Nekromanti "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Så du skrev det som någon slags övning i forge-spel?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,646
Location
Rissne
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Arfert said:
Så du skrev det som någon slags övning i forge-spel?
Typ. Jag ville se om jag kunde, i stort sett. Och så ville jag bli av med en spelvärldsidé som snurrat runt i skallen på mig några år.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

krank said:
Arfert said:
Så du skrev det som någon slags övning i forge-spel?
Typ. Jag ville se om jag kunde, i stort sett. Och så ville jag bli av med en spelvärldsidé som snurrat runt i skallen på mig några år.
Tydligen med hyfsat resultat i alla fall
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

krank said:
Evolutionens Barn. Det har hyfsat hög produktionskvalitet, vettig pedagogisk struktur, snygga bilder, och väldigt bra regler.

Men jag tycker att det är astråkigt att framför allt spelleda; jag får inte ut något alls av 'et. Spela är lite roligare, men jag spelar hellre något annat.
Ha, skönt att se att det inte bara är jag. Sär där känner jag nämligen för Kontinuum. Jag är faktiskt nöjd med spelet och hittar inget allvarligt att ändra på. Men jag är verkligen jätteosugen att spela det, både som spelare och spelledare. "Känner" inte det minsta för det.

Tror för min del att problemet är att jag gjorde det med hjärnan "så här bör det vara" istället för hjärtat "så här VILL jag ha det". Nästa ska fan skrivas med hjärtat. Hellre ett helknas spel som man känner nått för, än livlös perfektion.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Jag sällar mig till de som svarat D&D4. Spelet är snyggt, välgjort, och välskrivet. Men jag kan bara inte engagera mig i det på samma sätt som jag gjorde med tidigare versioner. Exakt vad det beror på vet jag inte men jag kan bara inte skaka av mig känslan av spelet som endast en rad löst sammankopplade stridsencounters.

/Anders
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Little Fears. Coolt concept, med schyssta regler och bra utformning. Men jag vet att om jag spelleder (det här är mitt perspektiv eftersom jag sällan har möjlighet att vara spelare) det kommer det bara bli jättetöntigt, alternativt jobbiga Fritz-scenarion.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

DoDT: När jag tänker rollspel så är det DoDT som kommer upp först. Jag älskar miljön, stilen och världsböckerna. Och när man tänker tillbaka till spelmötena så minns man det bra. Men tyvärr så klarar jag inte reglerna längre, och det är inte så mycket att jag tycker de är dåliga, jag blir bara så avtänd av dem. "Fluffet" i dem är bra, men det blir lite som ett skraltigt skepp som läcker: helt ok virke, men båten sjunker.

Dessvärre gäller detta också Mutant (järnringens). Jag gillar världen, det var en höjdare att vara spelare (SL slog alla slag och höll i princip allt reglande dolt, tror inte ens vi hade formulären under spelets gång) men när jag ska planera egen kampanj så stupar det på reglerna.

Västmark. Jag blir så himla inspirerad när jag läser boken, framför allt av reglerna, men av någon anledning så blir det inget bra när vi ska spela. Och här är det mest den historiskt medeltida miljön kombinerad med matinéstilen som sätter käppar i hjulet. De fungerar inte ihop för mig. Jag vill ha biblioteksvärlden, Krille! :gremsmile:

Nobilis kändes jättehäftigt när man läste boken. Men vid spel så föll det platt av någon anledning. Läser boken igen, ny inspiration, nytt fall.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

DoDT: När jag tänker rollspel så är det DoDT som kommer upp först. Jag älskar miljön, stilen och världsböckerna. Och när man tänker tillbaka till spelmötena så minns man det bra. Men tyvärr så klarar jag inte reglerna längre, och det är inte så mycket att jag tycker de är dåliga, jag blir bara så avtänd av dem. "Fluffet" i dem är bra, men det blir lite som ett skraltigt skepp som läcker: helt ok virke, men båten sjunker.
Medhåll på denna! Faktum är att jag aldrig ens tagit mig för att spela det för att reglerna tände av mig direkt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,821
Location
Göteborg
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Nu när jag har spelat det: Gumshoe. Det är ett väldigt väldesignat system (i alla fall efter att Möller moddat om det) som är jättebra på att göra det det gör, men det gör något jag inte är så såld på. Jag hade kul när jag spelade det en gång, men jag skulle krevera av undertryckt skaparlusta om jag skulle spela det ofta. Fantastiskt spel som inte är för mig.

