Nekromanti [Filmklubb]Nomineringar

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
  • Nomineringar görs genom att man svara på detta inlägg. I sitt inlägg skriver man filmens namn i ämnesraden, och i själva inlägget pläderar man för varför man ska se filmen.
  • Man får bara nominera en film per inlägg. Om man vill nominera fler filmer går detta bra, men man måste då göra ett separat inlägg för varje ny film. Detta är för att hålla tråden överskådlig.
  • Nomineringstråden ska hållas ren från inlägg som inte har med nominering att göra, även detta för att tråden ska vara överskådlig. Att diskutera filmer i denna tråd bör alltså undvikas, likaså att nominera en film som redan blivit nominerad. ”JAAAA!!!
  • Inga restriktioner på vilken sorts film det är, men när man nominerar en film bör man tänka på att den helst ska ge upphov till diskussion. Om filmen är tänkvärd är det alltså ett klart plus.
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Saving private ryan

"saving private ryan"

Varför?Den är framförallt bra!! Den är välgjord, spännande och gett mig inspiration till ett N2 äventyr som jag hoppas mina spelare kommar att tycka om.
Finns det något bätttre änn att knapra chips och dricka läsk medans man ser Tom Hanks springa omkring i ruinstäder o sjuta villt omkring sig.
Min nomenering är alltså
" saving private ryan"

/Hugo,som hoppas han förstod rätt och just nu tankar "Apocalypse now"
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Mullholland Drive

Riktigt bra film av David Lynch. Bildspråket är fantastiskt och skådespelarna okända och bra. Historien är riktigt konstig men läcker och stämmningen är mörk och härlig. Det här är nog en av de mest tänkvärda filmerna jag har sett, för handlingen och bildspråket måste verkligen analyseras om man vill förstå sig på den. Jag ser det verkligen inte som ett minus att han inte förklarar vad som händer utan det är nog nästan det som gör den så bra, det skänker filmen ett extra djup och mystik som gör den väldigt stämningsfull. Egentligen var den tänkt som en TV-serie (och det här var då piloten) men tv-bolaget sa nej, väldigt synd.

/Balderk, gillar Lynch
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Time Bandits

Ett mindre känt mästerverk av Terry Gilliam, som annars har gjort "Brazil", "Twelve Monkeys" och konstiga animeringar i "Monty Pythons Flying Circus". Rollistan stoltserar med sådana namn som John Cleese och Sean Connery, som tillsammans är med ungefär 10 minuter i filmen. Den verkliga huvudpersonen är en ung grabb som råkar dras med ett gäng dvärgar som flyr genom hans sovrum jagade av Gud, eftersom de har stulit en karta som låter dem resa i tiden. Filmen tar riktig fart i slutet när de kommer till legendernas tid och möter Ondskan. Slutstriden är det ballaste slagsmål som någonsin har filmats.

"Time Bandits" är en av endast 12 filmer som fått mig att använda det högsta betyget (10) på Internet Movie DataBase.

/tobias
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Bangkok Dangerous

För en gångs skull, ta och se något från andra delar av världen än den angloamerikanska kultursfären. 'Bangkok Dangerous' är en relativt ny thailändsk dramathriller av bröderna Oxide och Danny Pang, som finns att hyra i de flesta välsorterade videobutiker. Kong är en dövstum hitman i Bangkok som möter kärleken, och desperat försöker kombinerade den med sitt kriminella liv - med ödesdigert resultat. Bröderna Pang har tidigare mest regisserat musikvideor, och liksom den berömde Hongkong-regissören Wong Kar-Wai har de ett väldigt starkt, popmodernistiskt bildspråk, så inte minst i 'Bangkok Dangerous', som är ett imponerande färg- och bildspel, rakt igenom stämningsfullt och djupt estetiskt utan att för ett ögonblick bli tråkigt. Asiatiska draman är ofta långsamma och tysta och uppfattas därför som 'sega' av folk vana vid amerikansk film - så är inte fallet med 'Bangkok Dangerous', även om det finns ganska lite dialog (dövstum huvudperson, juh) så är filmen relativt fartfylld rakt igenom. Grymheten och våldet finns där, utan att för ett ögonblick lämna det djupt mänskliga utanför. Så gott som allt är i toppklass med 'Bangkok Dangerous' - skådespeleri, foto, musik, actionkoreografi och handling vävs samman till en klockren och dramaturgiskt mycket inspirerande helhet med en av de vackraste slutscener jag skådat. Bara det i sig värt ett toppbetyg, om det inte vore för att hela filmen är det.

