Nekromanti Flygande riddjur

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,662
Min D&D kampanj har nu nått de högre nivåerna där hästar varken är coola eller praktiska längre. Jag skulle behöva effektivare och häftigare djur för spelarna att rida runt på. Saker som rid spindlar och dire wolfs är redan avverkade också. Ett annat problem är att mina spelare gärna ger sina karaktärer personlighet genom vad de rider runt på vilket gör att jag behöver mer än ett sorts riddjur. Hittills har jag bestämt mig för att slänga in klassikerna: drakar (den här tråden är bara delvis inspirerad av att jag fick reda på att de gör Drakengard 3! ;) ), enorma örnar och flygande hästar. En spelare har uppgraderat sin enhörning till att springa runt på regnbågsbroar redan så det är klart.

Så vilka andra episka riddjur kan jag ha med?

 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,209
Location
Stockholm
God45;n1343 said:
Min D&D kampanj har nu nått de högre nivåerna där hästar varken är coola eller praktiska längre. Jag skulle behöva effektivare och häftigare djur för spelarna att rida runt på. Saker som rid spindlar och dire wolfs är redan avverkade också. Ett annat problem är att mina spelare gärna ger sina karaktärer personlighet genom vad de rider runt på vilket gör att jag behöver mer än ett sorts riddjur. Hittills har jag bestämt mig för att slänga in klassikerna: drakar (den här tråden är bara delvis inspirerad av att jag fick reda på att de gör Drakengard 3! ;) ), enorma örnar och flygande hästar. En spelare har uppgraderat sin enhörning till att springa runt på regnbågsbroar redan så det är klart.

Så vilka andra episka riddjur kan jag ha med?

Andra klassiker är jättetrollsländor (och andra insekter i jätteformat) och olika former av flygödlor.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Fågeln Rock värmer mitt hjärta starkt och som kan ge drakarna en match. Annars gillar jag förslaget med trollsländor. Det är något magiskt med dem. :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Lammasu/Shedu! Dante har gjort D&D4-stats för dem som finns på det gamla forumet, D&D3,5-stats torde redan finnas i överflöd.

Gripar och hippogriffar är givetvis koola också.

Släde dragen av flygande renar och vagn dragen av flygande bockar/katter är ju andra klassiker som man inte ser så ofta i kontemporär fantasy... Spana in Muhammeds (SAW) bisarra flygdjur Buraq också.

Personligen skulle jag dock kört på någon form av Häst 2.0...det kan lätt kännas hur episkt som helst, men blir somehow inte lika...vulgärt...som att dra till med rocka-surfande och ridande på regnbågsormar. Med Häst 2.0 menar jag tex Sleipner, Skuggfaxe, Uchchaihshravas, eller helt enkelt nån variant på heavenly horses:

You gave a man one of the Sardian horses to reward him greatly. You gave him four or five of those glories to exalt him above his fellows, propel him towards rank – and earn him the jealousy, possibly mortal, of those who rode the smaller horses of the steppes.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag kommer nu ihåg att det finns en magisk get som man kan rida på i D&D. Figure of någonting, tror jag den hette. Det är något det, rida på en get!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Alternativt så kan man argumentera för att en riktigt episk hjälte är så wuxia att hen helt sonika flyger på egen hand.

En trope man sett märkligt ofta i kinesisk film på sistone är Nirvana Godmode, dvs att hjälten i ögonblicket när allt verkar som mörkast når upplysning och omedelbar power-levling till Bodhisattva lvl 35. I Nirvana Godmode finns det givetvis ingen konkret begränsning på vad man kan göra, men en återkommande detalj som med modern CGI ofta skildras helt absurt skitkoolt är förmågan att summona och rida på moln. Så underskatta inte molnryttande; om Jet Li har gjort det måste det trots allt vara koolt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,662
jättetrollsländor
Nice! och är med nu.

flygödlor
Drakarna var första tanken så klart de ska vara med.

