att det antingen är en flashback eller precis vad det visade sig vara. Som sagt, de började med att ge tittarna något vi önskat oss väldigt länge. Det skapar goodwill som gör att man står ut med all exposition i resten av timmen.
* Påminnelse om att White Walkers är fortfarande på G.
* Kort info om att Bran och Meera tagit sig fram till Castle Black, som fortfarande är bemannat.
* Litet karaktärsutveckling för Jon och Sansa - eller, tja, dialog som påminner om vad de lärt sig under gångna säsonger.
* Cersei och Jaimie förklarar den strategiska situationen för publiken... jag menar, för varandra.
* Euron har bytt kurs sedan plan A gick i stöpet. På vägen har han byggt ett barockt fantasy-skepp som jag inte minns att han hade sist. Han skall nu iväg på någon quest. OK dude, whatever.
* Citadellet har inställningen att folk ofta tror världen skall gå under, men det är alltid några som överlever, och då är det viktigaste att citadellets kunskapsbas finns kvar. Detta är helt rätt attityd 99,9% av tiden, men de verkar inte beredda på att en riktig extinction event faktiskt är möjlig.
* Brienne och Littlefinger finns fortfarande.
* En gnutta moralisk komplexitet införs när Arya träffar Lannister-soldater som är som folk. Vi får veta att hon inte är på väg till en familjeträff, hon har siktet inställt på Cersei nu. Det är väl rimligt, jag menar vilken nytta gör en lönnmördare mot iszombis?
* Hunden och Brödraskapet får ett mål genom syner i elden. Samma ställe som Tormod är på väg till, det mötet går säkert väl. Callback till ett gammalt avsnitt då Hunden var mycket styggare. Återigen, påminnelse om redan skedd karaktärsutveckling, inget nytt.
* Anledningen för publikfavvosarna att alliera sig: Sam får reda på att det finns en dragonglass-gruva under Dragonstone, och Dany tar Dragonstone i besittning.

Det bästa med hela avsnittet:
* Inget i Dorne, hurra!

Önskemål för säsongen:
?* Nymeria. The truth is out there.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Såg precis avsnittet. Och kan nog inte igentligen hålla mer än med om vad de andra sagt.

Jag gillade avsnittet helt och hållet, där var inget som slog mig som totalt onödigt (vilket det kanske har gjort för andra), var bara nice att få komma tillbaka till denna världen igen efter ca 13 månaders väntan sedan slutet på S06. :)

Jag är totalt ok med första avsnittets pipelaying för de kommande 6 avsnitten i säsongen... för det är något som jag ju igentligen tycker att många av avsnitten i de flesta säsongerna gjorde ju också. Där en rätt stor del av avsnitten i varje säsong var långsammare avsnitt där grejs byggdes upp, och sen några emstaka avsnitt här och där med fult ös där byggandet i de tidigare avsnitten fick sin kulminering i det avsnittet/scenen. Skulle inte vara förvånad helt om grejer kommer hända lite snabbare i denna säsongen än tidigare (och inte bara för att där är 3 avsnitt mindre). Skulle inte vara förvånad om de där 3 avsnitten mindre är en rätt kraftig minskning utav långsamma scener som sakta bygger upp till något. Vi kommer ju nog fortfarande få en hel del utav det, men de stora scenerna kommer nog hända lite oftare tack vare att de bara har 7 avsnitt. Men jag kan ju ha fel... XD


Min gissning om S07 och S08... och detta kommer från någon som inte har läst böckerna, eller har spenderat någon tid på nätet med att läsa upp om teorier eller något... det enda jag har gjort på nätet när der gäller GoT är att jag läst och tagit del utav Kranks pina med att kolla på GoT... XD ... och att jag kollar på Youtube kanalen "Blind Wave"-s hela reactionsserie med GoT (kollar på en stor del av deras grejer faktiskt).