- Ymir, slår såklart ett slag för Östasien.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Man on the moon

En nominering jag skulle vilja framföra är 'Man on the moon' med Jim Carrey. Denne skådespelare är ju känd för mer sjafsiga filmer som 'Ace Ventura' och 'Dum, dummare'. Man on the moon innehåller betydligt mer djup, och en hel del tankar ställs om vad som är sjafs och vad som är äkta allvar.

Carrey spelar en komiker av ganska speciellt slag som under en föreställning helt plötsligt får för sig att läsa en bok på flera hundra sidor för en stundom sovande publik. Han är helt enkelt egen, och man vet inte riktigt var man har honom, å ena sidan ett stort hjärta, å andra sidan en riktig buffel. Han viker sig inte för någon eller något utan vet vad han vill.

Kom just på att jag borde se filmen igen så att jag vet vad jag pratar om. Nåja, ni kan ju se den, och när ni väl gjort det så ta ställning i röstningsförfarandet.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Truman Show

Jag tycker att Truman Show är en mycket bra film som kan skapa mycket diskussion, speciellt med dagens syn på dokusåpor och liknande.

*Tänker nominera en film till men inte förrens några andra nominerat emellan*
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Brazil

Terry Gilliams mästerverk. Svart humor med bett i en nära framtid.

Från början tänkt att ha titeln 1984 and a half, vilket beskriver den bra.

Ett visuellt mästerverk, med tänkvärd handling. Den är en läcker åktur. En hel del diskreta skämt med andra filmer också.

En film som hör till allmänbildningen.
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Ravenous

Min genetiskt påtvingade drumlighet har sett till att jag lagt det här inlägget rätt fel, någon pitboss får gärna flytta på det.

En given nominering är ju Antonia Birds "Ravenous".

Varning, det är lite spoilers nedan.
En soldat som nyss fått en medalj för att på egen hand tagit över en fiendeutpost i det Amerikansk/Mexicanska-kriget skickas till ett fort ute i bakvattnen runt Sierra Nevada för att hans general inser att hans bragd är en direkt följd av hans feghet.

En dag så kommer det en individ vid namn Colquhoun instapplandes i fortet och berättar en historia om hur hans resesällskap var tvungen att äta varandra för att överleva, och om hur deras ledare Ivan tycktes blivit förändrad av händelserna och hade mördat flera ur sällskapet för att äta dem.
Vad som följer är en underbart stämnigsfull historia om övernaturliga ondskap och kannibalism.

Regisserad av Antonia Bird. Nämnvärda skådespelare är Guy Pearce, Robert Carlyle och David Arquette.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
För några få dollar mer

Av alla Sergio Leones spaghettiwesternrullar så är och förblir "För några få dollar mer" den mest stilsättande. I och med den så lämnar han det klassiska västerntemat bakom sig och bildar en egen stil, mett nattsvarta skurkar, nästan lika svarta antihjältar, skitiga stövlar och hårda kulor, allt ackompanjerat av spansk gitarr och Ennio Morricones mycket efterapade visselmusik. Kanske är det just på grund av att det inte finns någon skinande förebild till hjälte som gör filmen så mänsklig - även protagonisterna har svagheter, dåliga sidor och egna agendor, som ibland krockar med varandra.

Det är liksom bara att inse: utan Sergio Leone så hade den amerikanska västern fortsatt att vara proppfull med onda indianer och hårda kåbåjsare med röd snusnäsduk om halsen. Det krävdes helt enkelt en italienare för att få en någorlunda balanserad bild av den amerikanska västern. "För några få dollar mer" är nog den film som först definierade spaghettiwestern som en egen stil, istället för en skitigare budgetversion av Hollywood-western, och därför nominerar jag den.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Förtydligande

Jag är mycket medveten om att "För en handfull dollar" var före, men för det första var den alldeles för mycket plagiat av "Yojimbo", och för det andra var den fortfarande inte lika egensinnigt spaghetti. Det är trots allt rätt mycket en Hollywood-rulle i stil. Det är "För några få dollar mer" som definierar stilen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Starship Troopers

Tja, jag tar och nominerar Starship Troopers av regissören Paul Verhoeven som ni säkert känner igen från filmer som RoboCop, Total Recall och Basic Instinct.

Varför? Jo, för att om man ser igenom den glättiga ytan så döljer sig där en film som är mycket kontroversiell. Verhoeven flirtar friskt med såväl fascistoida ideologier som tonårsserien Beverly Hills. Det hela ackompanjeras med spektakulära specialeffekter och goda skådespelarinsatser. T.ex ser vi Michael Ironside (känd från bl.a Alien och tv-serien V) som gör en underbar tolkning av den stenhårde Löjtnanten Rasczak.

