Nekromanti Favorit ras

Joined
29 Jun 2001
Messages
129
Location
Eskilstuna
Får order. Lyder.

Min (väldigt försenade) lista ser väl ut som följer:

1. Injiralver
2. Blodsalver
3. Satyrer och Kentaurer (svårt att skilja de tu åt)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Först så får du tusen nekrofilpoäng för att du svarar på ett inlägg som är hundra tusen år gammalt :^) (alltid roligt när någon gör det)

Sedan... "Drowalver"? I Drakar och Demoner? Vilken version då, om jag får fråga? (Du befinner dig ju inte på allmäna rollspelsforumet, så kom inte dragandes med något annat spel än DoD här!)

Eller gjorde du en Walium och blandade ihop DoD med DnD?

Så så, ingen fara skedd. Bara kul att se att det strövar omkring likätare på forumet som gräver upp gamla döda trådar. :^)

/Rising
som alltid känner sig märkligt förolämpad när någon gräver upp en tråd som han inte själv har deltagit i.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hahahaha, man tackar! :gremgrin:

Jag är en husregel-Pelle, om man nu skall kalla det för något. Jag har skrivit hela min DoD-värld, endel regler etc. - ja, diverse husregler helt enkelt. Jag har drower i min värld, har lagt till dem själv till mitt DoD för dess ras fascinerar mig...
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
ahh, vilka minnen

Jag minns en fin spelare som är inte liten kobold(ja fortfarande skulle jag tro). Han gillar magiker, han gillar verkligen magiker.

Han spelade en gång en magir(hette dom det). Oavsett dom har typ +8 i PSY(DoD) och på det ville han vara gammal. Detta gjorde iaf att hans STY droppade ner till 3 så han kunde inte ens bära den magiska staven som gruppen hittade. Lite komiskt må jag säga :gremlaugh:
 

Magnify

Veteran
Joined
18 Mar 2005
Messages
2
Re: ahh, vilka minnen

Kan han inte bära staven, men man kan bära mer än sin styrka, fast att det blir modifikationer på ff o.s.v.
 

Magnify

Veteran
Joined
18 Mar 2005
Messages
2
Jag håller med Dac lite, att halvalver har lite mera rörelsefrihet!!

1. Halvlängdsman
2. Halvalv
3. Människa
 

_-olle-_

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
83
Location
Stockholm
Jag måste säga att mina favoriter står lite i kontrast till dina...

1 - Drowdvärgar
2 - Skogsdvärgar
3 - Halvdvärgar

dvärgar är coola...
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Jag hade en ganska strikt tänkande innan jag var här på forumen, men nu har jag fått en ny lista...

1:a Trilobit-män: ni vet sånna där bruna saker som ligger fossilerade i trappor. Dom har små människo armar och ben. Dock väger dom upp det med att ha tåligt pansar(dock inte på armarna) och vara vilda krigare.

2:a När jag spelar D&D så är min favorit Half-halfling/golem/fiend/dragon fast blir det verkligen half då?

3:e plats delas med olles...
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Beror helt på vilken version av DoD vi pratar om men generellt så:

1. Människa
2. Alv
3. Dvärg

Klassiska Tolkienraser. Är egentligen sådär förtjust i de mer spejsiga raserna såsom Karkion, Vargman, Anka(herregud var de tvungna att ta med Kalle Anka i spelet?), Kattman osv. De kan vara roliga som krydda i spelet då och då men det är lätt att gruppen förvandlas till en "freak show" om alla gör suspekta varelser.

C.
 

Yheela_UBBT

Veteran
Joined
21 Mar 2005
Messages
100
1. Människa (går ju att relatera till)
2. Alv (who doesn't want to live forever, typ.)
3. Halvländsman (chaaarming)
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
1. Människa
2. Människa
3 ..hmm..människa

:gremgrin: iofs anser jag att den enda egentligt spelbara ras är just människa, fast det beror ju sen förståss på hur den värld man spelar i är uppbyggd. Vissa vill ha alver springande omkring överallt, andra vill behålla mystiken kring andra humanoida raser.

Men om ja tvingades bortse från männsiska skulle nog min lista se ut såhär:

1. Dvärg
2. Anka
3. Halvorch

Ogillar att spela alv.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
1: Tunnelras. Finns inget bättre sätt att stänga in rollpersoner och bygga om grottgången.

2: Husras. Ruiner är skithäftiga, juh! Massor med coola ställen att gömma prickskyttar i.

3: Snöras. Lite väl dödligt, kanske, men en klar höjdare den med.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vintern rasat ut

"Nivå på skämten här inne är hög märker jag"

Det finns en poäng med skämtet. Alv, orch och dvärg är art, inte ras. Lippizaner, tax och norwegian blue är ras.

Tja, åsså snöskred, jordskred och laviner, förstås. De är också ras.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Torrbollenanji

EDIT:
Jag tog bort oväsentligheter som jag skrev först. I min enfald trodde jag att den här diskussionen (raser-arter) aldrig hade förts förut, men som vanligt är jag den siste att hajja... :gremsuck:

Här kommer för övrigt min favvolista:

1) Ankor- egenartade. DoD:s bästa egna uppfinning!

2) Vargmän- om man spelar dem ordentligt med mycket lånade drag från hundvärlden kan det bli fantastiska kulturkrockar som ger mycket rent ROLLspelsässigt!

3) Människor- de kan ju vara hursomhelst! Som IRL.

/Basenanji
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Torrbollenanji

Enda anledningen till att det heter "raser" jag kan tänka mig är någon sorts unken rasbiologisk rest hos Gygax & co när de skrev D&D... :gremgrin: Det är ju arter och inget annat.

Och varför har den här tråden vaknat upp igen? :gremconfused:


/Dimfrost
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Petimeternightowl

Alver och orcher kan ju få barn med människor, som sedan inte är infertila. Alltså tillhör, biologiskt sett, alver, orcher och människor samma art.

Urkällan till ickemänniskor i fantasyrollspel är och förblir Tolkien, och han kallade dem "folk". Biologi var inte särskilt intressant i det sammanhanget. Själv är jag ganska förtjust i världar där säg danskar eller pitebor bor i träd och har infrasyn, medan svenskar eller lulebor bor under jorden och har skägg. Så jag skulle säga folk.

Erik
 
Top