Nekromanti Förvirrad

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Efter att nyss ha sett sista avsnittet av Farscape (ja, jag gick upp en timme tidigare för att se det) så är jag mycket förvirrad.

Allt jag har hört är att serien är nedlagd, vilket har varit känt i ett halvår.

Trots detta slutar serien i en cliffhanger, med texten "To be continued". :gremconfused:

Någon som vet vad som verkligen gäller? Kan jag hoppas?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Är det sistasista avsnittet eller bara sista innan mittsäsongsuppehållet?

Sedan har jag iofs hört att seriemakarna inte direkt var beredda på att serien skulle läggas ner utan det beslutet togs efter att sista avsnittet var inspelat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Är det sistasista avsnittet eller bara sista innan mittsäsongsuppehållet?
Sista (4-22).

Sedan har jag iofs hört att seriemakarna inte direkt var beredda på att serien skulle läggas ner utan det beslutet togs efter att sista avsnittet var inspelat.
Jo, jag har hört liknande, men med omklippning av tre minuter och borttag av "To be continued" så hade den varit naturligt avslutad. Detta borde man kunna göra trots att avsnittet var inspelat, speciellt med tanke på att man hade ett halvår på sig.

Viss indikation på att det var sista avsnittet fick man i inledningen, där man körde en "Previously on Farscape" där man körde genom hela serien i turbo-overdrive-fart, för fort för att man skulle uppfatta annat än enstaka bilder.

Skumt.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Hoppet är det sista som dör...

Men enligt tidningen SFX så är det det sistasista avsnittet.

Själv har jag bara hunnit till säsong 3, men jag anser att Farscape är den absolut bästa rymdserie som gjorts. Om jag var lagd åt andra hållet skulle jag omedelbums ingå partnerskap med Aeryn Sun. De kvinnliga karaktärerna i Farscape är synnerligen intressanta, männen är i mitt tycke mer standardmacho - kanske med undantag för Rigel och Stark, men ingen av dem är ju romantiskt intressanta :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Hoppet är det sista som dör...

Själv har jag bara hunnit till säsong 3, men jag anser att Farscape är den absolut bästa rymdserie som gjorts.
Håller med, möjlighen med undantag för första säsongen av Lexx. Det jag gillar är att det faktiskt händer något hela tiden, ingen reset efter varje avsnitt.

Dessutom gillar jag känslan av att "nu kan det inte gå mer åt helvete" bara för att gång på gång bli överbevisad...

Jag gillar dessutom att det inte är starfleet. Alla är inte vänliga mot varandra, de är usla på att samarbeta, de har bara råkat hamna på samma skepp.

männen är i mitt tycke mer standardmacho - kanske med undantag för Rigel och Stark
Har du inte kommit till Scorpius än?

Men enligt tidningen SFX så är det det sistasista avsnittet.
Men jag hörde någon knysta om en film. Har dock inte fått det bekräftat. Utan att sabba för mycket så kan jag säga att det skulle vara svårt att göra en film som blir tillräckligt fristående för att vara film med den cliffhangern man avslutade med...
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Hoppet är det sista som dör...

Håller med, möjlighen med undantag för första säsongen av Lexx
Jihaaaaaa! En till som gillar Lexx! Jag och min man trodde att vi var ensamma i universum! Hurra för Brunnen-G och tysk-kanadensiska samproduktioner! :gremlaugh:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Hoppet är det sista som dör...

Jihaaaaaa! En till som gillar Lexx! Jag och min man trodde att vi var ensamma i universum!
Med risk för att sätta honom i klistret, men det finns en viss risk att han gillar den för Zev... :gremgrin:

Skämt åsido, den har ju en underbar humor, hur kan man låta bli att älska den om man inte är en otäck människa som äter små barn och sånt? Synd bara att sista säsongen blev lite väl mycket slapstick.

"Yo Way Yo"
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
Lexx

Magoocitat
Jihaaaaaa! En till som gillar Lexx! Jag och min man trodde att vi var ensamma i universum!

Jag gillar minsann också Lexx, och han på forumet som heter Lexx lär väl gilla serien. :gremsmile:


Trobergcitat
Med risk för att sätta honom i klistret, men det finns en viss risk att han gillar den för Zev...

