Nekromanti Fantasyfans = töntar?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Visst har du rätt. Jag håller helt och hållet med. Frågan är om det ger henne rätten att hoppa på folk som hon gör?
Dessutom sa hon att alla som ser Sagan om Ringen är nördar eller töntar eller vad det nu var hon kallade det. Jag påstår dock att SoR kommer bli den mest sedda filmen någonsin och i så fall så anser hon att hela hennes omgivning är full av töntar, men hon, tuff som hon är, tillhör den lilla men utvalda skaran tuffa människor som återstår i världen...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Ingen rök utan eld ! (ot)

Nja, jag ger mig ändå inte. Du hade fortfarande inte fått röken utan eldens hjälp.

Det som får ljuset att ryka är att stearinet (eller som det ofta är numera: paraffinet) är hett. Det går att hetta upp stearin utan eld. Fokusera solljus på veken m.h.a. ett förstoringsglas t.ex...

Dessutom, när man vänder på uttrycket tappar det ju lite (mycket?) av sin betydelse

Det beror på att det är ett dumt uttryck. Det är felaktigt. Precis som andra fåniga uttryck som "Undantaget som bekräftar regeln" faller det därför sönder under närmare granskning.

Världen kryllar av exempel där rök utan eld (bildligt talat) förekommer. Man skulle kunna sprida ut rykten om att Göran Persson är Pedofil t.ex. utan att detta för den skull skulle få något korn av sanning i sig.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Ingen rök utan eld ! (ot)

Men "ingen rök utan eld" är fortfarande ett sätt att på ett något sånär poetiskt sätt förklara eller kommentera en sak på ett sätt som alla förstår. Och poesi vinner ju aldrig på att analyseras sönder.
 

Jericho One

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
90
Location
Norrköping
Att. alla som svarat...

...och med den generaliseringen menar jag även alla de som inte svarat.

Skönt att se att de flesta kunnat urskilja ironin som besmittade mitt inlägg - men det är även konstigt att Ljungs ironiserande över fantasyfansen inte går fram. Det är ju just detta som det rör sig om - att ge sig på ett hajpat fenomen och gärna ta ner det på lägre nivå än det befann sig innan hajpen. För mig rör sig hennes inlägg i debatten om basic inom sensationsjournalistik. För visst är just fantasyfans och Sagan om Ringen ypperliga måltavlor.

För det första så har SoR hajpen slagit över med råge då varenda svensk tv kanal har special på special och tillochmed är närvarande vid biljettsläppande och premiär. Gratisreklam i statstelevision och betald reklam i övriga kanalerna. SoR har verkligen blåsts upp till en gigantisk spärrbalong och Ljung hade mod nog att styra sin Me-109 rakt in i den!

För det andra så är SoR försvarad utav den största armada av nördar som kunnat uppbådas i detta land och just rollspelare är flaggskeppet i dette töntarnas hov. För vad är det om inte förbaskat tragiskt att så fort kritik mot denna hobby höjs så sliter vi vårt hår och känner oss förföljda. Jag skulle vilja säga att genom åren har denna hobby fått utstå mycket spott och spe men för första gången så var faktiskt kritiken/ironin berättigad. Att vara så uppslukad av en företelse som fantasy eller SoR att man måste försvara detta med näbbar ock klor, klä sig i alienerande utstyrslar för att bevittna premiärvisningen och tillochmed gör det till sin mission att sprida påhittade litterära språkformer som enbart talas mellan nördar - är inte det nördigt så vete fan vad som är!

Så avslutningsvis vill jag bara påpeka att följande:

Arcana har rätt - jag är inte fullt allvarlig i mitt ursprungliga inlägg aber jag anser precis som en debattören Johan K att ”ingen rök utan eld”. Slutligen vill jag påpeka för Vindhand som kör med ”han som sat han vat”taktiken – jag har inga problem med att jag deltar i en hobby som anses vara nördigt – för att bröstra mig lite – så har jag gjort det sedan 1984. Detta har inte gjort att jag gått upp så mycket i denna företelse att jag inte längre kan se att kritik faktiskt är berättigad i många fall!

