Re: Förkunskaper
Jag trodde jag garderat mig bra i mitt inlägg men sen kommer alla med en massa bra inlägg.
Först litteratur.
Jag tycker personligen inte att viss smak är bättre på det stora hela, precis som med det mesta kommer ens preferenser från erfarenheter. jag tycker däremot dåligt om åsikten att en viss smak är bättre än annan. Personlig smak är en sak men når man försöker ge skäl till att något är sämre eller fnyser åt något bara för att då har det gått för långt. Tyvärr ligger det i den mänskliga naturen tror jag, om någon slags önskan att tillhöra en viss grupp på bekostnad eller undanskjutande av andra. Till och med folk som är öppna fnyser ofta åt folk som är inskränkta. (Som jag tyvärr konstaterar att jag själv gör).
Så länge man uppskattar det man läser oavsett om det beror på handling, språkflyt, ordlek, identifikation eller vad som helst så bör man med gott samvete kunna fortsätta med det. Namedropping verkar vara på modet här på tråden så därför vill jag också vara med, så jag kan tillhöra er grupp
Senaste bokförfattarna jag läste var Pratchett, Shatner, Gygax och Alighieri.
Skolan.
Grundskolans jobb är så vitt jag vet, jag har inte läst målsättningen, att förbereda personer inför vidare studier och ge den baskunskap som behövs för att klara sig i samhället och att låta en pröva på att använda både tanke och kropp. Sen hur vissa lärare väljer att sköta detta är ju olika men jag vet inte var skolans ansvar börjar och slutar när det gäller att kolla hur väl lärare utbildar sina studenter. Dagens prov är väl det sätt som visat sig effektivast ur administrationssynpunkt som en slags mått på detta, samt enskilda skolors förmåga att ta till sig kritik från lärare och studenter.
Efter grundskolan är skolgång frivillig och det är nu studentens ansvar att sköta sina studier. Hur bra det är? Ja, fråga mig inte, jag vet bara att när jag var 15 var jag inte mogen nog att ta på mig det ansvaret helt själv, speciellt som programmen inte bara innehåller det som är intressant. Det är först efter gymnasiet när jag helt själv kunnat välja riktning här i livet med större fokus som ett genuint intresse att lära sig har infunnit sig och långt efter att grundskolan passerat börjar jag ha nytta av att veta hur riksdagordningen är, hur världsekonomin fungerar, varför man ska ha grönt i skuggorna vid orange ljus i bilder.
Men vi har ju fokuserat vid litteratur så låt oss återvända till det. Vissa tycker det är jobbigt att läsa, andra tycker det är jobbigt att läsa vissa saker, en viss typ av språkbruk, eller genrer eller typer av litteratur. Jag kan inte tänka mig att skolan skulle kunna ge efter för alla elevers enskilda smak och de skolor jag gått i har blandat fria val av litteratur med diverse klassiker. (varav nästan inga nämnts i tidigare inlägg)
Det är ett helsike rent ut sagt att skriva inlägg, man vet vad man vill säga och hur man skulle diskuterat det med dem man känner men på allmänna diskussionsforum måste man alltid göra eftergifter och tänka över sina ordval till förbannelse. Då visar det sig i alla fall att svenskan varit till nytta.
Daniel "Warduke" Schenström