Flexa med att spela rollspel?

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
117
Location
Stockholm
Jag upplever att det har blivit vanligare att folk flexar med sina spelmöten? Får ni samma känsla? (i allmänhet dvs, inte på forumet)
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
530
Jag ser ju fler inlägg på typ Facebook idag än för tio år sedan där folk (alltså folk jag åtminstone är vagt bekanta med inte sponsrat innehåll) fotar av sitt spelbord och skriver "ikväll blir det DnD", "spelkväll!!!" Eller något annat glatt tillrop.

Men jag har nog inte tolkat det som flex, mer att det är okej att spela rollspel och inte missanpassat nördigt
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
382
Location
Stockholm
Behöver det vara skryt för att man visar upp att man spelar? Det kan väl också stå för det gått från ngt som ses som udda i vissa kretsar till fullt accepterat? Är det konstigare "flexa" med rollspelande än tex att man har grillfest, egentligen?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,940
Location
Ludvika
Det är mycket fler folk nu som är öppna med och till och med stolta över att de spelar rollspel. Om det uppfattas som flex eller inte tror jag är väldigt subjektivt.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Jag ser ju fler inlägg på typ Facebook idag än för tio år sedan där folk (alltså folk jag åtminstone är vagt bekanta med inte sponsrat innehåll) fotar av sitt spelbord och skriver "ikväll blir det DnD", "spelkväll!!!" Eller något annat glatt tillrop.
Det här har jag gjort sedan innan Facebook fanns! :p
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,040
Location
Sthlm
Jag flexar bland folk jag vet inte får till spel lika ofta som mina grupper, men inte tex på FB eller på forumet.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
166
Vet inte vad som menas med "flexa" specifikt här.
Men rollspel spelas ju mer idag och av fler människor än på oerhört länge.
Globalt är hobbyn större än den någonsin har vart, i Sverige är den sannolikt på nivå med början/mitten på 90-talet, och den fortsätter ständigt uppåt.

Så att man ser fler människor prata om och visa upp att de spelar rollspel, är helt enkelt en konsekvens av att det är något allt fler människor sysslar med.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,171
Eftersom en stor del av min vänlista på Facebook består av personer som jag lärt känna via rollspelen, blir jag inte förvånad om någon av dem lägger ut bilder från sina spelmöten. Men jag väntar fortfarande på att någon av de andra ska göra det. Det vore verkligen kul!
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
Det verkar för många vara problem att hitta grupper att spela med (fysiskt), så jag tycker flexa (skrytsamt visa upp) är aningen överdrivet begrepp. Det är väl snarare en glädje i att visa upp ett riktigt spelmöte.

Däremot ser jag ibland folk som lagt ner väldigt mycket pengar och tid på häftiga spelrum, handouts, tre ex av grundbok med limited edition omslaget, 10 set med custom dice etc., och där är frågan om det skulle gjorts/köpts i samma utsträckning om det inte vore för att visa upp för omvärlden (och därmed flexa).
 
Last edited:

Ivan NWG

Veteran
Joined
8 Aug 2023
Messages
66
I dont do social media, but bear in mind that when you are past 40 and you manage to get 5 adults to all be on time, in the same location, to do the same thing without anyones roof falling down/kid getting sick/car being in the shop, it feels like a god damn miracle :)
 
Top