Nekromanti Fabeljazz och zeppelinare

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,905
Location
Barcelona
Re: Ernest Koala, författare

det kanske nästan är lite väl bisarrt för det.

Äehhh! Jazz, fabeldjur och ångpunk, skulle dte vara bisarrt? De flesta världar som beskrivs i Sverox, dvs de som Anders Blixt knåpat ihop, tycks ju vara ångpunk i en eller annan form, och fabeldjur, tja, det är ju helt enkelt bara människor med päls.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Re: Ernest Koala, författare

fabeldjur, tja, det är ju helt enkelt bara människor med päls.
Så den naturliga fienden blir greenpeaceaktivister? :gremgrin:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Ska jag vara ärlig så känns ju det här precis som en kombo av Staden och Mutant.
Jazz och Mutant är dessutom två saker som i mångas böcker sitter ihop...

Bara för det behöver det inte vara dåligt. Tvärt om tycker jag att det är lysande.

Du har väl soundtracket till metropolis? Toshiyuki Honda har gjort ett mycket bra jobb på den. (kanske ska slänga ihop en recension till FMDB...)

Annars tipsar jag nog om Doktor Kosmos - Chigacojazzen som i alla fall blir signaturmelodin för min första rollperson :gremsmile:

chrull
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Låt mig vara kättersk...

Strunta i ångan. Kör på någorlunda Metropolisk tidig nittonhundratalsteknik - puttrande bensinbilar, radio med stora radiorör, telefon. Lägg till lite koola zeppelinare och eventuellt lite mer radiorörspunk - 'elektronhjärnor' med en massa reläer, primitiv svartvit bild-telefon i de rikas lägenheter, autogiros istället för motorcykelpoliser, etc.

Erik, vill spela björn-bartendern Winnie Douglas (med färdigheterna Lyssna på kunder, Servera 'saft' och Hålla käften - 'I've seen nuffing, officah, nuffing at all. I'm jus' a beah wif very small brain, I is'). Det är så jävla många ugglor här redan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Låt mig vara kättersk...

"Strunta i ångan. Kör på någorlunda Metropolisk tidig nittonhundratalsteknik - puttrande bensinbilar, radio med stora radiorör, telefon. Lägg till lite koola zeppelinare och eventuellt lite mer radiorörspunk - 'elektronhjärnor' med en massa reläer, primitiv svartvit bild-telefon i de rikas lägenheter, autogiros istället för motorcykelpoliser, etc."

Men... men... nu håller du ju på att beskriva det som jag sitter och skriver på just nu! Ämlans du! Fast iofs, den enda päls som förekommer i det som jag skriver på är den som rika överklassdamer bär.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Låt mig vara kättersk...

"autogiros istället för motorcykelpoliser"

Autogiro? Öh, är inte det som jag använder för att betala min morgontidning och Rädda Barnen med? Eller är det autogyro? Hur stavar man det egentligen?

Storuggla, tycker att Wings of Honneamise har en fin värld...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det finns bara en sak att göra...

Dimfrost, du får ställa till en Valentin Day-massaker på räv-maffian. :gremwink:

'If they would only have joined with us, I'd been the president!'

Al Capone, om sina motståndare som mejades ned på Valentindagen.

Erik, som vill tipsa om att Kenneth Hite gjorde en Suppressed Transmission om Valentin Day Massacre häromsistens. Man behöver förstås prenumerera på Pyramid för att läsa den, men...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Re: Låt mig vara kättersk...

Strunta i ångan. Kör på någorlunda Metropolisk tidig nittonhundratalsteknik - puttrande bensinbilar, radio med stora radiorör, telefon. Lägg till lite koola zeppelinare och eventuellt lite mer radiorörspunk - 'elektronhjärnor' med en massa reläer, primitiv svartvit bild-telefon i de rikas lägenheter
Låt mig gissa, du gillar också Brazil?

autogiros istället för motorcykelpoliser
Autogyros är häftiga, men ekranos är mycket häftigare (och kan drivas av en pulsjet (vilket en autogyro antagligen också kan när jag tänker efter)).
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Låt mig vara kättersk...

Låt mig gissa, du gillar också Brazil?
Jag har aldrig sett Brazil, men nu har jag en anledning. Däremot ÄLSKAR jag Luftens Hjältar ('Tailspin'). Cap Suzette låter som en plats i det här universat...

Erik, tror Troberg skulle försökt få in pulsjetmotorer i stenåldersspel också.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Re: Låt mig vara kättersk...

Jag har aldrig sett Brazil, men nu har jag en anledning.
Se den. Det är som en korsning av Kafka, Paranoia, 1984 och dårskapens hus (från Asterix 12 stordåd).. Vackert filmad, lagom mardrömslik humor med bett i.

Erik, tror Troberg skulle försökt få in pulsjetmotorer i stenåldersspel också.
Tja, varför inte? Jag läste på ett pulsjetforum om en kille som funderade på att göra engångsmotorer av Reynst-modell av kokosnötter och bambu. Tror att han skulle köra dem på kokosolja (Reynst är bra på det sättet, folk har till och med lyckats köra dem på så udda bränslen som koldamm och smält smör.

Personligen misstänker jag att han inte kommer att lyckas något vidare. Dels är Reynst-motorn lite för kinkig med toleranser för att tillverkas av sådana material, dels misstänker jag att den skulle vara aska efter tre sekunder (vilket iofs är tillräckligt om man ska ha den som en mycket högljudd fyrverkeripjäs).