Jag har inte sett 1:a säsongen och har därför missat Zev och bara sett Xev. Men jag kan inte tänka mig att det var en försämring. :gremlaugh:

Stanley är f.ö. världens coolaste fegis!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Lexx

Jag har inte sett 1:a säsongen och har därför missat Zev och bara sett Xev. Men jag kan inte tänka mig att det var en försämring.
De är bra båda två.

Stanley är f.ö. världens coolaste fegis!
Japp!

För att verka lite mer ball så måste jag i det här sammanhanget berätta att jag känner en tjej som blivit bjuden på middag av de som spelar Stanley Tweedle och Gigerota! Tydligen är de inte riktigt likadana på riktigt. Nu blev ni imponerade va! (Hade varit ännu bättre om jag varit ensam på forumet om att känna henne...)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Lexx

"Jag har inte sett 1:a säsongen och har därför missat Zev och bara sett Xev. Men jag kan inte tänka mig att det var en försämring."

[sexism] Öhm, jo... Eva Habermann (=Zev) lirar nog i en helt egen liga, är jag rädd...
Pom
Pom
Pom (popupvarning)
[/sexism]

Habermann var betydligt mer kongenial i hela konceptet. Poängen med Lexx var väl att det skulle vara komisk sleazefiction, och hon hade verkligen glimten i ögat som passade för ändamålet.

Bäst i serien var nog ändå alla insektsrymdskepp och Kai's underbara frilla.

En sådan vill jag ha.

/Rising
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Hoppet är det sista som dör...

Med risk för att sätta honom i klistret, men det finns en viss risk att han gillar den för Zev...
Ähhhh, det är väl bättre att han gillar Zev än att han gillar någon urblåst Playboy-brutta, jag kan ju njuta av serien så får han väl titta på vad han vill...

Vi har fö väggarna fulla med skönheter från diverse Sci-Fi-serier. Vi beställde dem tillsammans, eftersom vi båda gillar tjejer med gnista (men kanske av olika anledningar?). T ex V-ödlan Diana, Barbarella, Leia, Ripley, 7 of 9, Linda Hamilton, Tasha Yar...

...och sen måste jag erkänna att jag har satt upp en liten bild på vampyrerna Pitt/Cruise som en liten motvikt till damerna :gremwink:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Hoppet är det sista som dör...

Bättre än B5? Bättre än Firefly?

Fast iofs, Firefly hann ju knappt komma igång... finns det ingen här som har någon lämpligt mindcontrolpryl man kan använda på cheferna på Fox för att få dem att inse att de ska ge Joss Whedon så mycket pengar han behöver för att göra så många avsnitt Firefly han vill, och sända dem på bästa sändningstid?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Hoppet är det sista som dör...

Vi har fö väggarna fulla med skönheter från diverse Sci-Fi-serier. Vi beställde dem tillsammans, eftersom vi båda gillar tjejer med gnista (men kanske av olika anledningar?). T ex V-ödlan Diana, Barbarella, Leia, Ripley, 7 of 9, Linda Hamilton, Tasha Yar...
Har ni missat Theo från Jeremiah? Där har vi en tjej som kan sparka bak, kombinerat med en sarkastisk kommentar!

...och sen måste jag erkänna att jag har satt upp en liten bild på vampyrerna Pitt/Cruise som en liten motvikt till damerna
Med risk för att krossa illusioner så heter han Brad, med ett A, inte ett E. :gremshocked: :gremblush:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Lexx

Öhm, jo... Eva Habermann (=Zev) lirar nog i en helt egen liga, är jag rädd...
Nja, jag håller med om att hon var bäst, precis som du säger med glimten i ögat.

Xenia Seeberg är dock inte heller dålig, hon har en del obetalbara ansiktsuttryck (om man kan titta så högt...), men hon når inte riktigt upp till Eva's höjder.

Till viss del kan detta skyllas på rollen. Xenia spelar en Xev som skapades baserat på Stanley Tweedles aningen förvirrade minne av Zev, och är därför mer puckad sexbimbo än vad Zev var.

Bäst i serien var nog ändå alla insektsrymdskepp och Kai's underbara frilla.
Rymdskeppen och humorn. Och Brunnen-G-sången så klart!!! (sätter på den på stereon nu! Yo Way Yo!)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Hoppet är det sista som dör...