Jericho one
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Att. alla som svarat...

"är inte det nördigt så vete fan vad som är! "

Betyder det att man nödvändigtvis måste förlöjliga det? Och jag håller med, hobbyn tycks vara fattig på självkritik, men påhoppen Ljung kommer med är knappast den typen av kritik som vi isåfall behöver. Att skrika "töntar!" åt rollspelare fyller väl ingen funktion?

Dessutom tror jag inte heller att majoriteten av fantasyfansen och rollspelarna är särskilt insnöade. Jag känner ingen som är det.
 

Jericho One

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
90
Location
Norrköping
Okej...

...jag är egentligen mot att föra en sån här "chattkonversation" på en konferens men gör ett undantag nu.

Att förlöjliga en företeelse som fantasyfans eller runt dem associerad gruppering är självklart helt onödigt men...börjar nu se ut som jag får byta nick till aber...det är heller inte konstigt att det görs.

Faktum är att jag - utan att för den skull vilja trampa på någons tår - blev förbannat irriterad då jag var och såg premiären av SoR. Just på grund av alla utklädda studenter (bor i Uppsala) som tog sig rätten att tränga sig före, vifta med mantlar och applådera under filmens gång. Detta irritationsmoment infann sig av en anledning - de hade valt att särskilja sig från "oss andra" och därmed blev de till en lätt måltavla. Så här efteråt kan jag inte med att bry mig om att irritera mig då jag fann filmen utomordentligt bra...

...ja ja skit samma - vi är alla del av en hobby/subkultur där det anses vara "hip to be square". Inget vi kan göra nånting åt...

Jericho "aber" One
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Okej...

Haha, sicket elände. Själv kom jag billigt undan med några ynglingar som fäktades med tomma Cola-flaskor (hur fan fick dom i sig 2 liter cola INNAN filmen började?). Fast jag bor i Södertälje, där det fortfarande fanns biljetter kvar samma dag som föreställningen var =)

Fast "hip to be square"... tja, kanske... men det är nog en fördom som antagligen inte kan appliceras på de flesta av utövarna egentligen. Och det är väl min huvudpoäng. De nördar som syns mest får representera en grupp som i allmänhet inte är på det sätt folk förväntar sig. Fast så är det väl alltid.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
[/i]Det stora problemet är inte att rollspelare är nördar utan det att de inte inser det :) Och det kan man se som det positiva som Ljung har tillfört världen, det att nördarna (åtminstone de som följt med debatten här) inser att de är nördar (eller åtmisntone anses vara det). Samtidigt måste det också upprepas att det inte är något fel med att vara nörd.[/i]Jamen om nu rollspelare..1: Inte vet att dom är nördar.2: Inte vet att det är bra att vara nörd.Så kan det ju också vara så att andra rollspelare har en annan definition av ordet nörd än vad du har.. Dom rollspelare/vi som är nördar enligt din definition är säkert medvetna om detta, även om dom inte kallar det att vara nörd.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
:)

Ljung hade mod nog att styra sin Me-109 rakt in i den!

Det känns korkat snarare än modigt... om man ser till din analogi d.v.s...

Slutligen vill jag påpeka för Vindhand som kör med ?han som sat han vat?taktiken ? jag har inga problem med att jag deltar i en hobby som anses vara nördigt ? för att bröstra mig lite ? så har jag gjort det sedan 1984.

Det du säger nu rimmar illa med det du sade förut; att du inte vågade tala med dina nya vänner om din hobby av rädsla att få en nördstämpel. Så gör man inte om man är stolt över sin hobby :)

Nåja, det är din frihet att vara inkonsekvent... jag hoppas att detta, ditt senare uttalande, är närmare sanningen än det tidigare.
 

