Förvånande gräsrotsfinansiering

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Snabbt uppdaterad lista över antal gräsrotsfinansiärer per rollspel utgivna på svenska. För rollspel som givits ut samtidigt på svenska och engelska har jag i brist på bättre data använt finansiärer i Sverige. Hojta till om du märker att något saknas eller ser något fel så får jag rätta.

Rollspel
Antal finansiärer
Drakar & Demoner 2023​
3 884​
Drakar & Demoner 2016​
1 435​
Ur varselklotet​
1 039​
Mutant: Hindenburg​
1 008​
Eon IV​
981​
Svärdets Sång​
798​
Mutant: Genlab Alfa​
782​
Mutant: Maskinarium​
746​
Mutant: Elysium​
718​
Nordiska Väsen​
606​
Flodskörden​
565​
Neotech Edge​
555​
Call of Cthulhu Sverige​
520​
Coriolis – Mörkret mellan stjärnorna​
481​
Järn​
431​
Eon V​
393​
Western IV​
378​
Mutant: År noll​
365​
Kult: Den förlorade gudomligheten​
364​
Handbok för superhjältar​
345​
Sagospelet Äventyr​
341​
Chock: Åter från graven​
327​
Kopparhavets Hjältar​
277​
Oktoberlandet​
265​
Ensamma vargen​
254​
Skrômt​
247​
Vindsjäl​
237​
Mörk Borg​
231​
Legend​
180​
Skjut dom i huvudet​
178​
Gudasaga​
177​
Svenska kulter​
130​
Fornsaga​
128​
Dunder och Drakar: Basregler​
126​
Sagospelet Skräck​
118​
Utan frid​
107​
Sagospelet Rymd​
105​
Historiska äventyr i Göteborg​
91​
Saga, andra utgåvan​
87​
Nyckelringsrollspelet​
83​
Zanguina​
80​
Leviathan​
73​
Rotsystem​
51​
QuestCore​
34​
Skuggornas Mästare – jubileumsutgåva​
31​
Assei​
24​
Starchallange​
19​
Dunder & Drakar​
15​
Bläster​
9​
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Älskar Vaesen men blev ändå förvånad över det starka stödet för Mythic Britain & Ireland (mer än dubbelt jfrt med core).
En nordamerikansk settingbok (Headless Horseman, Wendigo osv) kommer dock att slå även MBI tror jag.
Anglofiler/keltofiler är tyvärr en extremt stor grupp i västerländsk kultur, som redan från början har ett kraftigt anglocentriskt bias i sitt historiebruk. Detta har jag upplevt även när jag jobbar inom datorspelsbranschen. Att försöka ge till exempel Afrika lite kärlek är kommersiellt ett väldigt dåligt drag jämfört med att fortsätta krysta ut content om England och Irland. Man kan givetvis argumentera för att det inte är så konstigt, av olika skäl, men jag personligen tycker att det är extremt beklagligt eftersom det förstärker befintliga kulturella bias och gör vår populärkultur mer enformig och klisché.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Anglofiler/keltofiler är tyvärr en extremt stor grupp i västerländsk kultur, som redan från början har ett kraftigt anglocentriskt bias i sitt historiebruk. Detta har jag upplevt även när jag jobbar inom datorspelsbranschen. Att försöka ge till exempel Afrika lite kärlek är kommersiellt ett väldigt dåligt drag jämfört med att fortsätta krysta ut content om England och Irland. Man kan givetvis argumentera för att det inte är så konstigt, av olika skäl, men jag personligen tycker att det är extremt beklagligt eftersom det förstärker befintliga kulturella bias och gör vår populärkultur mer enformig och klisché.
Just Mythic Britain funkar personligen, eftersom Vaesen är gotisk/viktoriansk skräck, vilket är så starkt kopplat till Storbritannien. Liksom, London Fog, dimmiga ”moors” osv är ju något som hör genren till, så stilistiskt funkar det för mig.

