Fenix Awards: vad kom ut 2025?

Jag tror helt enkelt att en jury skulle vara ett bättre sätt att synliggöra annars osynliga verk och skapare än att lägga till ännu fler likartade kategorier.
Såvitt jag förstår är problemet rent praktiskt. Det verkar inte vara helt lätt att hitta en hel jury som ska sätta sig in i allt nominerat material. Sen ska juryn helst inte känna någon av upphovsmännen heller vilket ytterligare begränsar potentiella kandidater.

Såvitt jag förstår är problemet rent praktiskt. Det verkar inte vara helt lätt att hitta en hel jury som ska sätta sig in i allt nominerat material. Sen ska juryn helst inte känna någon av upphovsmännen heller vilket ytterligare begränsar potentiella kandidater.
Fair enough!

Detta är verkligen en grej - att sätta sig in i allt ballt som skrivs - och ha ett slags värderande ansats - är ett heltidsjobb. Så ja, framröstade vinnare kan snabbt bli lite förutsägbart¹, men alternativet hade krävt en hel apparat.

¹Tycker därmed sagt att vinnarna hittills varit enormt välförtjänta - de är ju poppis av en anledning.

Inför helt enkelt ett särskilt @God45-pris. Han verkar ju Kirby-sluka och ha åsikter om otroliga mängder grejer som släpps; ge honom i uppdrag att utse årets produkt som ligger precis i skärningspunkten "jävligt bra" och "jävligt obskyrt". =) Enmansjury!

Jag är för detta! :D Jag läser nästan allt som gess på svenska ändå.

Visst var det tal om att ändra reglerna för omröstningen, eller var det något som genomfördes redan förra året? Jag minns inte om det handlade om att lägga till nya kategorier eller om att låta en jurygrupp ta hand om en del av röstandet, modell Mello. Invändningen har jag för mig var att de flesta oftast röstar på de mest sålda spelen, vilket gör det hela ganska förutsägbart.

Ändringar har skett, där bland annat kategorier krympt, speciellt där det mer eller mindre varit samma som vunnit. Däremot har vi lagt till kategorier där jag försökt lyfta fram mindre skapare och producenter (t ex tredjepartstillbehör).

Vad gäller juryutmärkelser har priset som förut var ”Årets eldsjäl” bytta till ett jurypris. Det fanns en förhoppning att göra kring spelen men vi märkte att det är övermäktigt.

Back