Jättefladdermöss och jättefåglar
Jag hade tänkt på jätteörnarna från Sagan om ringen men fladermöss är ännu bättre :)



Lammasu/Shedu
Jag tänker erkänna att de här freakar ut mig. Så jag tänker skippa dem :p

Gripar och hippogriffar
Coolt! De ska jag ha med.

Släde dragen av flygande renar och vagn dragen av flygande bockar/katter är ju andra klassiker som man inte ser så ofta i kontemporär fantasy
Badass! Kattvagnen som Freja är ju ett måste.

Personligen skulle jag dock kört på någon form av Häst 2.0...det kan lätt kännas hur episkt som helst, men blir somehow inte lika...vulgärt...som att dra till med rocka-surfande och ridande på regnbågsormar
Det här är en planhoppande kampanj där spelarna just nu crawlar genom "Land beyond the magic mirror" aka Alice i underlandet för att få tag på ett Spelljammer skepp. En spelare är en deepone som muterats till en halv-demon getvarelse, en är en magisk robot och en annan är en Eladrin prins från en av de lägre himlarna som lät nuka en del av himlen med magi för att stoppa en arbetar revolt. Vi passerade vulgaritetslinjen för så länge sedan att vi inte ens kan se den längre ;)

Matta för en orientalisk touch?
Hade inte ens tänkt i de banorna men det här är grymt! :)

Alternativt så kan man argumentera för att en riktigt episk hjälte är så wuxia att hen helt sonika flyger på egen hand.
Två av trollkarlarna kan flyga med hjälp av magi men det är bara under korta perioder och inte pålitligt. Det är OSR D&D så kraftnivån är inte nära hög nog för Wuxia flygande.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En flygande tekopp

En gigantisk flygande näckros

En flygande elefant (finns säkert som DnD-monster, men jag hittar det inte)

Couatl (från Quetzalcoatl, aztek-mytologi)

Dracolich

Ki-Rin eller Foo Creature (baserat på Qilin/Kirin/Girin från kinesisk/japansk/koreansk mytologi)

Flygande segelfartyg är en klassiker, mer awesome blir det om rollpersonerna har en liten flygande slup på det flygande segelfartyget, som de använder när de ska gå iland.

Ett flygande berg eller moln. Eller varför inte sno från molnjättarna: ett slott på ett flygande moln.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Om du ändå tänker drakar och liknande. Varför inte bara låta spelarna välja själva i stället för att du "slänger in" alternativ?

Och så ett förslag: Shantaks.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,662
Om du ändå tänker drakar och liknande. Varför inte bara låta spelarna välja själva i stället för att du "slänger in" alternativ?
Den här gruppen föredrar att hitta sakerna istället för att välja dem. De gillar att höra om att "I staden Shangalia så säljer köpmänen förunderliga trollsländor som man kan flyga på. Men jag vet inte, drakarna från staden Pan-tang eller örnarna från Mekatia känns kraftigare även om de är långsammare." Sedan kan de välja vart de vill äventyra till för att skaffa flygande djur.

De som hade egna idéer har redan grejerna de ville ha. Tex karaktären med enhörningen.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,746
Ett jävligt stort tvåhandssvärd med parerstång som ser ut lite som drakvingar. Det är smitt i drakblod och har fängslat drakens själ. Så när man ropar "Terrorax, vakna!" så vecklar svärdet ut vingarna och de två röda ädelstenarna som sitter i svärdsknappen (som är formad som ett drakhuvud) börjar glöda. Terrorax kan nu styras med en blandning av surfing och pekningar och muntliga kommandon. Det kan säkert spruta eld en gång om dagen också.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,380
Location
Helsingborg
Jättelika Blinkdogs? Eller varför inte Blink-velociraptors?
Duneworms eller Dire Mullvadar?
Ratatosk-ekorrar?
En magisk stuga som vandrar omkring på hönsfötter?
 
Top