"Med risk för att krossa illusioner så heter han Brad, med ett A, inte ett E."

Man måste dock vara imponerad av att han lyckats trots att han heter Brad. Brad är universums fånigaste namn. Det må vara jag som är skadad av min period som college-film-missbrukare, men fan, det är synd om killar födda att heta Brad. Även om de råkar vara bra på bollsport.


Nu gör jag dessutom ett korssvar, och svarar på ett ANNAT inlägg av dig i samma tråd (för att spara plats och för att inte gå heeelt OT):


"Till viss del kan detta skyllas på rollen. Xenia spelar en Xev som skapades baserat på Stanley Tweedles aningen förvirrade minne av Zev, och är därför mer puckad sexbimbo än vad Zev var."

Utan att ha sett serien ö.h.t så låter det i mina öron som en undanflykt för att få in mer bimbo i huvudpersonen. Jag menar, en karaktär i serien lär ju inte påverka manusförfattarnas beslut? Eller har jag gjort bort mig nu?
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Hoppet är det sista som dör...

Snäppet bättre än B5, men B5 är också en mycket mycket bra serie. Firefly har jag aldrig sett.

Fördelen med både B5 och Farscape är att karaktärerna utvecklas, att det är en röd tråd genom hela serien (till skillnad från t ex Star Trek där minnet verkar vara kort) och att alla inte är så förbaskat snälla och goda hela tiden.

Tyvärr har jag lite svårt för både Sheridan och Sinclair i B5. Hjärtegoda amerikanska helyllehjältar ger mig en svag känsla av illamående.

Men Mollari och GKar, Vir, Morden, Lennier... vilka karaktärer! Härliga!
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Hoppet är det sista som dör...

Har ni missat Theo från Jeremiah? Där har vi en tjej som kan sparka bak, kombinerat med en sarkastisk kommentar!
Jag antar att Jeremiah är serien som bygger på den tecknade serien av Hermann? Den kommer jag aldrig, aldrig, aldrig att se (med reservation för ombytligt beteende). Anledning? Jag älskar tecknaren Hermann och hans Survivors (Jeremiah) är en av mina absoluta favoritserier. Och när den ÄNTLIGEN ska bli filmad, med min älskade JMS från B5 bakom rodret så vad gör karln?

Ändrar på allt! Inget raskrig mellan svarta och vita, utan någon form av virus som tagit kål på befolkningen (Feeeeeegt!). Kurdy, den coolaste serietidningskaraktären nånsin blir den svarte mesproppen från Cosby, Malcolm-Jamal-Warner! Inte för att jag på något sätt har något emot färgade, utan för att i serien är han den vitaste blekfis som världen har skådat och som de flesta vita som överlevt raskriget är han väldigt rasistisk. Det är lika fel att sätta en stor, svart kille i rollen som den lille magre bleke Kurdy som att Vin Diesel ska spela Ghandi.

Och värst av allt! De har petat in den bleke, mesige, tärde Beverly-Hills-nollan Luke Perry i huvudrollen! Den tecknade seriens huvudperson Jeremiah är en storvuxen bondpojke, Luke Perry ser ut som om han ska blåsa omkull av en lätt bris.





Sen har JMS uppenbarligen petat in damer som inte har där att göra. I serien finns bara tant Martha och ett gäng prostituerade utan namn. Men det är klart, kvinnliga karaktärer behövs för att höja tittarintresset, så där blir min klagosång svagast.

Denna grymma behandling av min favoritserie gör mig ilsknare än en hel hord Tolkien-Talibaner!

Men kanske, kanske kan jag tänka mig att smygglutta på ett avsnitt av Jeremiah ändå. Bara för att såga skoningslöst!!! :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Hoppet är det sista som dör...

Fördelen med både B5 och Farscape är att karaktärerna utvecklas, att det är en röd tråd genom hela serien (till skillnad från t ex Star Trek där minnet verkar vara kort) och att alla inte är så förbaskat snälla och goda hela tiden.
Då har du inte sett Mutant X. Där förlorar (som i dör, inte gör slut) någon sin älskare och raggar redan i inledningen till nästa avsnitt... Total reset mellan avsnitten.

