Framtidens rollspelande med AI

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Nackdelen är väl att större spelmakare tar betalt för no-effort-content.

När man talat om AI inom design (och detta har varit snack om i åtta år) så har det handlat om att underlätta, exempelvis genom att AI:n anpassat sig till användaren och hur den tänker, så att exempelvis olika modeller av ett bilmärke har liknande stildrag. Pratet gick om att man skulle snabbt kunna få fram olika sorters prototyper. Jag minns inte så mycket mer än så. Kunde inte hitta material nu när jag sökte.

Så med detta i åtanke tänker jag mig AI som inte bara ger förslag på olika utfall och situationer som kan uppstå, utan även försöker förutse spelledaren eller till och med spelgruppens nästa drag och ger förslag utifrån det, till och med baserat på spelet i sig. Det här gör att det kan vara enklare att "improvisera fram" planteringar som kan skördas senare, för att AI:n i sig redan har gissat sig till var någonstans slutet kommer att vara. Det kan innebära att kampanjspel blir mycket lättare att arbeta sig fram emot och att spelarna känner att det blir ett större djup i spelandet.

AI:n kan också hjälpa till att skapa en värld i rörelse utanför spelarnas sfär för att sedan kunna påverka dem. Återigen, med att förutse handlingar och planteringar gör att detta inte känns slumpmässigt utan naturligt eller dynamiskt för världen, trots att spelarna känner friheten att de kan få göra vad de känner för. Det behöver dock inte påverka spelarnas handlingar på något sätt, utan kan istället ge en bastant backstory för världen.

Med detta i åtanke så ser jag också att rollspelsvärldar inte längre behöver vara statiska, utan att de får eget liv i spelgrupperna. Med enkla parametrar så genereras nytt material och med data från andra spelgrupper finns det alltid nya påhitt som går att dra nytta av, kanske inte alltid helt kunna inkorporeras från en spelgrupp till en annan, men kunna sätta tillräckligt med färg för att världen inte ska kännas upprepande.
Vid en första anblick låter ju detta helt fantastiskt - en hel värld som pågår medan spelarna agerar. När de efter sju veckors spelmöten av en händelse råkar lära känna skomakarens okände bror, så visar det sig att han är en intressant person, som förändrar hela kampanjen. Men vänta lite här nu. Är det inte precis allt detta som är SL:s uppgift?

Men visst - att hålla reda på världen kan säkert vara bra för den som spelleder. AI kan då bidra på sätt som människor och tryckta böcker inte kan. Dock tror jag inte att det är bra att ersätta SL med en AI-avatar som minns allt, aktiverar alla enligt behov och spelar alla SLP:er perfekt med olika röster och dialekter - och sedan visar skeendet i snygga, filmiska videoklipp. Den sortens AI-SL kan säkert vara intressant, men blir upplevelsen då mer lik ett datorspel i stil med GTA? Den här sortens spel kommer förmodligen, men är det verkligen bordsrollspel i den bemärkelse vi talar om här? Jag tycker inte det.

Som jag skrev ovan tror jag fortfarande på att betona den mänskliga samvaron kring spelbordet. En grupp med pennor, rollformulär och kartor på papper. Jag kanske är gammaldags, men för mig är speltid inte skärmtid. Åtminstone inte när det gäller rollspel.

En del av detta har förstås också att göra med den tryckta bokens framtid. Jag tror att böcker och annat som trycks på papper redan nu håller på att bli en sorts premiumprodukter. Min gissning: det blir ännu fler dyra coffeetable-böcker. En tilltagande trend är att bilden tränger undan texten. Och vad gäller rollspel, så tror jag att det blir ännu mer fokus på det materiella och taktilt påtagliga: låda, fina tärningar, SL-skärmar och läderinbundna lyxutgåvor. Allt sådant som skärmtillvaron inte kan erbjuda. Jag hoppas dock att billiga men tryckta rollspel fortsätter att ha en framtid. Allt måste inte vara så flashigt.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Vid en första anblick låter ju detta helt fantastiskt - en hel värld som pågår medan spelarna agerar. När de efter sju veckors spelmöten av en händelse råkar lära känna skomakarens okände bror, så visar det sig att han är en intressant person, som förändrar hela kampanjen. Men vänta lite här nu. Är det inte precis allt detta som är SL:s uppgift?
Ja, en annan nackdel är att om AI-systemet försöker förutspå spelarnas agerande kommer det leda till allt smalare sätt att spela samtidigt som systemet i sig kommer att bli förutsägbart. Spelarna kommer att lära sig hur konsekvenserna kommer vara och de kommer att spela AI:n (precis som man idag kan spela spelledaren). Just att kunna få ny input tror jag är jätteviktigt för systemet. Det får inte vara alltför deterministiskt, precis som en spellista som slumpar låtar inte får vara alltför slumpartad.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
210
Jag kan tänka mig att AI skulle kunna vara en användbar grej för inspiration. Likaväl som man i dagsläget använder slumtabeller för få fram namn och sånt kan en AI ta fram på liknande sätt en SLP.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,790
Location
Göteborg
Man kan också tänka sig en AI som sköter all mekanik, vilket tar bort begränsningen i komplexitet vi har idag. När du säger att du vill mörda goblinen i huvet så tar AI:n hänsyn till väderleken, vilka kläder du har på dig, vad du åt till frukost och det faktum att gobbon har en svampinfektion i foten. Sedan simuleras exakt hur skallbenet fraktureras. Äntligen ett stridssystem som är både snabbt och realistiskt!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Man kan också tänka sig en AI som sköter all mekanik, vilket tar bort begränsningen i komplexitet vi har idag. När du säger att du vill mörda goblinen i huvet så tar AI:n hänsyn till väderleken, vilka kläder du har på dig, vad du åt till frukost och det faktum att gobbon har en svampinfektion i foten. Sedan simuleras exakt hur skallbenet fraktureras. Äntligen ett stridssystem som är både snabbt och realistiskt!
Helt klart.

