Nekromanti Eror i Star Wars

Legolas

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
80
Location
Gävle
Jag har precis spelat igenom en del av en kampanj i star wars som utspelade sig under rise of the empire eran. Nu har vi spelat ett tag och gått över i rebelion era.
Detta har fått mig att fundera vilken era som är bäst? Det finns heltklart mest material om rebelion era, men de anndra erorna är intressanta. Jag tycker speciellt bra om rise of the empire.

Så vilken era föredrar ni?

Legolas
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Så vilken era föredrar ni?"

I princip alla utom Nya Republiken och senare. Gamla republiken har en rätt trevlig charm, Imperiets uppstigande är lagom otäckt, och Upproret är ju klassiskt! Däremot tyckte jag inte alls om Nya republiken (för mycket Star Treks "alien of the week" och alldeles för mycket waow-inflation) eller Nya Jedi-orden (för mycket "Fem på nya rymdäventyr", "Fem och Jedi-riddarna" etc).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Rebellion Era

Det är så mycket förknippat med den eran. Fast jag försökte alltid få stämningen att ligga mer i linje med The Empire Strikes Back, än The Return of the Jedi. Ja, när jag spelade Star Wars alltså.

M.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om jag skulle köra en Star Wars-kampanj (vilket jag inte ser mig göra inom en nära framtid) så skulle jag förlägga den antingen i den klassiska rebelleran eller omedelbart efter, när splittrorna av Imperiet fortfarande finns kvar men Alliansens fokus är på att bygga upp det som finns kvar (typ Heir to the Empire-böckerna eller tidigare).
Rebelleran har fördelen att det är det som folk mest associerar med Star Wars. Tiden precis efter har fördelen att det lämnar mer utrymme för egna stories (jag har lättare att bortse från böcker/serier och liknande än från filmerna) samtidigt som det fortfarande finns en massa bakgrundsmaterial från dessa böcker/serier/liknande att använda om man vill.
 

hyperdrive

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
193
Location
Uppsala
ErRor i Star Wars

Jag har valt en alternativ historia där mina spelare kan bli hjältar. Imperiet à la ep4, med spökiga och själlösa stormtroopers samt ett jediråd på flykten à la ep1 och Tales of the Jedi i lagom mix.

Star Wars är alldeles för bra för att man ska lämna historien till George Lukas plötsliga nycker. :gremwink:

Om new jedi order-serien säger jag bara: *pbrrrt* :gremtongue:

Fattar inte att jag har läst böcker ur skit-serien.

Jedi Outcast är däremot precis i rätt anda, med rätt dialoger och rätt stämning. Här snor jag allt till min idétjuverisäck (vilket som bryter mot licensavtalet :gremcrazy: då Lucas Arts anser att de även äger moraliska rättigheter som går att härleda från spelet)
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,209
Location
Stockholm
Det enda jag inte försår är varför folk vill spela rebeller!!!
Det känns ungeför lika frestande som att spel al-qaida (stavning?) eller RAF, kort sagt terrorist.
Man kanske borde bli orolig över att många som spelar starwars föredrar att tillhöra de samvetslös rebellterroisterna?

(Nu ska jag gå och fortätta spela TIE-fighter...)
 

Legolas

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
80
Location
Gävle
Därför det är rebellerna som slås för galaxens frihet, eller hur det nu var...???

Legolas
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det enda jag inte försår är varför folk vill spela rebeller!!!"

Underläge är ball. :gremwink:

Sen får man inte glömma att det finns en hel del rebellromantik i omlopp, speciellt i USA, som gärna ser sig som rebeller i en värld som domineras av världens ondska - är det inte terrorister så är det kommunister, nazister eller onda monarkister som de kämpar mot, och man ser inte ens sina egna rebeller (sydstaterna) som "onda". Landet grundades ju till och med genom uppror.

Betänk även det klassiska ordspråket: den enes frihetskämpe är den andres terrorist.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Inte helt seriöst...

Efter att ha återupptäckt Al MacDonalds Diary of a crazed mimbanite (speciellt då #59) så slog det mig om det inte vore rätt kul att spela i en parodi av New Jedi Order: "Yodas Vittnen".

Jag tänkte skriva ett förtydligande, men Al gör det bäst själv. :gremwink:
 
Top