Sedan hade det varit häftigt med andra världsdelar och kulturer… men spelets grund får typ varningsklockorna direkt att ”ringa” för utifrån spelets originalsetting så känns det svårt att spela utan att det blir kolonialismporr.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,474
Location
Stockholm
Vilket tapp i antalet backare mellan Eon IV och V

Snabbt uppdaterad lista över antal gräsrotsfinansiärer per rollspel utgivna på svenska. För rollspel som givits ut samtidigt på svenska och engelska har jag i brist på bättre data använt finansiärer i Sverige. Hojta till om du märker att något saknas eller ser något fel så får jag rätta.

Rollspel
Antal finansiärer
Drakar & Demoner 2023​
3 884​
Drakar & Demoner 2016​
1 435​
Ur varselklotet​
1 039​
Mutant: Hindenburg​
1 008​
Eon IV​
981​
Svärdets Sång​
798​
Mutant: Genlab Alfa​
782​
Mutant: Maskinarium​
746​
Mutant: Elysium​
718​
Nordiska Väsen​
606​
Flodskörden​
565​
Neotech Edge​
555​
Call of Cthulhu Sverige​
520​
Coriolis – Mörkret mellan stjärnorna​
481​
Järn​
431​
Eon V​
393​
Western IV​
378​
Mutant: År noll​
365​
Kult: Den förlorade gudomligheten​
364​
Handbok för superhjältar​
345​
Sagospelet Äventyr​
341​
Chock: Åter från graven​
327​
Kopparhavets Hjältar​
277​
Oktoberlandet​
265​
Ensamma vargen​
254​
Skrômt​
247​
Vindsjäl​
237​
Mörk Borg​
231​
Legend​
180​
Skjut dom i huvudet​
178​
Gudasaga​
177​
Svenska kulter​
130​
Fornsaga​
128​
Dunder och Drakar: Basregler​
126​
Sagospelet Skräck​
118​
Utan frid​
107​
Sagospelet Rymd​
105​
Historiska äventyr i Göteborg​
91​
Saga, andra utgåvan​
87​
Nyckelringsrollspelet​
83​
Zanguina​
80​
Leviathan​
73​
Rotsystem​
51​
QuestCore​
34​
Skuggornas Mästare – jubileumsutgåva​
31​
Assei​
24​
Starchallange​
19​
Dunder & Drakar​
15​
Bläster​
9​
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Vilket tapp i antalet backare mellan Eon IV och V
Ja, jag noterade också det. Från tråden om mest framgångsrika hittills:

Tittar man på antal finansiärer kan man till exempel se att Eon IV hade 981 stycken och Eon V 393 stycken medan beloppen i båda fallen ligger omkring 800 000 kr, utan hänsyn till inflationen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,011
Location
Ereb Altor
Snabbt uppdaterad lista över antal gräsrotsfinansiärer per rollspel utgivna på svenska. För rollspel som givits ut samtidigt på svenska och engelska har jag i brist på bättre data använt finansiärer i Sverige. Hojta till om du märker att något saknas eller ser något fel så får jag rätta.
Nu är väl inte Ereb Altor ett rollspel, men samtidigt kanske det inte är det på samma sätt som Maskinarium och Elysium inte riktigt är det. Om så är fallet ska det in på en hedrande 10:e plats.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Nu är väl inte Ereb Altor ett rollspel, men samtidigt kanske det är det inte är det på samma sätt som Maskinarium och Elysium inte riktigt är det. Om så är fallet ska det in på en hedrande 10:e plats.
Men Maskinarium och Elysium (och Genlab Alfa) innehåller väl även kompletta regler för att kunna spela kampanjen?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,270
Men Maskinarium och Elysium (och Genlab Alfa) innehåller väl även kompletta regler för att kunna spela kampanjen?
Stämmer. Det är en klurig kategorisering som krävs av alla tre expansioner / boxar / moduler / sidoprojekt / spinoffer till Mutant: År Noll Vanilj.

