EVE Online har en spelarstyrd ekonomi, där den kända rymden visserligen befolkas av ett antal olika "raser/kulturer", men som kontrolleras av spelarstyrda korporationer. Dessa har mer eller mindre mutat in olika områden, utöver några små skyddade områden.
Det är skillbaserat, och färdigheter kan tränas även när man inte är inloggad. Beroende på färdighet kan man kontrollera olika skepp och system och kan gräva resurser och förädla dem. I princip alla förädlade resurser, inklusive rymdskepp, kommer från spelarnas aktiviteter. Det är mycket lite som kan köpas från spelet.
EVE Online har en spelvärldsinstans, till skillnad från de flesta andra som har flera olika världsinstanser. Det gör att alla spelare existerar i samma värld samtidigt, så man behöver inte bry sig om serverval.
Spelet är grafiskt toksnyggt, men man ser som sagt var bara sitt rymdskepp. I en framtida uppgradering så hade man tänkt sig stoppa in avatarer så att man kan lämna sitt skepp också.
Mitt problem med EVE Online var för det första att man inte har en avatar. Därmed uppstår inte identifikationen som jag vill ha. Antalet rymdskeppsmodeller och modifikationer av dessa är hårt begränsade också, och det hjälper inte den punkten. Slutligen "ägs" all rymd av en spelare. Det finns inga "okända" områden att utforska, och det dräpte mysteriet och äventyret för mig. Kvar blev politik och ekonomi, och det är ju också populärt men inte min kakbit.
Yyy brukar knacka mig på axen och säga hur fantastiskt EVE Online är, och jag brukar för det mesta titta lite fort på det och säga "inte min kakbit - kom igen när Earth&Beyond startar om!"