Tyvärr har jag lite svårt för både Sheridan och Sinclair i B5. Hjärtegoda amerikanska helyllehjältar ger mig en svag känsla av illamående.
Håller med. De blir lite påfrestande i längden.

Men Mollari och GKar, Vir, Morden, Lennier... vilka karaktärer! Härliga!
Glöm inte Garibaldi!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Hoppet är det sista som dör...

Jag antar att Jeremiah är serien som bygger på den tecknade serien av Hermann? Den kommer jag aldrig, aldrig, aldrig att se (med reservation för ombytligt beteende). Anledning? Jag älskar tecknaren Hermann och hans Survivors (Jeremiah) är en av mina absoluta favoritserier. Och när den ÄNTLIGEN ska bli filmad, med min älskade JMS från B5 bakom rodret så vad gör karln?

Ändrar på allt!
Jag kände faktiskt likadant och var mycket skeptisk till TV-serien. Jag trodde inte att det skulle gå att få fram Hermanns lågmälta stil på ett bra sätt.

Jag tänkte dock om.

Visst, han har ändrat på tok för mycket och det har inte mycket med tecknade serien att göra. Kan man se bortom det och strunta i att den är baserad på den tecknade serien så står den faktiskt mycket bra på egna ben, så bra att jag tror att den kommer att överträffa B5 som SF-serie.

Även om mycket är ändrat så finns en hel del av stämningen kvar, även om jag inte riktigt tycker att bakgrundsstoryn med bergsbasen passade in. Efter att ha sett säsongsavslutningen misstänker jag dock att den utgår.

Se den som 'inspirerad av' snarare än 'baserad på' så är den mycket sevärd.

Kurdy, den coolaste serietidningskaraktären nånsin blir den svarte mesproppen från Cosby, Malcolm-Jamal-Warner! Inte för att jag på något sätt har något emot färgade, utan för att i serien är han den vitaste blekfis som världen har skådat och som de flesta vita som överlevt raskriget är han väldigt rasistisk. Det är lika fel att sätta en stor, svart kille i rollen som den lille magre bleke Kurdy som att Vin Diesel ska spela Ghandi.

Och värst av allt! De har petat in den bleke, mesige, tärde Beverly-Hills-nollan Luke Perry i huvudrollen! Den tecknade seriens huvudperson Jeremiah är en storvuxen bondpojke, Luke Perry ser ut som om han ska blåsa omkull av en lätt bris.
Även här var jag skeptisk, men han funkar som Kurdy. Han har biffat upp sig och blivit tuffare.

Det samma gäller Luke Perry, som också överraskande klarar rollen lysande.

Till och med Jason Priestley, hans kompis från Beverly hills gör ett suveränt gästframträdande som en galen befälhavare som tror att han är gud. En kombination av Kilgore och Kurtz i Apocalypse Now, kombinerat med ett tjockt lager amerikanism.

Det är lätt att glömma att dessa skådespelare faktiskt hunnit växa upp och inte längre är tonåringar. Efter ett halvt avsnitt har man glömt att de spelat något annat. Det är ungefär som att jag numera betraktar Stargate som naturlig hemmiljö för han som spelar MacGyver, inte MacGyver.

Sen har JMS uppenbarligen petat in damer som inte har där att göra. I serien finns bara tant Martha och ett gäng prostituerade utan namn. Men det är klart, kvinnliga karaktärer behövs för att höja tittarintresset, så där blir min klagosång svagast.
Jag orkar inte gräva fram tidningarna, men nog finns det mer kvinnor än så?

Dessutom så är det inte så mycket i TV-serien heller. Den enda riktigt framträdande är Theo, och hon har ett enormt underhållningsvärde! Finns inget som går upp mot en psykopat med en farlig kombination av humor och dåligt humör!

Denna grymma behandling av min favoritserie gör mig ilsknare än en hel hord Tolkien-Talibaner!

Men kanske, kanske kan jag tänka mig att smygglutta på ett avsnitt av Jeremiah ändå. Bara för att såga skoningslöst!!!
Ge den en chans, men låt den stå för sig själv. Förök inte leta efter likheter med tecknade serien utan gå på stämningen och övergripande teman. Du kommer att gilla den.
 
Top