Nekromanti Finns det ett sådant regelsystem?

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Krille och Rising, i slutet av deras VtM vs CoC debatterade de två systemens skalor och lite annat roligt, och Rising och en del andra av er har snackat system här tidigare men jag har inte sett nåt som det jag efterlyser.

Vad jag vill ha:

Ett system med stor skala, minst 20, max 100.

Där man kan misslyckas eller lyckas i begränsad mängd, dvs en som är bra på att rita kan inte plötsligt rita som Michelangelo eller rita nåt som ingen ser vad det är.

Nån som känner till nåt dylikt?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Vi körde med ett system som baserade sig på obegränsade T20:or. Standardslaget var 3ObT20. Färdigheter och grundegenskaper låg från cirka 30 till 100 (men kunde i princip vara hur höga som helst). Numera kör vi med obegräsade T10:or och mindre värden i färdigheter och grundegenskaper.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jag känner inte till något utgivet sådant system, men är det inte rätt lätt att konstruera helt enkelt genom att låta tärningsslaget ha låg vikt mot färdighetsvärdet (eller whatever)? Typ 1T20+328, eller något sådant... Då har du ju din nivå och ditt smala spelrum inom nivån.

/Feliath - föreslår
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
DoD?

DoD-Expert: skala runt 20, framgångar kan vara normala, särskilda eller perfekta och chanserna för dem skalar upp mjukt med färdighetsvärden. Man kan även använda differensen på slaget som ett kvalitetsmått. Ju bättre man är, desto svårare är det att misslyckas katastrofalt (0.25% för någon som har 20 i fv).

Jag återupptäckte nyligen hur bra detta system är och blev riktigt förvånad :gremsmile:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Där man kan misslyckas eller lyckas i begränsad mängd,

Vet inte om jag är helt hundra på vad du frågar efter, men system med grader av framgång är väl inte helt ovanliga? Lancelots spel (T20) hade kvalitetsgrader på utfallet, från KG3 till KG-3, där KG0 var ungefär "i stort sett lyckas du, men bara just såpass". Extrema utfall var ganska svåra att få, så oftast landade det på KG1 till KG-1, med nån enstaka tvåa ibland.
Viking kom med nåt liknande några år senare, vill jag minnas.

--
Åke
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Take 20

I D&D3 så kan man välja att helt enkelt få ett perfekt resultat om man har god tid på sig. Samma system kan egentligen användas i alla system (och fanns också i gamla Western, t.ex.).

Så har du "teckning" FV10 (hypotetiskt 1T20-system) så är du helt enkelt sämre än någon som har FV15. Tärningslag kommer bara in i bilden om personen är under press att lyckas väldigt bra eller har ont om tid (och då kan SL fortfarande sätta en gräns på viket FV personen måste ha för att kunna lyckas).

/Henrik
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Det lilla jag kommer ihåg av Wastelands var att man slog 2T10 + Färdighetsnivå över en viss nivå.. Dubbelnolla var alltid minst lyckat och dubbeletta var fummel.. Västmarks system är väl likadant?
Det är bara upp till dig att ta och öka på nivåerna så att tärningen inte spelar så stor roll..

In the Dark använder sig av (grund)Egenskap + Färdighetsnivå + 1T6. 10 över Svårighetsgrad ("Target Number", 10 är Normalsvårt) är perfekt och 10 under är fummel.. Man räknar också med hur många steg man är över Svårighetsgraden.. Dessutom finns Marginella Misslyckande som gör att man precis, precis lyckas (1-2 under Svårighetsgraden).
Fast som skaparen av rollspelet skriver: "Grundtanken med regelsystemet är inte att med hjälp av regler kunna skildra verkligheten på det allra mest perfekta sättet."

"dvs en som är bra på att rita kan inte plötsligt rita som Michelangelo eller rita nåt som ingen ser vad det är."
Undvika att "rita som Michelangelo" kan man ta bort genom att ta bort perfekta slag och bara köra med differens.. "rita nåt som ingen ser vad det är" kan inträffa.. Man kan spilla ut bläck över pappret eller slarva bort teckningen.. Två sätt som inte har något med själva skapandet att göra, men som ändå kan bli ett resultat av fumlet..

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker In the Darks regler passar bra till icke-tärningskrävande äventyr
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
a & b

just att DoD Expert har A och B färdighetsvärden är kanske lite intressant också. eller? jag har väldigt dålig koll på de flesta andra rollspel, kanske är det helt vanligt?
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Jag håller på med ett sådant system till Kabal.

Mer får du inte veta just nu(ONDSKA!!! MUAHAHAHAHAH!!!), av princip(publicera aldrig en ofärdig produkt) och praktiska problem(Det är fortfarande inte färdigt riktigt än). Jag kan dock vara snäll nog att säga att det bygger, nästan helt, på 1T100(Och dessutom används kort och slantsingling)

Ge dej till tåls, dock, jag hoppas vara någotlunda färdig innan juni i alla fall... annars kommer typ inget hända före den 10/7 igen...

Jag gillar stor skala. Det ger många nyanser.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jovisst kan man konstruera system själv men det kan också vara onödigt att återuppfinna hjulet flera gånger. Men nu lär det bli att jag gör ett eget system (eller modifierar det jag håller på med) efter att ha läst inläggen.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,063
Location
Linköping
Re: Terra Draconis?

I TD har jag en regel som säger att man alltid lyckas med sådant som har en svårighet som är lika med eller lägre än halva färdighetsvärdet och aldrig lyckas med något som har lika med eller högre än dubbla färdighetsvärdet. Om svårigheten är lika med färdighetsvärdet är chansen fifty-fifty. Undantag är dock om man slår två 20 (t20) på raken => fummel och två ettor på raken (också t20 :gremsmile: => särskilt lyckat. Dessa två har dock bara en chans på 400 respektive.
 
Top