Andra skådespelare som dyker upp är bl.a Casper Van Dien som var med i Tim Burtons Sleepy Hollow. Även Casper gör en gedigen insats som den unge gruppchefen Johnny Rico.
Även undersköna Denise Richards har en stor roll i denna film som den unga fänriken Carmen Ibanez i rymdflottan.

Filmen går i stort ut på att otäcka rymdinsekter har beslutat sig för att ställa till med krig. De tappra soldaterna i det mobila infanteriet tar med sina kollegor i flottan upp striden. Vi får följa ett antal karaktärer genom hela filmen och får se hur de utvecklas som krigare i ett blodigt och hänsynslöst krig.

Filmen är extremt blodig och om du är lätt äcklad så ska du nog inte äta middag medans du kikar på Starship Troopers.

Samtidigt som det är en krigsfilm med betoning på action så väcker den många frågor till liv och hinner dessutom med att bjuda på ett par skratt. Ibland skrattar man hjärtligt och ibland med en klump i magen när man funderar på vad som igentligen sägs i filmen.

Starship troopers är, som jag tidigare skrev, en mycket kontroversiell Sci-Fi film som skiljer sig väldigt mycket från den pro-amerikanska smörja som dominerar genren med lågvattenmärken som Independence Day. Här slipper ni se vajande amerikanska fanor och George W. Bush-kopior som håller eldiga tal till folket. I en fascistoid värld regerar den starke, vare sig den svage vill det eller ej. Och trots att ytan må vara amerikansk så är innehållet det inte.

Se den här filmen och ta samtidigt en titt på hur vår värld ser ut idag. Hur ser den ut om tio år?

/Vitulv
 

Erik_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
61
Location
Partille
Jacob's Ladder

Jacob's Ladder är en film som mår bra av att diskuteras. En film som ger bilder åt känslor som ångest och desperation. En film som genom sättet på vilken den leker med en mans verklighetsuppfattning borde vara relevant för rollspelare med en förkänsla för hobbyfilosofi.

Bra skådespeleri (med en mästerlig Tim Robbins i rampljuset) och regi leder till att Jacob's Ladder är en stundtals mycket kuslig film väl värd att se mer än en gång.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Förtydligande

Jag är mycket medveten om att "För en handfull dollar" var före, men för det första var den alldeles för mycket plagiat av "Yojimbo", och för det andra var den fortfarande inte lika egensinnigt spaghetti.

Minns inte hur det är i den nya utgåvan, men i gamla Western var 'För en handfull dollar' inte ens med i listan över rekommenderade filmer, så det är nog fler som tycker så.

--
Åke
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Murder Rooms

Inte egentligen en film, utan snarare ett nästan två timmar långt pilotavsnitt. "Murder Rooms" berättar historien om Arthur Conan Doyles möte med mannen som skulle komma att bli förebild till hans romanseriehuvudroll, Sherlock Holmes. Tillsammans löser Mr Doyle och den häpnandsväckande Dr Bell tillsynes olösbara mystierer.

Det kanske viktigaste med den här "filmen" är det faktum att den är långt ifrån en klassisk deckare. Då alla de stereotypa deckardragen finns där -nästan omöjligt precis problemlösningsförmåga, en erfaren deckare och hans assistent som rent spontant råkar ge ifrån sig ledtrådar som löser mysterier vid klimax, osv- bidrar "Murder Rooms" med ett helt lager nya grepp. Det faktum att huvudpersonen faktiskt får en riktig nemesis är ett sådant, men en visning av denna film bör vara nog för att fler grepp ska visa sig för tittaren.

"Murder Rooms" följs upp av ett mindre antal avsnitt, vilka alla håller lika hög eller högre klass. Ett sk. måste.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Det Sjunde Inseglet...

* Det är Bergman
* Det handlar om döden... i svarvit...
* Bra skådespelare...
* Fantastisk dialog som pendlar mellan grav allvar (bokstavligen) till bisarra påhopp och hot (tänk smeden Plog hotar cirkusartist med stora resp. lilla hammaren/släggan...
Eller Väpnaren Jöns allmäna kvickheter...
* Den är sanlöst stämningsfull...
* Bra musik...
* Självspäkning, munkar, djävulen och en bisarr visa om en häst...
* Den är med på Vatikanens Top 50 lista, och är lämplig för "vuxna som är starka i sin tro" (Whaaaat!?!?!?!?!)
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Blinkande Lyktor

För att det är en dansk humoristisk film som tog mig en aning på sängen när jag såg den första gången. Handlar om hur ett gäng småkriminella ganska misslyckade gangsters, alla med usla bakgrunder, till slut gör den Stora Stöten och ska iväg till Barcelona....
I alla fall tills bilen får motorhaveri....
 
Top