I alla fall... min gissning för S07 är att den kommer handla om kampen mellan de olika husen... Stark, Lannisters, och Targaryan... med eventuelt andra hus också så klart. Och att nästa säsong kommer till större delen handla om striden mot White Walkers. Fast jag kan ju ha fel, de kan ju varva ihop båda två i båda säsongerna... det känns bara rätt naturligt enligt min mening att S07 kommer vara "The battle of the Great Houses", medan S08 kommer vara "The battle against the White Walkers".



Det jag nämnde ovan, om youtube kanalen Blind Wave... jag gillar dem för att de tittar och reagerar inte bara på vad de ser och sen avslutar avsnitten... de spenderar allt som oftast åtminstone en 10+ minuter (i vissa fall långt mer, de flesta av deras GoT avnitt tenderar vara allt mellan 20-30+ minuter långa, där ca 10 minuter av dem är på själva reaktionen (HBO har sagt till dem att de får max visa ca 10 minuter från varje avsnitt)). Och de gör så för alla tv-serier och grejer de tittar och reagerar på... vilket är nice. För de tar bara inte andra personers content, utan de tillför värde och "content" till det själva. Jag hittade dem mot slutet utav 2015 tack vare deras GoT Calvin Catch Up serie som de startade 2015... där "A Song of Fire and Ice" och "Game of Thrones" veteranen Eric (han har läst och sätt allt) tittar och leder "The Sweet Summer Child" Calvin genom hela GoT tv-serien (han hade varken läst eller sätt något med den serien innan sista tredjedelen utav 2015).

Sen kollar, reagerar, och snackar de om väldigt många andra tv-serier som jag själv personligen gillar och är intresserad utav också. Är inte helt ovanligt att jag kollar på ett avsnitt av en serie, och sen direkt efter går till deras kanal för att se deras video om det (förutsatt att jag ligger så pass långt efter att de har hunnit ge ut ett avsnitt... vissa serier ger de ut avsnitt på några dagar efter det vissades, andra avsnitt är de långt efter serien med). En intressant grej de också gör är att de bara tittar och ger utt ett avsnitt per serie och vecka (så om de följer på 5 tv-serier, så tittar de och ger bara ut 5 avsnitt per vecka, med ett avsnitt per serie), så att de har tid på sig mellan varje avsnitten att kunna tänka på serien (oavsätt om det är en helt ny serie, eller en serie där samtliga avsnitten redan är ute för (även ställen som Netflix som släpper alla avsnitten på samma gång för vissa serier... de kollar fortfarande på Iron Fist t.ex just nu))... vilket jag faktiskt tror är till deras fördel. :grin:
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
Arya är skinka.

Euron Greyjoy känns som en snubbe som tagit på sig halvdanna fantasy-kläder och inte riktigt fått förklarat för sig vad det är för setting. Han pratar/rör sig som en alltför modern karaktär för att jag ska gilla det.

Kändes som väldigt mycket startsträcka, väldigt lite som faktiskt hände.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,178
Location
Ereb Altor
Jag hatade S6. Jag såg den som något som manusförfattarna var tvungna att göra för att städa undan all Martins skit (är inget stort fan av böckerna och har bara läst typ 2,5 av dem) för att kunna styra upp serien. Och av allt att döma är det exakt det som har hänt! Ett bra avsnitt som ger mersmak och jag förstår att jag inte kommer att behöva bry mig om en massa oviktiga biroller och sidohistorier.

En stark 3:a i betyg!
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag glömde helt bort att påpeka en grej i mitt tidigare inlägg.

Ni minns han snubben vid läger elden med Arya... den morotsrödhårige snubben... han som sjöng någon sång som han sa var ny, som han själv hade hittat på?


Ed Sheeren... sångaren, låtskrivaren...


Jag var totalt förvånad över att jag kände igen honom redan bara på hans huvuds profil och en del sekunder av honom sjungandes. Hade ju inte ens hunnit se hans ansikte än (mer än i profil) innan jag tänkte "Huh... är det där Ed Sheeran?"

