Nekromanti Ert första egna rollspelsalster - vad var det?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har ingen aning om vad mitt första rollspelsalster var. Förmodligen var det skrivet i ett av skolans A5-anteckningshäften och kan ha varit ett Spindelkonungens pyramid-ripoff.
 

LordMarlowe

Veteran
Joined
15 May 2013
Messages
100
Location
Göteborg
Jag vill minnas att det var ett äventyr till Drakar och demoner där ploten var skamlöst knyckt från Silvertronen av C.S. Lewis.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Jag har ingen aning alls. Det var helt 100% säkert nånting till Mutant Chronicles, för det var vad jag spelade de första åren. Det första jag minns är ett skitdåligt äventyr som hette "Det fjärde sigillet" som jag skrev efter att vi spelat igenom Venusian Apocalypse. Det fjärde sigillet utspelade sig nere på Eden och bestod mest av en serie set pieces som jag tyckte verkade balla just då. Och som jag utan undantag snott från något annat.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
gorillotaur;n196970 said:
Massa övermäktiga mutationer till Mutant, ofta baserade på X-mens superkrafter.
"Det här är min nya rollperson! Han heter... 'Illerine'. Slog fram honom igår. Hade skitröta med tärningarna - 18 i styrka och smidighet! Just det, jag har mutationen 'snabbläka, två gånger. Och 'klor', som gör 1T8 i skada."
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Det första jag gjorde var nog en Avidgamers-sida för keltisk fantasy. Det första beviset för min involvering i någon rollspelsprodukt är nog ett fanmail om Västmark jag skrev i sjätte eller sjunde klass, eller möjligtvis korrläsning av In the Dark från när jag var fjorton-femton.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Skrev något rollspel efter att provat Mutant en gång. Tyckte det var så jäkla ballt med rollspel, men det fanns inte att köpa där jag bodde, så jag fick göra ett eget. Egentligen var det inte mkt mer än grundegenskaper, en lista med mutationer och en vapenlista. Använde bara t6or för det var man hade hemma. Sen när man hade Mutant så gjorde man väl Mos Mosel-kopior till äventyr främst.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag gjorde egna system i nya genrer. De var knappast särskilt bra, men vi spelade dem faktiskt. Det första var nog Pilot-rollspelet (stridsflyg under WW2).
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,583
Location
Göteborg
Något äventyr till Drakar och Demoner som hette typ Dödens Borg eller Skräckens Tempel eller Fasans Slott eller något liknande. Jag minns att man gick i uppdrag av några dvärgar att spåra upp och utrota några vättar som hade jävlats med dvärgarna. Sen hamnade men i det här slottet/templet/borgen där det mest var rum utan logik fyllda med varelser jag för stunden tyckte var fräsiga.

Jag tror det blev en uppföljare eller två och jag vill minnas att man i slutet var tvungen att hitta ingången till Dödsriket och ta sig in där.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Det första publicerade tillskottet var sprängmedaljongen aka pangsmycket i Sinkadus. Efter det dröjde det till Fenix innan jag fick något pubbat. Men jag har nog skrivit både regler, äventyr och världsbeskrivningar sedan jag var typ 15 år, så det har blivit en del.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,281
Något till DoD5-87, som många andra. Tror det var en plankning, från någon grekisk saga. RP:na åker ut i en arkipelag och letar efter en skatt och ett magiskt spjut, väl där måste de strida mot en kimera. Kan nog finnas papper kvar på vinden någonstans...
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
450
Location
Linköping
Ett par monster till Drakar och demoner som författades en sommardag 1985 eller 86 i min kompis husvagn. Den ena vi gjorde hette Väderklint och var alltså en Nazgul, men vi trodde att de hette väderklint. Vi blandade alltså ihop namnet på platsen där Frodo första gången träffade på en sådan, med namnet på varelsen. Det andra monstret vi gjorde var en Sandorm, som var någon form av drakorm.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
Om vi pratar rollspel så var det utökade regler till WH40K Rogue Trader för att kunna spela det som ett rollspel. Senare på gymnasiet träffade jag en av mina nuvarande kompisar som också hade spelat WH40K som rollspel. Vi har därefter byggt flera olika regelsystem, mycket detaljerade, vilka i de flesta fall varit avsedda för science fictionrollspel.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Ett magisystem, det lärde mig tyvärr inte läxan att jag inte kommer komma ihåg saker om jag inte skriver ner dem.

/Luna Lovegood
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,021
Location
Umeå
Ett slags datorrollspel som vi spelade på rutat papper. Spelledaren ritade upp hur miljön såg ut kring rollpersonen och spelaren valde var rollpersonen gick. Kom man för nära fienden så blev det strid. Och det fanns inga val i striden, utan man rullade bara för skada och räknade ner hitpoints.

Vi lade ner mycket tid på att planera kartor jämfört med tiden vi spelade.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Det första publicerade är skitlätt för mig. Evolutionens Barn, utan tvekan. När jag började spela rollspel hade Sinkadus typ blivit en reklamaffish för Mutant Chronicles och Fenix var några år bort...
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Improviserade äventyr till rollspelet Fantasy Slåter som jag laddat ner från någon BBS.
Jag fattade inte förrän senare att Fantasy Slåter var en parodi på rollspel.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Mitt första hembygge kom när jag fick för mig (vilket jag ångrade bittert) att bygga ett system som tog de bästa delarna ur D&D & DoD, och bygga om äventyret "Karanblade"..
Många regelversioner för att få det "bra".. Många spelare som småstörde sig på ökande versionsnummer och dess effekter på karaktärerna.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,130
Location
Göteborg
Jag gjorde en egen BRP-variant som jag tyckte kombinerade de bästa idéerna från RuneQuest och Pendragon, plus lite extra detaljism (vapen hade tre olika skadetyper, och rustning hade motsvarande tre skyddsvärden). Och eftersom detta var 90-talet hade jag ambitionen att det skulle vara generiskt.

Det idag relativt pinsamma resultatet finns fortfarande till allmän beskådan:
http://hem.fyristorg.com/bolongo/rune/rune09.html

(P.S. Jag har till och med glömt exakt vad akronymen skulle stå för...)

P.P.S. Jag läste visst inte första posten utan gick bara på trådtiteln och trodde att det var första rollspelet jag gjort som det frågades efter. Men om äventyr och sånt räknas så skrev jag saker för GothCon och mindre fanzines redan på 80-talet. Ingen aning om vad som kan ha varit allra först.
 
Top