Och jag förstår inte varför det är så viktigt att just evolutionen, som grundläggande process, "inte finns".Jag förstår inte varför det är så viktigt att förklara en fantasivärld efter vår högst samtida förståelse av naturvetenskapliga sammanhang.
Notera att mitt exempel överhuvudtaget inte berör arters uppkomst. Arter behöver inte uppkomma bara för att evolution finns. "Skapa arter" är inte det enda evolutionen gör, liksom.
Om en ölbryggare brygger tio sorters öl, och gör den lite olika, och tre av dem säljer bättre, och bryggaren då väljer att utgå från de där tre när hen skapar sin framtida öl… Då är det tekniskt sett evolution. Evolution finns alltså inte bara i biologi, utan i alla sammanhang där förändringar kan "ärvas vidare" och där förändring + urval sker.
Vilket är det som aldrig sker i fantasyvärldar? Att saker ärvs vidare? Eller att saker förändras? Eller att det sker urval? Har du alla tre så har du evolution, så någon av dem måste alltså plockas bort om evolution ska "inte finnas".
Man kan till exempel säga att i den här spelvärlden påverkas inte orcerna av evolution eftersom eventuella förändringar inte ärvs vidare – det finns ingen genetik, för en gud har bestämt att de alltid ska vara likadana. Till exempel.