Förvåningen kommer just för att han är inte någon som jag har haft särskilt mycket att göra med alls sedan jag först blev medveten om honom för en 2-3 år sedan. Inte min stil av musik, vet nog inte ens något namn på någon av hans låtar, plus att jag inte lyssnar på radio och liknande (sist jag hörde radio var för nästan 2 år sedan)... och har nog faktiskt inte sätt honom på bild eller i video mer än en 2 handfullar av gånger udner de här 2-3 åren.

Jag brukar ha ett rätt bra ansikts minne... men så bra är det inte. Och namn mässigt sätt så kan jag ofta ha svårt att komma ihåg vad folk heter/hette (till och med folk som jag kanske kände under flera år kan jag ha problem med att plocka fram deras namn ut hjärnan... där har varit folk som jag arbetade med i 2 års tid, vid samma bord till och med, där jag aldrig lyckades lära mig deras namn... XD ).

Så det här känns lite ovanligt, att jag plockade Ed Sheeran så snabbt som jag gjorde, att jag ens plockade honom över huvud taget. Jag menar... I vanliga fall krävs det mer än så för att jag ska minnas folk som jag inte bryr mig ett enda dyft om. XD


Tydligen så har en stor del folk problem med att han var med i GoT. Såg precis, när jag googlade lite, att där har kommit upp en massa klagomål på det på nätet i kommentarer och nyhets grejer, mm... och tydligen raderade han sitt Twitter account pga att folk har hoppat på honom pga hans roll i GoT.

Jag antar att faktumet att jag inte haft något med honom att göra igentligen, är en av anledningarna till att jag inte har några problem alls med att han var med i GoT... hade nog inte haft problem med det även om jag hade varit en frekvent lyssnare utav hans musik heller för den delen. XD
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
Jag har börjat tycker att serien blivit mer och mer dålig - och inte bara för att de går ifrån originalmaterialet. Somliga saker blir korkade rent logiskt, som att döda alla manliga Frey plötsligt innebär att huset är borta (och varför inga Frey-kvinnor existerar, trots att Walder är känd för att ha en halv miljon ungar) Precis allt som har med Dorne eller Euron att göra, etc. etc. etc.

Men vissa saker gör de fortfarande jävligt bra.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag såg om scenen när Jon öppet argumenterar med Sansa för hur landet i Norden ska styras och ställas, och efter lite googlinar hittade jag att mina misstankar stämde.

Jon föreslår att barnen inte ska straffas för deras föräldras fel (snällt eller naivt, vilket ni vill) medan Sansa vill ta deras land från dem och ge dem till lojalister (pragmatiskt eller lite taskigt, vilket ni vill). Det är egentligen inte Sansa och Jon som argumenterar. Det är deras mentorer, Ned mot Cersei.

Cersei skulle utan tvekan fängsla sina motståndares barn och installera lojalister, medan Ned skulle låta bli. Detta understryks med att musiken i bakgrunden går från Lannister-temat till Stark-temat. Snyggt gjort, tycker jag.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Det är en grej som jag inte har "lyckats med" under hela seriens existence... eller under någon serie överhuvud taget... att höra/notera/känna igen de olika musik teman i serien och koppla det till vad som händer i serien. När jag hör musiken i serien så tänkter jag inte "aah... det där är ju X musik... så då måste scenen betyda Y"... allt som ofta så även om jag hör musiken i serien, så "noterar" jag inte att jag hör musiken... den finns där, och det är allt för mig. "Ah... musik..." och längre än så går det oftast inte. XD

Första gångerna jag noterade att jag inte verkar notera att musiken är där, var medan jag kollade på youtube kanalen "Blind Wave" med deras reaktionsvideo och konversationer om GoT avsnittet de sätt. Där kommer de väldigt ofta in på, och snackar om, just musiken och hur den är kopplad till vad som händer, och hur variationer och kombinationer och mixar utav olika musik stycken hjälper till att bygga upp scenerna.