Jericho One

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
90
Location
Norrköping
There's a fine line...

...between guts and stupidity! /images/icons/wink.gif

Det du säger nu rimmar illa med det du sade förut; att du inte vågade tala med dina nya vänner om din hobby av rädsla att få en nördstämpel. Så gör man inte om man är stolt över sin hobby :gremsmile:

Hmm - vågar gör jag men jag låter bli eftersom mitt rullande av tiotärningar och gestaltande av balfer och kluiverts i mina ögon är en rätt liten del av vem jag faktiskt är. Min förhållning till min hobby är att det de facto är en hobby. Detta gör att nördstämpeln glider av mig som vatten på en gås. Om jag sedan har gjort sken av att vara stolt äver min hobby så dementerar jag - jag skulle aldrig komma på tanken att vara stolt över något sådant. Att jag sedan väljer att "mörka" mitt samröre med nördar och allehanda gother/synthare över ett par tärningar finner jag föga sensationellt...

...för mig är denna hobby i stort en hobby för nördar - utan värdering - och därför gör jag enbart sporadiska inhopp. Inte för att jag är rädd att bli en sådan själv utan av just avsaknaden av självbild bland dessa. Jag har svårt för insnöade människor och jag får nog efter varje GothCon...

Over and out...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: There's a fine line...

Min förhållning till min hobby är att det de facto är en hobby. Detta gör att nördstämpeln glider av mig som vatten på en gås.

Du är sålunda inte rädd för att få en nördstämpel som du skrev i ditt första inlägg? Så trevligt :)

...för mig är denna hobby i stort en hobby för nördar - utan värdering - och därför gör jag enbart sporadiska inhopp. Inte för att jag är rädd att bli en sådan själv utan av just avsaknaden av självbild bland dessa.

methinks du bryr dig för mycket om image.

Som sagt, ditt problem.
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Re: Att. alla som svarat...

Det som jag tycker är problemet är att folk som Ljung inte vet vad hon talar om. Men mycket folk som läser det ser det som sanning och hobbyn hamnar i sämre dager.
Det pratas mycket här om att rollspelare är "töntar". Av min erfarenhet så är rollspelare personer med i särklass högre inlärningskapacitet än andra. Ingen rollspelare jag känner är isolerad eller "töntstämplad" För mig är rollspelare; personer som oftast är kreativa och skapar karaktärer, världar etc. IMHO så finns det en hel del värre saker som ungdomar kan hålla på med. T.ex gå ut och häva i sig alkohol i mängder som dom inte klarar av och sedan spy i nån gränd för att sedan nästa dag säga att de hade skitkul. TRo mig inte fel, jag älskar fest och jag ser mig själv som en rätt social typ, men när jag hör nån säga "Va blir dä te helgen då?" så känner jag mig så jävla över dom. Nu generaliserar jag men jag har fått intrycket att samma personer som dricker för mycket också är dom så tycker det är häftigt att slå på folk(oftast i numerärt underläge).

gör det till sin mission att sprida påhittade litterära språkformer som enbart talas mellan nördar - är inte det nördigt så vete fan vad som är!


Syftar du på någon av Tolkiens konstruerade språk?
Att konstruera språk är väl ingen ny företeelse så vitt jag vet. Det var väl nån typ som konstruerade Esparansan, ett slags allmänspråk som alla skulle kunna lära sig lätt. Själv tycker jag mer att det låter som spanska med fransk brytning. Så om man kollar på professor Tolkiens konstruerade språk så är de på många sätt bättre än våra egna. Och NEJ, nån poäng har jag inte.
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Det är fler än man tror som gillar fantasty. Faktum är att de flesta som prövar att läsa en fantasybok gillar det, i alla fall de jag har pratat med. Och många jag har träffat på har gillat rollspel när de väl testat det, även om de var kritiska innan.

Och du, seven of nine ÄR sexig... hehehe
 
Top