Nekromanti Fantasy!: Samling av husregler

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag har nu haft nöjet att spela Fantasy! vid ett par tillfällen. Det har funkat bra, och jag gillar verkligen vad spelet står för.

Men, det är ju stört omöjligt att inte omedelbart börja skapa husregler av alla möjliga slag! Det i kombination med en preferens för lite mer regelkrunch, lite mer stödjande magisystem, samt den högst personliga åsikten att vissa saker kan behöva putsas en smula... ja, här är det högst halvfärdiga resultatet: Mina Fantasy!-husregler (Dropbox). Obs: stundom ganska anteckningsaktigt.

Det vore ruskigt skoj om någon annan Fantasy!-spelare/husreglare tyckte till om några av påhitten.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Nu har jag läst era husregler och är nyfiken på vad Tomas själv tycker. Jag har inte mer än bläddrat i Fantasy! som fått bra kritik Det är ju en ganska gedigen omarbetning ni gjort och i era Åsikter så säger ni om flera regler att de är vaga eller otillräckliga. Var detta medvetna val från Tomas sida eller är det saker som faktiskt sluppit igenom vid speltester? Ur ett makarperspektiv är det här intressant tycker jag.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag tycker det ser bra ut. Däremot skulle jag skippa beskrivningar av yrken - det räcker alldeles utmärkt med att säga att det finns olika yrken och att kraftorden bör användas för yrkesrelaterade handlingar.

Likadant tycker jag att du inte ska göra magiska handlingar, utan nöja dig med uppdelning i olika "magityper". Annars riskerar det att bli för mycket specialregler att hålla reda på.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det finns många ställen i spelat där jag valt att vara odetaljerad. Det är för att jag vill att folk ska modda, det är en del av spelupplevelsen när man spear Old School. Exempel på det är Förmågorna och vapen. Det finns naturligtvis massor med andra Förmågor. Och om man vill så kan man kategorisera dem.

Likaså vapen. Fast där tycker jag det är onödigt med mer regler, de flesta vapen är ju bara en variant på nåt annat vapen. Bara namn och utseende skiljer, med de ger samma skada - det handrar om flavour, inte regelskillnader.

Och magin... där finns det massor att göra för den som vill.
 

RobertR

Veteran
Joined
17 May 2012
Messages
22
Man måste ju inte dela ut bara en ET per spelmöte, jag ger bonus-ET för typ heroiska handlingar och gott rollspelande. Sen gillar jag idén att det ska gå fortare att bli bättre.

När det gäller magi så blir det intressant att läsa dina/era fortsatta funderingar kring det. Jag kommer modda friskt här jag också.

Annars gillar jag personligen att Fantasy! är så minimalistiskt, men gillar man mer "krunch" så är dina husregler bra.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag vill egentligen inte säga att något är dåligt. Jag inser att jag till viss del gör F! till något det från början inte är - tar det mot någon sorts vanlig Trad. Jag har nog mest lite mer sug efter krunch och systematik än vad som var ursprungstanken. Inte heller har jag riktigt den där "äkta" old school-bakgrunden.

Vapen (som Arfert nämner) är ett bra exempel - jag fetgillar grundansatsen men kan inte låta bli att lägga till fler nuffror i fler kolumner :gremsmile:

Vad gäller magi och ta det vidare - vore kul med inspel där! Min främsta tanke var att ge mer "styrsel" vad gäller det man kan och inte kan. I andra trådar har man sett husregler om att samla formellistor under spel och liknande. Kanske är kul.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Imponerande hursregling. Berätta gärna hur dagens spel förlöpte. :)

Kanske skulle jag göra en insats i formgivning av rollformulär för FX... Jag kanske inte kan låta bli.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Tack!

Dagens spel förlöpte väl. Hade två spelare med två rollpersoner var. Inför spelstart fick de för varje rollperson nämna cirka en fiende och en kontakt. Sen drog vi igång med en startsituation, i vilken jag droppade ett par av de nämnda fienderna.

Settingen hade en spelare önskad i förväg. De var en sorts pirater med egen skuta. Jag bildsökte på "fantasy maps" och tog en godtycklig karta. Ovanstående var all prep.

Regler fungerade bra. Bäst var att karaktärer gjordes snabbt (då kan man ha två var!). Näst bäst var jag jag jättesnabbt kunde yxa fram ett sätt att hantera jakt mellan piratskutor givet grundpremisserna i reglerna. Tredje bäst var att det var enkelt att anpassa till setting (in med Förmågan Sjökunnighet). Alla dessa ting är F!s förtjänst - inte mina husregler på något sätt - viktigt att säga!

Vad gäller husreglerna har vi tidigare testat striden. Nu blev det ingen strid idag, men då fungerade bra för mig, framförallt turordning i stället för sidvis initiativ gör det lättare för mig att hantera stridsförloppet. Jag föredrar också skarpt att rustningar inte längre ger extra försvars-T.

Nu testade vi snabbt det nya erfarenhetssystemet med nivåtärningar, kraftord relaterade till yrke, flexibilitet att kombinera egenskap med förmåga, min moddade egenskapslista, och det verkade helt OK. Favoriten (för mig) är erfarenhetssystemet, men det krävs längre kampanj för att se hur det verkligen fortlöper.

Spelar vi Old School? Jag har som sagt inte riktigt den historiken, så jag vet inte... Men jag lånar vissa ting (inga finna dolt-slag mm), kryddar med lite "hur känner du honom?" men i grunden är det nog trad-trad.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Tack för synpunkter, ni som hittills har kommit med sådana!

Olav, angående yrken och regler hållerjag egentligen med. Tanken med yrken
är mest en "label" att sätta på en rp. I spel försökte vi används yrken för att avgöra vad son ingår i en rps Förmågor. Exempel: personen med yrket pirat fick utan problem använda Vildmarksvana tillhavs. Tänkte även ha dem till att avgöra saker som "kan x simma". Verkar funka lovande.

Ang magi, funderande pågår. :gremsmile:
 

RobertR

Veteran
Joined
17 May 2012
Messages
22
Re: Fantasy!: Samling av husregler - magi

När det gäller magi så vill jag ha ett fritt system där spelarna får improvisera en del inom vissa ramar. Jag delar upp magin i sex delar; de fyra elementen samt liv och död. En nyskapad magiker får välja två av dessa och kan sedan kasta besvärjelser som har med dessa att göra. Spelaren får komma på vad rp:n vill göra och sedan motivera det för SL. SL får sedan godkänna eller underkänna och bestämma svårighetsgrad.

Till exempel så borde läka skada antagligen höra till "liv". Eldklot till "eld" och flyga till "luft". Vissa är kanske knepigare, vart skulle till exempel osynlighet höra hemma?
 
Top