Det är dock helt enkelt en grej som jag inte märker av igentligen när jag tittar på något. Jag hör musiken, men jag registrerar inte igentligen att jag hörde den, eller i vilket sammanhang och runt vem jag hörde dem, plus att mitt minne för musiken är i närheten utav icke existerande så fort scenen eller avsnittert är slut.


Tror delar av detta kommer ifrån att jag helt enkelt inte lyssnar på musik på samma sätt som majoriteten utav människor gör, och har inte samma typ utav minne för musik som andra har. Jag lyssnar inte på musik pga vad texten må säga eller betyda och deras underliggande mening, eller pga att musiken/texten tar mig tillbaka till gammla minnen/goda tiden och sådant. Den enda anledningen till att jag lyssnar på musik, att jag lyssnar på vissa typer utav musik, etc, är att jag gillar hur de låter... that's it.

Samtidigt så har jag aldrig haft ett minne för låttexter, som mest så kan jag kanske 1-3 låtars text någerlunda rakt ur huvudet, och med många låtar så kommer texten till mig medan jag lyssnar på den... men utanför det så kan jag i närheten utav aldrig bara så där rabbla upp en hel låts text från min hjärna.

Musik kan också vara något som drar mig ur vad det är jag gör... där musik kan göra att jag tappar fokus på spelet/filmen/tv-serien/etc, så jag missar vad som händer för att min hjärna skiftade fokus från grejen till musiken. Där av att jag alltid, om det går, sänker eller helt stänger av musiken i spel... hur mycket jag sänker musiken, eller om jag stänger av den helt, beror på hur pass "störande" musiken är för min fokus på spelet (hur lätt den drar min fokus... ju mer jag gillar den typen av musik ju större är chansen att den drar min fokus) . Jag tenderar inte heller lyssna på musik när jag gör andra grejer, som när jag läser böcker, eller när jag skriver på ett forum eller något, för det kan som sagt störa min fokus på de grejerna... där är vissa typer av aktiviteter som jag kan göra utan problem medan jag lyssnar på musik, men de kräver att min hjärna inte behöver vara fokuserad på den aktiviteten... som t.ex att städa eller något. XD

Det ends som i slutändan har betydelse för mig med musik, som tidigar nämnt, är hur det låter... hur varje del av musiken låter, må det vara det instrumentala, eller hur det låter när de sjunger, och hur alla de aspekterna utav låten låter tillsammans, och vilen typ utav "ljudvåg" de skapar... topparna och dalarna, och hur låten förflyttar sig upp eller ner i det hela, etc... förutsatt att jag gillar musiken, att det är något som jag skulle lyssna på när jag känner för att lyssna på musik. Huh... det låter nästan som om jag snackar om något som jag ser med mina ögon, snarare än hör med mina öron... och det är nog inte helt "far fetched" det, kan nog finnas något i det som har betydelse, vet inte helt... XD Musik som inte intresserar mig har jag i närheten inget minne för alls... vilket råkar vara all GoT's musik. Det är helt enkelt inte en typ utav musik som jag skulle lyssna på utanför GoT. Där finns ju alltid undantag, där någon låt eller musikstycke från typer av musik som jag inte är intresserad av fastnar för mig, som GoT's intro låt... men de är undantagen som bekräftar reglen mer än något annat.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Bolongo;n251881 said:
Ja, vad skall man säga. Instämmer med föregående talare om att episod 1 var mycket laying pipe.

* Öppnar med fanservice. I och med att jag mindes att Walder var död så insåg jag att det antingen är en flashback eller precis vad det visade sig vara. Som sagt, de började med att ge tittarna något vi önskat oss väldigt länge. Det skapar goodwill som gör att man står ut med all exposition i resten av timmen.
Min tanke när avsnittet började var "Var inte han... aah, just det ja."

