Warren Ellis serie transmetropolitan är så bra att jag nästan... ja.. alltså. du vet. sådär riktigt jävla bra att man knappt tror det är sant. det har kommit sju samlingar ännu, antagligen kommer det 6 till innan serien är slut. Den är färdigskriven, men vill man inte köpa lösnummer så får man vänta.
de som kommit heter:
Back on the Street
Lust For Life
Year of the bastard
The New Scum
Lonely City
Gouge Away
Spiders trash
(i ordning)
sen finn samlingen Filt of the city som innehåller Spiders samlade kolumner. Läsvärd någon gån mellan gouge away och spiders trash tror jag, annars kan för mycket av handlingen avslöjas.
I HATE IT HERE är namnet på något jag hittade just nu. den ska köpas snarast tror jag...
John Courtenay Grimwood (sorteras vanligtvis under grimwood) har släppt böckerna:
Lucifers Dragon (inte läst)
neoAddix (inte läst)
reMix - När en hög fransk ämbetskvinne-dotter kidnappas sätter modern in flickans pojkvän och världskände remixaren Fixx Valmont på att leta reda på henne. problemet är bara att han är fängslad på hennes egna order. Han är dessutom cyborg (han plockade själv av sig det ena benet efter att ha förlorat det andra. För symmetrins skull) och en kvinnokarl
Samtidigt invaderas frankrike av Fjärde riket och hela Europa drabbas av ett muterat virus som äter all stål i sin väg.
redRobe - Påven Joan blir inför världens ögon söndersliten av sin egna armé av barn. En japansk kinderwhore blir kidnappad och förd till en rymdbas som används av FN för att dumpa flyktingar. Axl Borja, före detta yrkesmördare har precis gått med på ett sista jobb (utan att berätta det för sin pistol) när han kontaktas av kardinalen (redRobe, är ju kardinales klädsel...) i mexico.
Pashazade - the first Arabesk (fortsättning bör komma snart) - inleder en trilogi om Ahsraf Bey. Något så ovanligt som SF/Cyberpunk i afrika och den muslimska världen.
Här defineras dessutom Grimwoods värld tydligare än i de två andra jag läst. Tyskland vann första världskriget, ottomanska riket dominerar väst-asien och nordafrika.
Forstättningen heter Effendi. bör vara släppt nu, men eftersom min enda källa av hans böcker är pocket shop så kanske jag får vänta tills den släpps i pocket-form...
neoAddix och Lucifers Dragon ska dock inhandlas snarast
chrull