Nekromanti Fråga om Sifrp

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
Idag köre vår spelgrupp song of iceand fire för första gången och det funkakde ganska bra tills vi kom till en strid en av spelarna spelade en hedge knight liknande karaktär med väldigt bra värden och hamnade i strid med en likvärdig motståndare

efter ett tag hade dom båda använt upp sinna injuries och wounds till det tillåtna antalet och använt sina destiny points för att rädda sig ur dödens klor


det här rsulterade i att båda 2 var reducerade till i princip 2 tärningar vardera och iom att båda två hade en denfence rating på över 12 så kunnde ingen av dom träffa varandra .....

nu till min första fråga hur löser man en liknande situation ?


min andra fråga gäller denfence ratingen när man tar wounds för att soaka damage så sänks ju alla test dice med 1 alltså sänks alla faktorer som inflikar på defence rating med ett steg sänks då också denfece ratingen , jag kunnde inte hitta det här nånstans i boken men det var ett ganska debaterat ämne kring spelbordet
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Vi spelade nog två spelmöten med reglerna, sedan började vi husregla och till slut kastade vi ut hela skiten.

Defence Rating är oerhört problematiskt. Det är lätt att min/max:a och skapa karaktärer som inte skadas av vanliga fiender. Dessutom är FV-spannet så kort, men svårighetsgraderna så varierande att sannolikheterna blir helt snea.

Vi hittade få förmildrande omständigheter och inga som vägde så tungt att vi orkade använda reglerna mer, och att husregla visade sig vara ett så omfattande jobb att jag till slut hade skrivit ett helt nytt regelsystem.

Det var så vi löste det. :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"nu till min första fråga hur löser man en liknande situation ? "

Tja. En snabb blick i regelboken ger mig Knockout, Aim, Disarm, Distract eller Reckless Attack som alternativ. Använde ni några av dem?


Storuggla, Ploppy the Jailer
 

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
säg du startar med 4d i fighting och har spenderat dina destiny points och säg tex att du är så skadad och tatt så många wounds så du är nere på 1d vilket kan ge dig 6 som högtst utfall + 1d från reckles attack då kan du som mest komma upp i 12 vilket i det här fallet var under motståndarens combat defence så det som resultatet blev var att 2 personer stod och svinga svärd mot varandra som havretröskor men inget hände det fans ingen klar vinnare i konflikten .

för tex disarm som du sa måste man komma upp i 2 degress off sucsess mot motståndarens passive fighting vilket man troligen inte gör med 1d

samma med knock out


hur funkar det alltså när man har så få tärningar så man inte lägre klarar av att slå över varandras combat defence inräknat med alla plus moddar man kan få ger man upp och går därifrån båda två eller hur funkar det

det som jag ser skulle funka e ju missderection i det fallet att båda e reducerade till samma tärningspöl

kanske uttrycker mig klumpigt nu
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"säg du startar med 4d i fighting och har spenderat dina destiny points och säg tex att du är så skadad och tatt så många wounds så du är nere på 1d vilket kan ge dig 6 som högtst utfall + 1d från reckles attack då kan du som mest komma upp i 12 vilket i det här fallet var under motståndarens combat defence så det som resultatet blev var att 2 personer stod och svinga svärd mot varandra som havretröskor men inget hände det fans ingen klar vinnare i konflikten ."

Så om jag förstår det här rätt, de båda slagskämparna är så skadade att om man petar på en av dem igen så dör han? Eftersom de maxat ut sina Wounds, antar jag? Då.. ärligt talat, är man så nära döden kan jag nästan köpa att man i fiktionen inte klarar av att träffa folk med svärd :gremwink:
Men jag försvår vad du menar, spelarna vill döda gubben men båda två är så skadade att de inte kan träffa varandra. Det är helt klart ett problem med reglerna som de är skrivna och jag har inte sett någon förklaring eller fix på det. Då får man göra en av två saker: Antingen husregla att wounds även sänker Combat Defense eller någon liknande husregel, eller så får man säga att de två kämparna inte orkar med att slåss längre och så får de slåss vidare någon annan gång. Det ena är en regeländring det andra är spelledarpåhitt.


Storuggla, lutar mot att släppa lös apor
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Jag misstänker också att lösningen är "annat regelsystem".

Personligen hade jag uppskattat om Green Ronin fokuserat på färre regeluppsättningar, och istället gett ut mer material till dem de fokuserat på.

Exempelvis använt de snabba enkla trevliga Dragon Age reglerna även till SIFRP, då med extraregler för houses, social conflict, etc.

Grunden till SIFRP-reglerna lät okej (baserat på free quick-starten) men när regelboken väl kom blev allt nedtyngt av en massa extra regler, och erratan är ju också löjligt stor.

Min bristande respekt för Rob Schwalb som regelkonstruktör har inte förbättrats av SIFRP om jag säger så. (Däremot är densamma intakt för Chris Pramas själv efter Dragon Age)

Ett annat exempel var den trevligt minimalistiska True20, som jag ett kort tag tyckte kunde bli vad istället Pathfinder blev. Men så har ju Paizo gett ut typ 100 gånger mer material till PF än vad GR förmått... och insett att det inte duger med generiska roller - man vill ha specifika klasser.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
nu till min första fråga hur löser man en liknande situation ?
Det rimligaste är väl att säga att båda kombatanterna nött ut varandra så långt det bara går, och båda inser att ingen av dem kan vinna, eftersom de knappt kan lyfta svärden längre; striden avslutas med oavgjort eller tar en paus till dagen efter/så långt senare att de rimligtvis kan avgöra den. Kan skötas genom att båda svimmar (under den sista attacken snubblar anfallaren, faller på försvararen och ingen klarar att resa sig), domaren ingriper eller att en av dem (eller en åskådare) påpekar det uppenbara och domaren håller med.
 
Top