Nekromanti Funderingar kring ny 4E-kampanj. Hjälp.

Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Jag ska, om allt går väl, starta upp en ny 4E kampanj om ett tag (ÄNTLIGEN!). Sedan tidigare har jag spelat/-lett upp kring level 4 och jag är ganska så väl påläst gällande regler. Men jag vet att det finns gropar med spetsiga pålar att undvika till detta spel, så jag vill gärna ha lite råd från er som kan mer.

Nå här är vad jag har tänkt än så länge:

- D&D Essentials böckerna. (Rules Compendium + Båda spelarböckerna?)

- Kampanj-levlar 1-10. (Till att börja med i alla fall)

- 50% XP. (Osäker på denna, men tänker mig att det är roligare att spela på Heroic Tier längre än att hasta in i Epic Tier vilket, efter vad jag hört, ska vara dåligt/tråkigt/obalanserat/konstigt?)

- Allt och alla har 50% HP. (Ser ut att vara en vanlig huregel för att göra strider farligare och framförallt snabbare?)

- All helning gör 50% av slaget. (Se ovan)


Bra? Dåligt? Vad mer? Alla synpunkter är välkomna*

* Förutom dem av typen: "Varför4E?DetSuger!blablabla".

/lasergreger - peppad och vill bygga kampanj och encounters!
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
lasergreger said:
- 50% XP. (Osäker på denna, men tänker mig att det är roligare att spela på Heroic Tier längre än att hasta in i Epic Tier vilket, efter vad jag hört, ska vara dåligt/tråkigt/obalanserat/konstigt?)
Tycker denna verkar lite tråkig; man vill ju få nya förmågor i hyfsad takt, med nån extra encounter och daily power så blir det lite mer varierat.

Annars tycker jag det verkar bra! Personligen är jag inte så förtjust i Essentials-klasserna, men de är bra att börja med.
 
G

Guest

Guest
Tycker det verkar sunt och riktigt.

Ett tips jag har är att köra färre men farligare och mer genomtänkta encounters. Inga dussinfighter med randoms.

Reglerna och karaktärernas förmågor är skrivna på ett sätt så terrängen i stridsmiljön blir väsentlig. Använd höjdskillnader och svår terräng.
 
G

Guest

Guest
Jarl said:
lasergreger said:
- 50% XP. (Osäker på denna, men tänker mig att det är roligare att spela på Heroic Tier längre än att hasta in i Epic Tier vilket, efter vad jag hört, ska vara dåligt/tråkigt/obalanserat/konstigt?)
Tycker denna verkar lite tråkig; man vill ju få nya förmågor i hyfsad takt, med nån extra encounter och daily power så blir det lite mer varierat.

Annars tycker jag det verkar bra! Personligen är jag inte så förtjust i Essentials-klasserna, men de är bra att börja med.
Medhåll! En av huvudanledningarna till att jag i alla fall spelar dnd är att se karaktären växa i styrka.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Stövelkatten said:
Tycker det verkar sunt och riktigt.

Ett tips jag har är att köra färre men farligare och mer genomtänkta encounters. Inga dussinfighter med randoms.

Reglerna och karaktärernas förmågor är skrivna på ett sätt så terrängen i stridsmiljön blir väsentlig. Använd höjdskillnader och svår terräng.
Och även om det verkar lite jobbigt, se till att ha hyfsat många fiender i varje encounter. Det är lättare för DM att hantera några få, starka, monster, men det blir mindre dynamik på slagfältet, och alla klasser som fokuserar på crowd control blir rätt meningslösa utan lite antal bland fienderna.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Några riktigt bra tips och tankar redan :gremsmile: Tack ska ni ha.

Jag förstår hur ni tänker kring expen och det Katten sa om färre men fetare encounters låter som en bra idé, samt att kampanjen inte är tänkt att vara en enda stor slaktfest.

Jarl: Jo bygga intressanta encounters är ju en av de absolut roligaste saker som 4E tog med till spelbordet, och parar sig ju bra med det ovan :gremsmile:

Keep the good stuff comming!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,674
Gillar dina hp och helnings fixar, mycket bättre som du gör det :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det skall sägas att mycket av det som sabbar spelet är när skickliga spelare (Jarl) får tillgång till för många val (Character Builder). Så länge valmöjligheten gällande Powers är någorlunda begränsad, och man följer riktlinjerna för encounters så är spelet le sweet.