Frågan bara hur man gör gränssnittet för detta. Ska man sitta med en ipad på spelmötet?

Frågan är också ställd utifrån andra saker, som världsinformation och situationer.

Blir det högläsning á la solospel?
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
210
Man kan också tänka sig en AI som sköter all mekanik, vilket tar bort begränsningen i komplexitet vi har idag. När du säger att du vill mörda goblinen i huvet så tar AI:n hänsyn till väderleken, vilka kläder du har på dig, vad du åt till frukost och det faktum att gobbon har en svampinfektion i foten. Sedan simuleras exakt hur skallbenet fraktureras. Äntligen ett stridssystem som är både snabbt och realistiskt!
Skulle nog kunna göras redan idag till vissa delar med ett system designat för VTT som tar hand om all data och beräkningar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,992
Jag tänker mig att en AI skulle kunna bli ett bra substitut för tärningar. Istället för att ha med fysiska tärningar så finns en AI som räknar ut resultatet om man bara berättar vilken eller vilka tärningar man slår. Det skulle kunna göras via en app.

En AI skulle också kunna hjälp till med uträkningar exempelvis när man gör en rollperson, så man inte behöver räkna ut allt i huvudet. Jag tänker mig att man har en knappsats som liknar knapparna på en telefon tillsammans med knappar för plus, minus, gånger o.s.v. Man knappar sedan in de uträkningar man vill göra och AI’n beräknar resultatet.

Skämt å sido. Jag tror, som andra påpekat, att en AI skulle kunna hjälpa till att hålla spelvärlden levande. Ta en enorm stad i cyberpunkmiljö som exempel. En AI kan producera fram dagliga nyheter, vilket gäng som leder krigen, vilka nya brands som är coolast, vilka områden i stan som är farliga för tillfället, celebs som är i ropet etc.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,316
Location
Kullavik
Skämt å sido. Jag tror, som andra påpekat, att en AI skulle kunna hjälpa till att hålla spelvärlden levande. Ta en enorm stad i cyberpunkmiljö som exempel. En AI kan producera fram dagliga nyheter, vilket gäng som leder krigen, vilka nya brands som är coolast, vilka områden i stan som är farliga för tillfället, celebs som är i ropet etc.
Vet inte om det där kräver nån spoiler-tag :)

Tycker som sagt att det här är väldigt intressant, men som också nämnts ovan skulle det nog fungera bättre att SL hade AI:n som hjälpreda för att hålla koll på detta och att händelser på något sätt sker i samförstånd, annars är det ju risk att AI-genererade NPC-interaktioner omkullkastar det som spelgruppen egentligen vill spela "Sorry, ni kan inte resa till den äventyrsplatsen, för där har ett inbördeskrig brutit ut mellan två fraktioner som AI:n hetsat emot varandra" :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,790
Location
Göteborg
Vet inte om det där kräver nån spoiler-tag :)

Tycker som sagt att det här är väldigt intressant, men som också nämnts ovan skulle det nog fungera bättre att SL hade AI:n som hjälpreda för att hålla koll på detta och att händelser på något sätt sker i samförstånd, annars är det ju risk att AI-genererade NPC-interaktioner omkullkastar det som spelgruppen egentligen vill spela "Sorry, ni kan inte resa till den äventyrsplatsen, för där har ett inbördeskrig brutit ut mellan två fraktioner som AI:n hetsat emot varandra" :)
Det där låter väl i och för sig som många blorbares våta dröm! Där är ju idealet att SL inte har någon kontroll eller inflytande över vad som händer i spel.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,992
Vet inte om det där kräver nån spoiler-tag :)

Tycker som sagt att det här är väldigt intressant, men som också nämnts ovan skulle det nog fungera bättre att SL hade AI:n som hjälpreda för att hålla koll på detta och att händelser på något sätt sker i samförstånd, annars är det ju risk att AI-genererade NPC-interaktioner omkullkastar det som spelgruppen egentligen vill spela "Sorry, ni kan inte resa till den äventyrsplatsen, för där har ett inbördeskrig brutit ut mellan två fraktioner som AI:n hetsat emot varandra" :)
Spoilern var bara för att mitt briljanta skämt inte skulle förstöras 🙂

Absolut, det håller jag med om. Men om AI’n är supersnabb på att slumpa fram saker kan ju även möjlighet finnas att på direkten slumpa fram något nytt för att det man fick inte passar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,992
Det där låter väl i och för sig som många blorbares våta dröm! Där är ju idealet att SL inte har någon kontroll eller inflytande över vad som händer i spel.
Jag tänkte faktiskt på detta tidigare, att AI borde vara optimalt för de som gillar att spela enligt blorbens principer.
 
Top