Det närmaste jag kan komma på är att likna det vid World of Darkness med sammanflätade produktlinjer, men det är inte heller riktigt rätt eftersom även kampanjerna flätas ihop och ger ett tydligt slutmål som inte finns i WoD.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Jag kan tänka mig att 4:an fångade upp ALLA gamla Eon-spelare som hade det minst intresse. Medan nu kanske det mest är aktiva Eon IV-spelarE?
Hm. Kanske. Men jag förstår nog inte VARFÖR i så fall?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Hm. Kanske. Men jag förstår nog inte VARFÖR i så fall?
När fyran kom så tänkte jag ”Det var på tiden den kom”. När femman kom var intrycket ”Va? De körde ju en nyss för fyran”. Mitt intryck visade sig felaktigt då det inte var ett så långt uppehåll mellan dem som jag först trodde, men jag tvivlar på att jag var ensam om det. Nyhetens behag var troligen inte lika stor, så därför sjönk antalet. Det är inte en sak som förklarar allt, men en av flera.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,270
När fyran kom så tänkte jag ”Det var på tiden den kom”. När femman kom var intrycket ”Va? De körde ju en nyss för fyran”. Mitt intryck visade sig felaktigt då det inte var ett så långt uppehåll mellan dem som jag först trodde, men jag tvivlar på att jag var ensam om det. Nyhetens behag var troligen inte lika stor, så därför sjönk antalet. Det är inte en sak som förklarar allt, men en av flera.
Sedan låg spelet också i dvala mellan trean och fyran. Men sedan fyran kom har det ständigt kommit nya moduler, äventyr och grejer. Det tror jag har bidragit rätt mycket till känslan av att det var "nyss" fyran kom.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
När fyran kom så tänkte jag ”Det var på tiden den kom”. När femman kom var intrycket ”Va? De körde ju en nyss för fyran”. Mitt intryck visade sig felaktigt då det inte var ett så långt uppehåll mellan dem som jag först trodde, men jag tvivlar på att jag var ensam om det. Nyhetens behag var troligen inte lika stor, så därför sjönk antalet. Det är inte en sak som förklarar allt, men en av flera.
Så kan det vara. Samtidigt var det väl 10 år sedan den kickstartern gick, det är rätt jävla länge ändå.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Jo, jag instämmer med det helt. Därav att man inte har stödet av ”nyhetens behag (tm)”.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Sen är det ett fantasyspel som behöver ta upp space med nya DoD, inte riktigt samma situation då kanske?
Situationen måste ha varit väldigt annorlunda 2014, och inte enbart på grund av att DoD låg i dvala. 5E var helt nytt. Samma sak med Symbaroum. Fria Ligan hade hunnit släppa Svavelvinter men de var absolut ingen stor aktör. Svärdets sång låg ännu några år in i framtiden.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Iaf den del av kampanjen som modulen innehåller :)
Vilket jag tycker räcker för att klassa det som ett spel, och spel är just det min lista tar sikte på. (@Bifur har gjort en lista med bredare ansats. Där torde Ereb Altor få vara med vid en eventuell uppdatering.) 🙂
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,011
Location
Ereb Altor
Situationen måste ha varit väldigt annorlunda 2014, och inte enbart på grund av att DoD låg i dvala. 5E var helt nytt. Samma sak med Symbaroum. Fria Ligan hade hunnit släppa Svavelvinter men de var absolut ingen stor aktör. Svärdets sång låg ännu några år in i framtiden.
Samtidigt är det lätt att jämföra äpplen och päron. Kikar man på större internationella svenska kickstarterkampanjer så är andelen backare från Sverige runt 5-15% av totalen. Coriolis, med nästan 7000 backare, hade "bara" 423 från Sverige (vi får ju anta en bunt expats med, så säg 500).

Det krävs DoD, Mutant eller liknande för att komma över 7-800 backare.
 
Top