Sagospelet Äventyr släpptes som gratis pdf 2011. Samma år gjorde vi ett enkelt, fansinliknande tryck av häftet hos NBV i Umeå. Vi gjorde 50 exemplar, vilket vi var säkra på var i överkant. De sålde slut omedelbart, och spelare frågade efter mer. Ett rollspel för barn och barnfamiljer, gjort av en pappa med sitt barn. Det blev en snackis. Reglerna hade jag improviserat fram vid lekar med mitt barn - de finslipades och även om vi gjorde en del korrigeringar så var det mesta helt i linje med de regler som vi lekt fram.
Nästan alla olika versioner av Sagospelet Äventyr. Den som saknas är en variant på den tredje från vänster, utan "Sagospelet" i titeln. Det omslaget lyser dock med sin frånvaro i våra historiska mappar.
"Kan du leka så kan du spela rollspel", brukar jag säga, och anser fortfarande att det utgör kärnan i rollspelen.
Det allra första omslaget - det till vänster i bilden ovan, fick en hel del kritik av föräldrar för att det var blodigt. Så jag retuscherade det till nästa version. Richard gjorde en egen tolkning av bilden där flickan som i den tidigare versionen precis huggit ned draken med ett svärd istället har knockat den med en klubba. Ett betydligt snällare motiv.
Hoppingen saknar mun, och måste livnära sig på livsenergi från omgivningen. Helt utan att själv vara medveten om det. Illustration av Richard Svensson.
Alla monster jag hittade på kom inte med i spelet eller monsterboken, vissa fick stryka på foten, men förvånansvärt många passade in i den värld som vuxit fram. Några av de andra har legat slumrande och kanske dyker upp i kommande supplement till spelet.
Nästan alla olika versioner av Sagospelet Äventyr. Den som saknas är en variant på den tredje från vänster, utan "Sagospelet" i titeln. Det omslaget lyser dock med sin frånvaro i våra historiska mappar.
"Kan du leka så kan du spela rollspel", brukar jag säga, och anser fortfarande att det utgör kärnan i rollspelen.
Från sjaviga bilder till fantasifulla illustrationer
Eftersom jag hade gjort en del fansinsamarbetern med Daniel Lennéer, kontaktade jag honom för att se om han kunde ersätta mina sjaviga illustrationer med nya och mer proffsiga. Han hade dock inte tid, men skickade mig vidare till en viss Richard Svensson. Och det var som hand i handske. Sedan dess har Richard stått för illustrationerna, med vissa bidrag från ett fåtal andra illustratörer genom åren.Det allra första omslaget - det till vänster i bilden ovan, fick en hel del kritik av föräldrar för att det var blodigt. Så jag retuscherade det till nästa version. Richard gjorde en egen tolkning av bilden där flickan som i den tidigare versionen precis huggit ned draken med ett svärd istället har knockat den med en klubba. Ett betydligt snällare motiv.
Underliga monster med sorgsna undertoner
Under lång tid spelade vi frekvent Sagospelet Äventyr hemma. Nya monster stod högt i kurs. Oftast var de märkliga fantasifoster som jag kom på i stunden, som till exempel de snälla men sorgliga hoppingarna, som saknar mun och ovetande måste livnära sig på omgivningens livsenergi. Vid ett besök på RatCon i Tyskland fick jag frågan på scen om varför många av varelserna och äventyren hade en typiskt svensk/sorgsen bieffekt. Det var inte något jag tänkt på, men sett i retrospekt stämmer det. Kanske för att jag alltid gillat gråskalor och aldrig riktigt anammat gott mot ont.
Alla monster jag hittade på kom inte med i spelet eller monsterboken, vissa fick stryka på foten, men förvånansvärt många passade in i den värld som vuxit fram. Några av de andra har legat slumrande och kanske dyker upp i kommande supplement till spelet.
Den nya utgåvan av spelet
2025 kom den femte utgåvan av Sagospelet Äventyr. Vi ser det som den sista. Men ingen anledning till oro, när denna är slut, trycker vi om den. Sagospelet Äventyr är här för att stanna.
Innehåll
- Regelbok
- Sagoberättarens bok
- Monster & Magi
- Mer än trettio pappmarkörer för hjältar och monster
- Tio rollformulär
- Tre tiosidiga tärningar
- En kartposter i A3-format
- En poster med rutnät för pappmarkörerna