Nekromanti Försvar

Derlon

Veteran
Joined
5 Apr 2001
Messages
78
För att skapa lite liv och debat kan jag delge en husregel som säkerligen kommer att få en och annan komentar.

Har funderat en del på färdigheten Försvar. Att låta "Försvar" vara en färdigheht som gäller hela tiden (förutsatt att man vet om attacken) som dras av från motstånndarens resultat vid attacker käns i min mening konstigt. Det händer att även den bäste väljer fel håll och springer in i ett kulregn Vilket iochför sig likväl kan symboliseras på det sätt som sker i ordinarie regler också). I våran grupp slår vi därför 1T20 och plusar på FV i "Försvar" man får sedan modifiera motståndarens träff med den summa som överskrider 20. Efter att ha testat detta ett tag sänktes även kostanden för "Försvar" med ett snäpp då färdigheten inte är lika effektiv längre.

Nackdelar då, jo det blir ytterligare att slag som måste göras vid strid men efter att ha testat tycker jag att det är värt det.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
I våran grupp slår vi därför 1T20 och plusar på FV i "Försvar" man får sedan modifiera motståndarens träff med den summa som överskrider 20
Bra idé men man kan ju oxå göra så att om man lyckas med ett motståndsslag mot Försvar så får man dra av sitt försvarsvärde från motståndarens träffchans eller då att om man inte lyckas med det så får man ingen försvarsbonus... en utveckling på in idé kan ju vara att att om man får under 20 på slaget så plusar man på t.ex. 2 (om man fick 18) eller 7 (om man fick 13), på träffslaget för motståndaren, det kan ju t.ex. vara så att man råkar sticka upp huvudet från skyddet precis när skottet går av eller nåt sånt...
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Som du sjalv skriver, "det hander att aven den baste valjer fel hall och springer in i ett kulregn", i mitt tycke sa symboliseras detta enklast av att trots ett hogt FV i Forsvar, sa slar den andre tillrackligt bra for att traffa, och da ter det sig ganska onodigt anser jag att ha ytterligare ett tarningsslag till att halla reda pa. Det ar inte alltid sa jamrans latt att "staying alive", det ar kanske darfor som Forsvar ar en av de dyraste fardigheterna i hela spelet!

M.v.h. Red Dust (in Great Britain)
 
Top