Gällande encounters skall de vara få, men väääldigt meningsfulla. Den typen av grind som finns i t.ex. 3.X är helt hopplöst i 4E. Om strid utbryter, se till att det flyttar spelet framåt rejält. (jag konverterade en AD&D2-kampanj till 4E, det mesta av arbetet gick ut på att dra ihop 2-3 encounters till en stor. Det gick imho väldigt bra, men var slutligen för mycket jobb för en lat psuedofriformare som mig, haha. Men tanken var rätt.). Man måste vara nära döden för att det skall vara energi i 4E-encounters.

50% HP funkar tillräckligt bra för att använda, men är lite trasigt också. Det blir swingy på ett lite oförutsett vis ibland. Det var dock tillräckligt bra för att vi skulle använda det i princip allt vårt spelande av 4E under några års tid.

In short: Du är på helt rätt väg för att spela 4E på bästa vis :gremsmile:
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Eksem said:
Det skall sägas att mycket av det som sabbar spelet är när skickliga spelare (Jarl) får tillgång till för många val (Character Builder).
Me break game? Impossamole!
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Eksem said:
Det skall sägas att mycket av det som sabbar spelet är när skickliga spelare (Jarl) får tillgång till för många val (Character Builder). Så länge valmöjligheten gällande Powers är någorlunda begränsad, och man följer riktlinjerna för encounters så är spelet le sweet.
Jag har pratat med en av mina spelare och vi kommer nog använda oss av böcker och papper, och jag tror vi kommer gå ifrån Essentials-böckerna av den anledningen att det bara är jag som har dem, medan alla andra har orginal-core-böckerna, så jag tror det kommer bli PHB1+2.

Jag har använt mig av CB'n förut, den är sjukt bekväm men det blir krångligt när man måste sätta gränser att följa i den.

Gällande encounters skall de vara få, men väääldigt meningsfulla. Den typen av grind som finns i t.ex. 3.X är helt hopplöst i 4E. Om strid utbryter, se till att det flyttar spelet framåt rejält. (jag konverterade en AD&D2-kampanj till 4E, det mesta av arbetet gick ut på att dra ihop 2-3 encounters till en stor. Det gick imho väldigt bra, men var slutligen för mycket jobb för en lat psuedofriformare som mig, haha. Men tanken var rätt.). Man måste vara nära döden för att det skall vara energi i 4E-encounters.
Håller bara med här som sagt! Jag hoppas på att nå en nivå där mina spelare tänker: "Yesss! Nu blir det fett med awesome strid!" efter massa rollspel, story, utforskande och annat tjafs :gremtongue: Jag vill ju att de senare ska säga: "Minns du när vi slogs mot..!"

50% HP funkar tillräckligt bra för att använda, men är lite trasigt också. Det blir swingy på ett lite oförutsett vis ibland. Det var dock tillräckligt bra för att vi skulle använda det i princip allt vårt spelande av 4E under några års tid.
Bra!

In short: Du är på helt rätt väg för att spela 4E på bästa vis
Skönt att höra!
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
lasergreger said:
Jag har använt mig av CB'n förut, den är sjukt bekväm men det blir krångligt när man måste sätta gränser att följa i den.
Blir det?

Mitt minne är att det är väldigt enkelt att begränsa sig till bara Essentials-valen.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Låter bra. Ett problem i dnd 4e är helt klart stridernas längd. Minskad hp löser delvis detta, annat jag finner fungerar är färre men mäktigare monster, intressanta terränger som kan ha stor effekt på utgången i striden om de används rätt och kanske att bara använda miniatyrer för de större striderna och köra resten utan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,674
Lyssna antingen på Rppr:s eller Penny arcades podcasts för att höra in play hur fighterna funkar. Bästa sättet att lära sig. :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,340
Location
Malmö
50% HP är en vanlig patch, vad jag förstått. Den gäller dock inte Monster Vault eller MM3 och framåt, där de ska ha fixat det.

