Nekromanti Födslar och attribut

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Regeln för födslar,
((Modern + Faderns attribut + 3t6)-8,4) /2,1 = Barnets attribut.

Rasmodifikationen lägg till på 3t6 för att den inte ska räknas dubbelt men hur katten ska den föras in om det rör sig om ett barn med föräldrar från två olika raser.
I fallet alv/vanar kan man ju lätt välja att modifikation ska vara med om barnet ärver förbannelsen och annars inte. Men det känns lite enkelt och sen hur gör man kring de andra fallen.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Fast regeln jag citerar hänvisar att man enbart ska ha med rasmodifikationen en gång och inte räkna med den i föräldrarnas attribut. Eller har jag läst helt och hållet fel menar du? Eller vet du inte vilken regel jag läste?

Rent matematisk blir minus väldigt dåligt om det räknas två gånger och +väldigt bra om det räknas två gånger.

Regeln känns som den enbart är tänkt för att fungera i födslar inom samma ras.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
regeldiss

Det där är faktiskt en skittråkig regel. Den strävar aktivt efter att förvandla alla varelser till medelvärdestyper.

Utan att ha tänkt igenom det hela skulle jag hellre använda något åt det här hållet.
Slå en t6 för varje attribut
1-2= moderns värde
3-4= faderns värde
5-6= slå fram värdet

Sen skulle jag modifirea och låta mycket bero på uppväxt (till exempel större delen av värdet för bildning). Drabbas man som liten av någon sjukdom som gör en fysisk svag hjälper det inte att ha biffar till föräldrar.
 

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
Vår spelgrupp kör arvet med:
(1T6 på varje attribut)
1-3: moderns värde.
4-6: faderns värde.

modifiera varje värde med +2T6 - 7

För- och nackdelar slås, såvida de är genetiska (saknar hand och ärkefiende funkar inte, men däremot alkoholism och färgblindhet)
1-3. ärver inte
4-6. ärver

Dessa bör inte gå över antalet tillåtna slag på huvudtabellen, som exempelvis sju för en människa.
 

BiG

Veteran
Joined
18 Aug 2006
Messages
37
Location
Uppsala
Jag använder Faderns rasmod. men man räknas som moderns ras.
Om en Thism-man och Zhan-kvinna får man Thisms rasmod. men i övrigt är man Zhan, tex längd, hudfärg.
Möjligtvis med några egenskaper från fadern så som spetsigare öron, och istället börja slå åldringsslag vid 50år ålder...
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"För- och nackdelar slås, såvida de är genetiska (saknar hand och ärkefiende funkar inte, men däremot alkoholism och färgblindhet)"

- Det är fullt möjligt att födas helt utan en kroppsdel, t.ex. en hand. Tekniskt sett är nog alla former av missbildningar möjliga, ofta så överträffar naturen fantasin även om den nyfödde inte alltid överlever om den har ett alltför ofördelaktigt handikapp.

- Om en familj har en ärkefiende så borde med all rimlighet deras nyfödda barn även drabbas av denne ärkefiendes vrede. Bara för att man är liten, harmlös och skiter på sig stup i kvarten så är man fortfarande alltid sina föräldrars avkomma och kan mycket väl komma att hamna i trubbel om föräldrarna har mäktiga fiender. T.ex. var det inte för att vara sadistiska som bolsjevikerna skjöt ihjäl hela familjen Romanov år 1918.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
"Det är fullt möjligt att födas helt utan en kroppsdel, t.ex. en hand. Tekniskt sett är nog alla former av missbildningar möjliga, ofta så överträffar naturen fantasin även om den nyfödde inte alltid överlever om den har ett alltför ofördelaktigt handikapp."

Även om det är möjligt så är det för det mesta produkten av en embryonal skada, och inte av ärftlighet. Alltså finns det inte större risk att man skulle födas med en hand även om ens förälder gjort det.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
...dessutom

Så kan det anses OK att förlora en hand av skador eller strid, frågan är hur många kulturer i mundana som skulle välja att "döpa" och uppfostra ett barn som FÖDS utan hand. Men detta kan ju diskuteras.
 

BiG

Veteran
Joined
18 Aug 2006
Messages
37
Location
Uppsala
"Varför börja slå åldringsslag vid femtio års ålder?"

som ett exempel på en alvisk egenskap, längre liv...
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Finns inga halvalver i Eon.
Antaligen har du egenskaperna som en alv får. Det hör samman med om du får förbannelsen vilket är 50 procents chans om det är mellan alv/människa.

Däribland nattsynen, blödningstakten och åldern.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Nu när födslar i Mundana ändå är på tal, är det någon som har ett bättre regelförslag till de sunkiga befruktningsreglerna som finns i Riddaren, där om inte jag minns fel bara moderns åldern spelar in?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Vilka andra variabler anser du bör finnas? Ålder påverkar inte mannens fertilitet (däremot kan den sexuella prestationsförmågan påverkas), och andra typiska orsaker till infertilitet går på en allt för detaljerad nivå (om man börjar hålla koll på hur ofta en karaktär tar långa, varma bad eller ifall han äter tillräckligt med folsyra är inget jag vill spendera tid med).
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Åldern påverkar ju om inget annat kvinnans fertilitet, även om det är lätt att använda sig av sunt förnuft när klimakteriet sätter in på en rollperson.
Jag tycker bara att man med ett fertilitetsvärde som endast är baserat på kvinnans ålder är alltför generaliserat och inte tar hänsyn till att olika människor är olika fertila... eller nåt.

Undrade bara om någon hade ett bättre, mer "individualiserat" system - that's all.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Jag skulle nog helt enkelt se "Fertil" (-Ob2T6 på alla befruktningsslag) som en fysisk egenskap, att klämma in var man vill. Att vara infertil är då en motsvarande nackdel. Annars är det svårt att slumpmässigt bedöma folks fertilitet -- att, som det föreslås i grundboken, använda TÅL blir märkligt, då jag inte tror att fysisk kondition i särskilt hög grad påverkar fertilitet, annat än indirekt (sjukdomar kan minska fertilitet).
 
Top