(Och det är det jag tycker att den här tråden borde handla om: spel som är bra, punkt. Inte spel som har bra idéer eller kunde varit bra, men har ett sugigt regelsystem. Då är det ju inte ett väldigt bra spel.)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Rollspelet Engel faller mellan stolarna. Det passar nämligen i båda trådarna. Engel har en jättefrän kampanjmiljö, men med helt fel regelsystem. Så beroende på hur man ser det är det en väldigt bra miljö med fel regelsystem och därför gillar jag det inte, eller så är det ett dåligt spel med en bra kampanjvärld som jag gillar stenskarpt. Men det pratas ju om M:UA i tråden, så vi kör på det.

Konceptet i Engel är skitfräckt. Man spelar Guds änglar nedstigna på Jorden för att bekämpa Flugornas herre, i en postapokalyptisk neomedeltida halvdränkt värld som helt domineras av en kyrka som kretsar kring Guds härskaror.

... fast inte. För naturligtvis finns det en hel miljon med förvecklingar, hemligheter och mer hemligheter, fraktioner och splittring och mängder med konflikt.

Alltihop instoppat i en vrålsnygg regelbok.

Med ett d20-system.

Det blir inte mycket bättre av det tyska originalets regelsystem, som mest är "vänd upp ett tarotkort - ser det bra ut så funkar det".

De gånger jag har spelat Engel så har det känts som att så fort reglerna kommer igång så spelar vi ett helt annat spel (oavsett vilka regler - vi provade med Arcanasystemet också, och det hjälpte föga fast åt andra hållet).

Jag vill verkligen gilla Engel, för vi hade skitkul i de sex spelmöten vi spelade det, men samtidigt vill jag inte spela det igen på grund av regelsystemen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Sorcerer. Det är själva kärnan av allt jag gillar. Jag har spelat det och har haft skitkul, men jag gillar inte spelet. Det är fult, det är svårt att hitta i och jag är inte så förtjust i konceptet. Eller, inget av det där är egentligen ett problem. Jag gillar många andra spel som är fula och svåra att hitta i och konceptet är väldigt töjbart men just Sorcerer är som en hög, hög tröskel som jag inte kan ta mig över. Jag kan knappt hålla boken i handen, än mindre öppna den, och då har jag som sagt läst den flera gånger med behållning och som sagt även spelat det.

Märkligt, indeed.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Genesis said:
Nu när jag har spelat det: Gumshoe. Det är ett väldigt väldesignat system (i alla fall efter att Möller moddat om det) som är jättebra på att göra det det gör, men det gör något jag inte är så såld på.
Jag håller med. Systemet gör liksom ingenting under speltillfället för rollpersonen, utan färdigheterna är mer till för spelledaren för att skapa scenarion. Systemet känns relativt meningslöst och hade lika gärna kunnat friformats.

Det är dock smart i att lura folk i att det (investigator skills) är färdigheter, men det misslyckas också genom just att de lurar folk som tror att det är konventionella färdigheter.

---

Ett annat spel är Zombie Cinema. Nu har jag bara kört det en gång och jag tror inte att vi fattade hur man skulle spela spelet ... fast är det inte vad ett spel borde lyckas med att förmedla? Det är säkert ett jättebra spel men jag gillar det inte. Vill dock ge det ett andra försök med någon som vet hur man ska spela spelet.

Unknown Armies. Det är det bästa spelet jag har sett på år och dagar. Det är välskrivet, regelsystemet är det bästa BRP-systemet jag har läst och genom hela boken levereras det saker som man kan använda sig av för att skriva scenarion. Det har allt ... men jag gillar inte världen, som kan beskrivas som en blandning mellan Fringe och The Lost Room. Jag borde gilla världen men det är något som saknas. Kan inte sätta fingret på vad. Hade nog även velat haft Meanwhile city eller Dark City i spelet istället för enbart ett Harry Potter-underground, sett ur ett mugglarperspektiv.

/Han som tog en fan-trailer till Dark City istället för den officiella
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Re: "Ett väldigt bra spel som jag inte gillar"

Mouse Guard har jag en personlig biff med också. Spelstilen tilltalar mig inte det minsta ... men det verkar bra om man lyssnar till fansen. Det var åtminstone billigt att köpa på AdLibris, så någon fördel hade spelet för mig i alla fall.

Noir verkar också ballt men när jag läste spelet så kliade jag mig mest i skallen. Möjligt att allt positivt som folk talar om kommer fram i spel. Action och karaktärsdrivet.

/Han som skulle vilja spela MG och Noir med en van spelledare
 
Top