Färgbruk hos en röd-/grön-blind art

Jag är själv "nyansblind". Fan vet vad det exakt betyder. Jag har aldrig upplevt någon svårighet att urskilja olika färger i verkliga livet, men när någon ger mig de där testerna med bubbliga siffror, då ser jag ungefär ingenting.

Sedan definieras färger olika av olika kulturer. Vikingarna kallade som bekant Afrika för "Blåmannaland". Den sundanesiska kulturen här på Java urskiljer inte mellan "blå" och "grön" i sitt språk. Detta gör att de ofta säger fel när de sedan talar indonesiska ("Common Tounge" på rollspelsspråk) i skolan - till sina icke-sundanesiska klasskamraters stora nöje!

Sedan definieras färger olika av olika kulturer. Vikingarna kallade som bekant Afrika för "Blåmannaland". Den sundanesiska kulturen här på Java urskiljer inte mellan "blå" och "grön" i sitt språk. Detta gör att de ofta säger fel när de sedan talar indonesiska ("Common Tounge" på rollspelsspråk) i skolan - till sina icke-sundanesiska klasskamraters stora nöje!
Frågan om i vilken mån folks färgperception bestäms av språkliga faktorer har ju dryftats väldigt mycket, eftersom den knyter an till den generella diskussionen kring hur mycket, om något, av Sapir-Whorf-hypotesen som kan bärgas. Att "blå" användes för "svart" eller "mörk" i äldre svenska är framför allt ett exempel på betydelseförskjutning, har jag för mig. Min favorit bland färgord som gjort lingvistiska resor är det keltiska glas, som i walesiskan och bretonskan betyder "blå" (men förr också "grön", och kan fortfarande användas i den bemärkelsen när man pratar om växter), i corniskan kan ha dessa betydelser men också "grå", och i gaeliskan framför allt betyder "grön" men också kan vara "grå", "silverne" och "blek". Det ursprungliga ordet som dessa utvecklades från (*glastos) betydde sannolikt både blått och grönt, men har ett proto-indoeuropeiskt ursprung som utvecklades till en mängd olika färgord. Vårt "gul" är en avlägsen släkting.

Min favorit är engelskans ”black” och franskans ”blanc”, som har samma ursprung (ett indoeuropeiskt ord som antagligen betydde ”aska”).
Ja, och på svenskan har vi det både som det från tyskan hämtade "blank" och det det fornsvenskbördiga "black", vilket väl numera mest används om hästar.

Back