Nekromanti Folk som letar efter folk som letar efter...

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Ja, visst är det väldigt ofta så att man ser att någon har en briljant idé som det kan bli ett bra rollspel av, och inte sällan har då nämnda person redan skrivit ned det mesta, MEN: Det han saknar är en illustratör, och såna finns det tydligen alltför få av.
Men jag undrar: Varför är det aldrig några illustratörer som letar efter regelmakare? Det är alltid tvärtom? Eller är det inte det? Är det regelmakarna som är jättedesperata och jagar bilder till sina mysko rollspel, eller är det illustratörerna som inte känner något behov av att sätta in sina bilder i ett sammanhang? Eller...något annat?
Förklara, ni som vet!

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
En bild bör helst göras efter att spelkonstruktören talat om för illustratören vad hon ska illustrera. Det blir bäst så. Vissa gör inte så, men jag tycker att det är det bästa sättet.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Jag målar själv, jag behöver ingen illuströr.

"Love is a wonderful thing, too bad that it's ruined by lovers"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Mina hypoteser:

Några tankar kring fenomenet:

<B>1)</B> Det är fler som skriver än tecknar
<B>2)</B> Tecknare är blyga, tittar inte här eller har redan
arbete och svarar därför inte

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Såhäräre:

Det beror pårehära:

Har man skrivit ett rollspel så saknas det illustrationer. (om man nu känner att man måste ha det, och inte orkar/kan rita själv)

Har man ritat en riddare och ett troll så saknas det inte ett rollspel. Bilden går ju att titta på som det är.

Så det är nog väldigt få illustratörer som tecknar trettio bilder och sedan undrar om någon kan skriva ett spel "till bilderna", om man så säger. -Helknejsigt.

/Rising
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
lösning!

man skulle kunna göra som så att man kunde locka till sig några illustratörer och sedan få dem att rita massa bilder och sedan lägga dem någonstanns på www.rollspel.nu där alla kan få ta del av dem!

alternativt kan man ju leta reda på massor av gratisbildarkiv och lägga upp länkarna dit.. gör nån sån lista eller nått. det borde ju inte vara allt för svårt..

[varning!! tänk inte! låt neogames tänka åt er! varnling!!]
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: lösning!

Bra idé.
Jag har dock märkt att det är väldigt många rollspelare som faktiskt ÄR bra på att teckna. Dock hör inte jag till dem. Jag känner mig som en väldigt liten, olyckligt lottad, minoritet...

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 
Top