Det fanns också någon schysst guide om hur man kunde göra bosstrider mer intressanta med bl a powers som plockade bort saker som stun etc mot att bossen fick en del nackdelar, för att stoppa "stun:a boss, slå ihjäl"-syndrom utan att göra såna krafter värdelösa.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,674
Max Raven said:
50% HP är en vanlig patch, vad jag förstått. Den gäller dock inte Monster Vault eller MM3 och framåt, där de ska ha fixat det.

Det fanns också någon schysst guide om hur man kunde göra bosstrider mer intressanta med bl a powers som plockade bort saker som stun etc mot att bossen fick en del nackdelar, för att stoppa "stun:a boss, slå ihjäl"-syndrom utan att göra såna krafter värdelösa.
Rekomenderar stark attdu hittar guiden eftersom tillexempel både Grappel fightern och Swarm druiden annars låser ner hela slagfält och gör att gruppen kan ta sin tid att mörda alla där. Det finns en templar power från Dark sun eller players handbook 3 som gör någonting i still med att ingen kan röra sig mer än x rutor i användarens aura och teleporteringar och crap funkar inte. Kombbinera 2 av dessa och inget på slagfältet kan röra sig.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
dream said:
annat jag finner fungerar är färre men mäktigare monster,
Men åter igen; detta gör många controllers småtråkiga eller halvmeningslösa och gör strikers ännu viktigare än de redan var. Ba' så man vet.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Tack igen för alla förslag, synpunkter och länkar!

Det blev lite ändringar i mina planer:

Vi kommer använda bara PHB 1+2 (Då det är böckerna som alla har, det är bara jag som har Essentials-reglerna.)

Vi kommer köra med 100% HP ett tag i alla fall, tills alla fått känsla för systemet och vi faktiskt ser hur strider blir.

Extra tack för tipsen "stund-locks" etc, jag har en förkärlek för att bygga/göra om mina monster så jag ska slänga en extra tanke på detta :gremsmile:

Just nu ser det ut som att vi kommer ha konstellationen: Warden, Warlord, Barbarian, samt en "magiker" och en till striker.
 
Joined
14 Sep 2011
Messages
113
Location
Uppsala
100% hp är inga problem på de tidiga levlarna enligt min erfarenhet.

Det finns ett par anledningar till att man kan vilja undvika att spela förbi level 15-ish: den kumulativa effekten av feats blir större och större vartefter levlarna går upp, och efter ett tag börjar man få rätt många förmågor (från klass, paragon path och prylar, och kanske lite skill powers också) att hålla reda på. Enligt vad jag har hört blir det också grindigare strider och svårare att utmana kompetenta spelare i Epic men det har jag ingen egen erfarenhet av.

Mitt viktigaste tips är att ta monster från MM3, Monster Vault eller Threats of the Nentir Vale då de som nämnts ovan är mycket bättre designade. Även om man vill pilla med dem själv är det bättre att ha en solid grunddesign att utgå ifrån eller några standardmonster man inte behöver bygga själv.

En mycket kompakt sammanfattning av monstermatten finns här: http://blogofholding.com/?p=512

D&D 4 är rätt mycket ett skicklighetsspel och hur svåra encounters man kan köra beror i väldigt hög grad på hur bra spelarna kan sina egna och varandras karaktärer samt på hur välbyggt partyt är. (Skillnaden i effektivitet för en enskild karaktär mellan en som är tokoptad och en som är halvdan är inte gigantisk, men ett väldesignat och samspelt party är flera gånger bättre än ett okoordinerat där alla håller på med sin egen grej och inte synergerar med de andra.) Här får man känna sig fram om man inte spelat med gruppen tidigare.

Det är gjort på en feskvart att sätta ihop en kul strid: ta några olika monster och se till att terrängen inte är för tom och platt (annat än som omväxling). Klart! (Helt allvarligt. Monstren i D&D 4 är sjukt bra; i stort sett varenda fiende har en kul förmåga som inte är krånglig att använda och som har roliga synergieffekter med andra monster.)
 
Top