Om fantasy på svenska bibliotek...
Har du (dvs läsaren, även om du inte kallar dig Nightowl) tillräckligt med kunskaper för att kunna säga om...
Nej. Har inte läst den Sandman-historien. So snorry.
Förresten 1:
Hur tycker du att man skall placera fantasy-litteratur i ett svenskt folkbibliotek?
Så att användarna når upp till hyllan, skulle jag svarat om jag vore Krille... ;-)
Beror på vad du menar; det är rent krasst väldigt praktiskt att plocka ut sådant som fantasy/SF för sig, vilket man för övrigt ofta gör med deckare. Jag antar att du undrar huruvida den skall stå på "lilla u" dvs ungdomsavdelningen. Jag skulle säga "beror på om det är en ungdomsbok eller inte". Susan Coopers böcker i "Ovan hav, under sten..." eller Lewis' Narnia-serie är definitivt skrivna för ungdom; de femtielva banden i Jordans' mastodontverk är inte det, men lite lånestatistik visar att den typiske fantasyläsaren är tonåring. Eftersom mina kollegor är som de är händer det ofta att man förvandlar en utdragen fantasy/SF-avdelning till ett sorts annex till ungdomsavdelningen.
Sedan har vi förstås frågan om VAD som är fantasy. Häromdagen när jag sysslade med bokuppställning hittade jag Tim Powers "Anubisportarna" bland den vanliga skönlitteraturen. Med tanke på att huvudpersonerna reser i tiden och slåss med trollkarlar som utövar tvättäkta magi undrade jag varför den inte stod på antingen SF eller fantasy (som har varsin flitigt besökt liten hylla). "Vi visste inte vad den handlade om" förklarade mina lokala mentorer "vi körde på BTJ's genreklassning som vanligt..."
BTJ? BiblioteksTjänst, en statsägd firma som har de facto monopol på "sambindning" - det är de som binder in biblioteksböcker så de har hårda tåliga pärmar, etc. Eftersom det sparar enorma pengar att ha tåliga böcker använder man helst deras tjänster. BTJ "klassar" också böckerna, dvs förser dem med de där bokstavskombinationerna som vi bibliotekarier (men ingen annan människa med högre SAN än 1) använder för att orientera oss ämnesmässigt i bibliotekskatalogerna. De säljer också biblioteksdatassystem, hyllor, och fan och hans moster...
Och de skapar sambindningskatalogerna. Dessa är helt enkelt varukataloger för deras utbud, vilket simpelt uttryckt är alla böcker som ges ut i Sverige på större förlag och en del utländska. All böcker recenseras av folk som är anställda av BTJ för att recensera - fackfolk, vad gäller facklitteraturen. Vad gäller skönlitteraturen är det en skön blandning humanister utan annat för sig.
Get this: Det är OMÖJLIGT för ett enskilt folkbiblioteks personal att sätta sig in i all potentiell litteratur själva. Ingen hinner detta. Man är beroende av sambindningslistorna - även om man inte köper sina böcker via BTJ. Det finns INGEN lika komplett resurs för att få info om böcker.
Ergo, BTJ's recensenter styr bokinköpen till svenska folkbibliotek med silkesvante.
Det är alltså BTJ's folk som "klassar" böckerna som köps in. Inget hindrar att enskilda bibliotekarier manipulerar detta i efterhand - det gör vi - men då skall man känna till boken och veta att lektörerna har gjort "fel", som med mig och Tim Powers.
Det skall tilläggas att eftersom svenskt litteraturklimat är vad det är (dvs spekulativ litteratur har ett utomordentligt lågt anseende - här är det Ivar Lo som gäller) har oftast de flesta bibliotekarier inte särskilt god koll på fantasy och SF. Undantaget är barnbibliotekarier, eftersom det för ett antal år sedan kom en backlash mot alla realistiska böcker om mobbade barn etc, och "fantasy blev rumsrent" som _ungdomslitteratur_. Men de tenderar att dels se all fantasy som passande för avdelning uH*** (skönlitteratur för ungdomar), dels fokuserar de på den litteratur som faktiskt ÄR riktad till ungdomar. Så Den Mörka Materien (Guldkompassen, Den Skarpa Eggen etc) lär bli bättre behandlad än serien om Alvin the Maker, t.ex., eftersom de har större koll på den förra.
Avslutningsvis:
VI ÄR BIBLIOTEKSTJÄNST!
NI KOMMER ATT BLI ASSMILERADE!
MOTSTÅND ÄR MENIGSLÖST!
Förresten 2:
Har du nånsin funderat på att kalla dig för The Librarian/Bibliotekarien här på forumet (som en Pratchett-referens tänker jag då närmast)? Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det hade varit jättecoolt eller småfånigt eller nåt mittemellan.
Jag är säker på att det är småfånigt. ;-) Jag är visserligen Pratchett-fan, men jag identifierar mig inte med den gode orangutangen för fem öre bara för att vi delar jobb. Skulle jag plocka något fantasynamn som alias skulle jag väl kalla mig Grey Mouser eller så, och hur beige är det på en skala??
Nightowl
"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus