Pure Fantasy Metal
Här kommer en liten lista med olika typer av metal/hårdrocks musik som jag vill rekommendera till Rollspelade i Fantasy miljöer.
Rhapsody: Legenary tales & Symphony of Enchanted lands (samt deras nyaste som kommer ut i dagarna), De är lika Blind Guardian på många sätt, men inte lika tunga. Alla deras skivor hänger ihop och alla låtar utspelar sig i fantaysvälden Algalord. Snabb och pompös musik med massor av trumpetljud som pressas ut ur keyboarden, samt körer och kastratliknande sång.
Rekommenderas varmt.
Luca Turilli: Kings of the nordic twilight. Rhapsodys gitarrists soloskiva, låter nästan exakt som Rhapsody.
Gamma Ray: Land of the Free, Kai Hansen från Helloween rockar i sitt soloprojekt. Helt oki musik,
Blind Guardian: Så klart.. De tyska hårdrockarna gör hur bra Fanasyinspirerad metalmusik som helst..
Särskilt bra är Somwhere far beyond, Tales from the twilight world, Nightfall in middle earth, Imaginations from the other side.
Manowar: Dessa metal kungar var enligt mig allra bäst i början under deras Sword & Sorcery period. Men de har hur många härliga fantasylåtar som helst (det finns få grupper som kan slå dem på de området). Skivor som är absoluta måsten är: Into glory ride, Hail to England, Fighting the world, Kings of metal,… men även alla de andra förtjänas att lyssnas på.. deras nyaste Luder than hell kan man dock undvika med gott samvete.
Bathory: De må vara skräniga men deras Vikingaskivor är oerhört mäktiga. Twilight of the Gods, Hammerheart & Blood on ice. Mörkare, skärnigare och tyngre än powermetal, men ändock ambienta och passande att ha i bakgrunden när man rollspelar eller skapar en rollperson, En känsla av barbarism.
Thyrfing: När vi ändå är inne på vikingamusik så är Thyrfing något av ett måste.. ODEEEEEEEN!!
Bal Sagoth: Helt underbara, blandar ja.. jag vet inte vad de är.. typ.. black metal,.. med Conan barbaren.. Oerhört kliché fantasytexter.. Massor med pompösa ljud från syntharna och en tuff sångare som talar som en vildsint barbar.. En underlig mix.. Först och främst vill jag rekommendera skivan Battle Magic.
(Deras nyaste skiva Power Cosmic är lite spaceig).
Hammerfall: Ja de kan man ju också lyssna på… om man nu vill det..
Iced Earth: Här finns det massor med godsaker att hämta.. deras nya trippel CD alive in Athens är väldigt bra. Annars så är Burnt Offerings eller Something Wicked this way comes två av mina favoriter.
Ja men nu får det allt vara nog..
Profeten från Norr..
Är övertygad om Tolkiensällskapets skuld.