Nekromanti Förvirrad

Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Hoppet är det sista som dör...

Det är lätt att glömma att dessa skådespelare faktiskt hunnit växa upp och inte längre är tonåringar. Efter ett halvt avsnitt har man glömt att de spelat något annat. Det är ungefär som att jag numera betraktar Stargate som naturlig hemmiljö för han som spelar MacGyver, inte MacGyver.
Bara påpeka att han heter Richard Dean Anderson.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Hoppet är det sista som dör...

Bara påpeka att han heter Richard Dean Anderson.
Eller så är det vad han VILL att du ska tro... :gremshocked:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Hoppet är det sista som dör...

Firefly har jag aldrig sett.
Firefly var en kortlivad sf-serie av Joss Whedon (förmodat kortlivad, det finns väl fortfarande en mikroskopisk chans att något annat bolag än Fox tar sitt förnuft tillfånga och ser till att det blir en andra säsong), som även ligger bakom Buffy och Angel. I serien åker ett gäng misfits runt i en handelsskorv och utför lite legalt tveksamma uppdrag (ungefär som i de flesta Traveller-kampanjer m a o). Misfitsen i fråga är (kan inte efternamnet på alla):
Malcolm Reynolds, kapten. Slogs på "fel" sida i inbördeskriget. Har väl ett visst hederssinne trots sin allmänna cynism.
Zoë: Lydde under Reynolds i inbördeskriget och har hängt med honom sedan dess. Tämligen hård. Gift med Wash.
Wash: Pilot. Gift med Zoë.
Jayne Cobb: Legosoldat. Vapenfixerad, brutal, våldsam. Sätter alltid sig själv i första rummet, skulle definitivt sälja ut resten om han fick tillräckligt med stålar.
Book: Präst som verkar veta ovanligt mycket saker om vapen, taktik och underrättelseverksamhet.
Simon Tam: Läkare, näst intill geni. Hade en lysande framtid för sig innan han räddade sin syster från diverse skumma experiment, vilket gjorde de båda till flyktingar.
River Tam: Simons syster. Långt smartare än Simon. Utsatts för skumma experiment av staten, vars effekt inte blivit klarlagda. Inte riktigt riktig i huvudet.
Kaylee: Maskinist. Tämligen naiv, men rejält duktig på att hantera motorer.
Inara: "Companion", vilket ungefär är någonstans mellan lyxprostituerad och geisha. Definitivt den med högst social status på skeppet.

Världen är sf med starka western-inslag. För inte så länge sedan (typ tio år) var det ett rätt stort inbördeskrig mellan de Oberoende och Alliansen, vilket Alliansen vann (Malcolm och Zoë slogs för de Oberoende). I Alliansens centrala delar är saker och ting väldigt hitechigt och glassigt, men serien utspelar sig mest i civilisationens utkanter.

Redan i första avsnittet kunde man räkna ut att det här inte var någon vanlig sf-serie, då Mal förklarar för deras uppdragsgivares underhuggare att de tyvärr inte kunde utföra uppdraget, så de betalar tillbaka pengarna. Då börjar underhuggarren babbla om att han minsann ska jaga Malcolm & Co till världens ände, bla bla bla... varpå Malcolm sparkar in honom i rymdskeppsmotorn, och vänder sig till nästa underhuggare för att förklara samma sak.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
SG-1 och McGyver

Det är ungefär som att jag numera betraktar Stargate som naturlig hemmiljö för han som spelar MacGyver, inte MacGyver.
Jag gillade det lilla homaget till MacGyver i pilotavsnittet till Stargate, där Carter säger något i stil med "We MacGyvered together a control system for the Stargate."

Jag skulle vilja se piloten för Andromeda bara för att se det liknande homaget där, när någon säger att Dylan Hunt ser ut som en grekisk gud.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Homage...

Heh...då hade jag roligare åt japanska yrkesmördarmästerskapen i rullen jag såg ikväll, Sabus 'Postman Blues'. Plötsligt dyker det nämnligen upp en suspekt italiensktalande typ i solglasögon och yllemössa med en krukväxt under ena armen ;-)

- Ymir, erinrar sig att han hette Leon :gremwink:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Re: Hoppet är det sista som dör...

Firefly, ahh.. Det är en härlig serie det... :gremsmirk:

Kändes som en välbehaglig vitamininjektion mot standard SF-serier, a la Trekk (har inte sett Farscape så jag säger inget ont om det...). Synd bara att trögtänka amerikaner bestämmer vad vi i resten av världen får se... :gremfrown:

Nåja, jag ser fram mot de avsnitt som inte visats ännu - förutsatt nu ryktena om DVD-boxen är sanna...
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Re: Lexx

Jag har inte sett 1:a säsongen och har därför missat Zev och bara sett Xev. Men jag kan inte tänka mig att det var en försämring

Jag har säkert fel, men jag trodde det var en film som startade det hela? (eller en film i fyra delar, eller liknande) och inte riktigt en hel 1års säsong.

jag har dock mer än gärna fel.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
vad är det för serie ?

Vad är det för serie ? Är den bra ? Vad handlar den om ?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: vad är det för serie ?

En av de bästa SF-serierna någonsin. Kolla mer på http://www.farscape.com. Tyvärr verkar det som om den lagts ner oväntat efter fyra säsonger, men låt inte det stoppa dig, de fyra säsongerna innehåller mer handling än alla 28 säsonger Star Trek-varinater som spelats in...

Om man är en otäck människa så kan man säkert hitta den via fildelningsprogram, om man är en ärlig människa finns den hos SF-bokhandeln.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Lexx

Jag har säkert fel, men jag trodde det var en film som startade det hela? (eller en film i fyra delar, eller liknande) och inte riktigt en hel 1års säsong.
Det som kallas första säsongen är egentligen fyra filmer, som på de flesta kanaler sändes som åtta avsnitt på 45 minuter styck.

Följande säsonger är:

2: 20 avsnitt, huvudsakligen virrande runt i universum tills det ljusa universat går under.
3: 13 avsnitt, tilldrar sig på grannplaneterna Fire och Water.
4: 24 avsnitt, här kör man helt på humor efter att de kommit till jorden.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Farscape

Säsong 1 och 2 sändes på Canal+ för två år sen.

Bästa Sci-Fi enligt min mening.

Handlar om en rymdpilot vid namn John Crichton sugs in i ett virvelhål under en testflygning och kastas ut någonstans i universum. Där stöter han på en gäng fångar som har kapat en Leviathan vid namn Moya. Sen bär det av...

Jag antar att jag är Trekkiens motsvarighet. En Farie eller Scaper.

www.farscape.com
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
Re: Lexx

Det som kallas första säsongen är egentligen fyra filmer, som på de flesta kanaler sändes som åtta avsnitt på 45 minuter styck.

Följande säsonger är:

2: 20 avsnitt, huvudsakligen virrande runt i universum tills det ljusa universat går under.
3: 13 avsnitt, tilldrar sig på grannplaneterna Fire och Water.
4: 24 avsnitt, här kör man helt på humor efter att de kommit till jorden.


____________

Jag har nog bara sett säsong 2 då... det andra låter inte bekant alls.
 
Top