* Euron har bytt kurs sedan plan A gick i stöpet. På vägen har han byggt ett barockt fantasy-skepp som jag inte minns att han hade sist. Han skall nu iväg på någon quest. OK dude, whatever.
Spekulation: Tyrions fångenskap, version... 4 är det väl uppe i nu (Eyrie när Cat Stark tror han försökte mörda Bran, Kings Landing då Cersei tror han mördade Joffrey, och på vägen till Mereen som slav).
[/QUOTE]
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
Detta avsnitt var verkligen skittråkigt. Saker hände visserligen, men Game of Thrones känns som om det har blivit så jäkla förutsägbart.

Jag jublade dock högljutt när sand-snakes blev dödade. Äntligen slipper vi dessa papperstunna karaktärer, även om det hände för att Yara och Dany båda är usla som ledare och som strateger.

För övrigt undrar jag vad som klipptes bort från avsnittet för att vi skulle kunna klämma in en fem minuters scen med Missandei och Grey Worm har sex.

Bah! Humbug!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Nej, det var inte ett speciellt bra avsnitt. Alldeles för många scener med folk som stod och höll dramatiska tal för varandra istället för att prata med varandra. De bra scenerna var de som utspelade sig utanför tronrummen: Sam på universitetet och Arya på värdshuset.

Striden i slutet var rätt kass. Det var svårt att se vad som hände, och det blev inte lättare av att alla båtar och alla soldater kom från samma folk och alltså såg ungefär likadana ut. Det positiva var att vi blev av med ett gäng ointressanta personer. Det negativa var att några av de ointressanta personerna överlevde.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,360
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag älskar Euron Greyjoy i böckerna men här är han så där löjligt ondskefull, som Dr Evil eller Scarlett Overkill... Passar i de karaktärernas respektive universum men en Dr Evil på en fantasybåt som bara råkar fladdra in i de andra Greyjoy kufarnas flotta bara sådär var inte coolt. "Slaget" eller rättare sagt brölandet var inte heller spännande. Blääh, sämsta avsnittet hittills tillsammans med avsnittet där de slåss mot vildlingarna vid muren i ett helt jävla avsnitt.

Sen trodde jag att sandsnakes-tjejerna skulle vara mordmaskiner... De var liksom hela förra säsongens poäng att de bar badass och dödliga som få. Den myten dog ju jävligt snabbt och de fick inte ens dö coolt utan helt sämst.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,828
Slåss man med en piska förtjänar man att dö... good riddance.

Säsongen har börjat väldigt svagt tyvärr
Tråkigt att se att hela serien totalt bytt tempo. Numera känns det som att det sker ett snabbt samtal och sen utförs det dem kom fram till en kvart senare, förr tog det en halv säsong...
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Heh... och här står man själv, på sitt eget berg, och gillar avsnittet... XD

Fast då har jag ju gillar samtliga avsnitt utav GoT... där är inte ett enda avsnitt som jag har ogillat än så länge... till skillnad från andra personer. Sen är där ju Krankiska nivåer utav GoT ogillande också, men vet inte hur många andra här på forumet är utav samma åsikt som Krank... XD

När jag väl gillar en tv-serie så är det nästan omöjligt för mig att någonsin nå en punkt där jag börjar ogilla serien istället... har nästan aldrig hänt under mina 38 år i livet. Och alla de det har hänt med (så långt jag minns I alla fall), har varit grejer som jag eventuelt gillade under mina första 10-13'något åren utav mitt liv. Den enda som kommer till tankarna för mig just nu dock är MacGyver, som jag har kraftigt ogillat sedan jag var en 12-13 år gammal... har alltid haft svårt med den skådisen sedan dess (till och med honom i SG1, vilket är en serie som jag gillar).

Jaja... sånt händer (att folk ogillar avsnitt från nån serie, menar jag). XD
 
Top