I vilket fall, fundera på ekranoplan, de är häftiga. Lågt och fort!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Låt mig vara kättersk...

Eller är det autogyro? Hur stavar man det egentligen?

Autogyro, ja.

Storuggla, tycker att Wings of Honneamise har en fin värld...

Tekniknivån påminde mig annars om Laputa, även om den även har tydliga fantasyinslag - och flygplans-juggernauts istf zeppelinare.

--
Åke
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Låt mig vara kättersk...

Tekniknivån påminde mig annars om Laputa, även om den även har tydliga fantasyinslag - och flygplans-juggernauts istf zeppelinare.

Nja, piratfamiljen i Laputa flyger väl omkring i någon slags zeppelinare?


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Nej, jag har tyvärr inte soundtracket till Metropolis, men jag har sett filmen ett par gånger så det ligger väl i mitt undermedvetna någonstans. Men jag ska göra ett ryck och leta efter diverse saker som folk har tipsat mig om snart, för jag kan nog behöva lite mer inspiration.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Radiorörspunk

Här hade jag tänkt skriva om hur likt Brazil det blir, men så såg jag att Troberg redan hunnit före. Det har sina nackdelar att vakna vid elvatiden. :gremfrown: Hur som helst tror jag att du kan ha rätt, men jag är lite sugen på gigantiska kugghjul också. Dessutom tycker jag att radiorörspunk var en fullkomligt genialisk genrebeteckning. Att vi slår Krille på fingrarna är ju inte heller helt fel :gremwink: Det gäller att komma först, och det här spelets idé existerade ju inte ens för två veckor sedan. (För att övergå till ett lite seriösare tonläge: Krille, varför har vi inte hört talas om ditt radiorörspunkprojekt innan? Eller förresten, är det det där andra världskrigsspelet? Nåja, det går nog att samsas :gremsmile:)


/Dimfrost, gillar Brazil hur mycket som helst
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Radiorörspunk

Gigantiska kuggdjul kan drivas av bensinmotorer eller elektricitet från den nya, enorma Plover-dammen med dess stora kraftverk.

Finns det någon möjlighet att eventuell dystopi kan uttrycka sig som depression och prohibition istf det totatlitära samhälle vi börjar bli vana vid vid det här laget? Eller ligger ett andra världskrig och lurar någonstans, med marscherande brunskjortor?

Erik, tycker inte man behöver dra några paralleller alls om man inte vill
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Var fan är punken?

"Dessutom tycker jag att radiorörspunk var en fullkomligt genialisk genrebeteckning."

Jag är rätt trött på ett omotiverat "punk" som förekommer i varenda genrebeteckning sedan 1986. Är det 1800-tal så är det ångpunk. Är det 1900-tal så är det dieselpunk. Dieseln och ångan hittar jag, men var faen är punken?

"Krille, varför har vi inte hört talas om ditt radiorörspunkprojekt innan?"

För att du inte har varit tillräckligt uppmärksam:

Futura, nu även felstavat
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Var fan är punken?

"Jag är rätt trött på ett omotiverat "punk" som förekommer i varenda genrebeteckning sedan 1986. Är det 1800-tal så är det ångpunk. Är det 1900-tal så är det dieselpunk. Dieseln och ångan hittar jag, men var faen är punken?"

Ja, du har en klar poäng där. Men saken är ju den att det liksom har blivit ett begrepp: begreppet "clockpunk" myntas i Gurps Steampunk, osv. Det är ju egentligen inte alls punk det handlar om, utan snarare bisarr science fiction/fantasy i märkliga miljöer. (Om vi nu pratar om ångpunk, klockpunk, dieselpunk och radiorörspunk.) Namnet "steampunk" uppkom väl (antar jag) som en reaktion på cyberpunk, i och med "The Difference Engine".

Har du något bättre förslag? Steampunk är ju så inarbetat så det lär vi få leva med i framtiden, men övriga beteckningar borde gå att ändra fortfarande. Speciellt då radiorörspunk, som har existerat i några timmar. :gremwink:

Och ja, jag måste ha missat Futura/Furuta. :gremsmile: Ledsen för det där.


/Dimfrost
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Var fan är punken?

"Namnet "steampunk" uppkom väl (antar jag) som en reaktion på cyberpunk, i och med "The Difference Engine"."

Det var något av en ordlek. Bruce Sterling och William Gibson var ju båda notoriska cyberpunkförfattare då de gav sig i kast med The Difference Engine, så när det inte var cyber utan ånga så måste det ju vara steampunk. D'uh!

"Har du något bättre förslag?"

"Retrofuturism" är den term som jag har beslutat mig för att använda mig av i Futura.

"Och ja, jag måste ha missat Futura/Furuta"

Ä'lugnt. Jag fortsätter att skissa i min ände. Jag är ganska på det klara med vad jag vill ha numera, så nu söker jag någon som kan "teckna retrofuturistiskt" (rätt arkitektur, rätt mode och tusch med mycket kontraster och svarta skuggor).

Här är en tråd till om Futura - den som söker finner.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Var fan är punken?

Bruce Sterling och William Gibson var ju båda notoriska cyberpunkförfattare då de gav sig i kast med The Difference Engine, så när det inte var cyber utan ånga så måste det ju vara steampunk. D'uh!
Dessutom innehåller Difference Engine typiska cyberpunkteman...

Erik, antog helt kallt att en hyperurban dystopisk miljö med en upprorisk ungdomskultur implicerade 'punk', även om de hellre lyssnar till Satchmo än Sex Pistols.
 
Top