Nekromanti Erbjud spelarna mer

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Jag har testat ett par gånger att erbjuda spelarna mer än vad de väntat sig. Spelade VtDA (men skulle kunna tänka mig att det funkar lika bra till dark fantasy, CoC eller kanske Kult) och hade gjort regelrätta inbjudningar. Fixat schyssta typsnitt, papper och kuvert, gjort en inbjudan som till en bal eller maskerad med en mörk underton. Köpte billigt svart tyg och sydde enkla kåpor med guldbroderier (billiga jävla gardinband), bjöd på tjockt rött vin, osötat bröd och druvor. Stämningmusik och kandelabrar förstärkte intrycket och om vi säger så här - vi hade inga problem den kvällen med out-off-character-snack...

OK, man kan ju inte göra det varje kväll med tanke på omkostnader, men när mina spelare såg mitt engagemang, blev de nog rätt så motiverade att iaf dra sitt strå till stacken.

Testa. Det var grymt.

/The Chronicler

The Chronicler
[i}And the story goes...[/i]
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Låter häftigt

Det där låter lite sådär som RPG och LARPning på en gång... Det skulle nog kunna va hur häftigt som helst! Det skulle man faktiskt vilja testa... undra bara om vi har rätt spel grupp för de... det finns vissa personer som trots allt kan döda vilken stämning som helst...

Men nånn gång skulle man faktiskt vilja testa de.


Nightfang, tre i ett, spänning, leksak och choklad!

Insanity is just a state of mind...
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
Re: Låter häftigt

jag håler med dig men vist skulle det vara kul att testa det
/images/icons/smile.gif
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Re: Låter häftigt

Det underlättar nog om man kan vara två-tre stycken och sammarbeta lite. Det låter verkligen som om det är värt mödan...




ETT STYCK MORD - vill ni beställa något mer?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
COOLT !!!!

Det där låter ju asmaxat ju !! Jag tror dig om att det var en stämminingshöjare utam dess like !!!!!
Det måste jag testa nån gång !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Silverblade

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
89
Location
Motala
Re: Låter häftigt

Det var förmodligen det mest seriösaste jag har hört vad en spelledare har gjort för att locka in spelarna till en träff. Viserligen så blev nog också en av deras mest häftigaste upplevda speltillfällen.

Kan inte bärga mig till att få pröva det själv.

"det finns vissa personer som trots allt kan döda vilken stämning som helst..."

Visst finns det tyvärr sådana personer som kan förstöra stämmningen. Men frågan är om man verkligen vill bjuda in dessa personer till en sån här tillställning. Om man blir så här seriös (jag säger inte att det är något fel med det) är det sista man vill att någon förstör stämmningen.

P.S konstigt att jag inte har kommit på den här idéen själv, då den skulle bli hur fräck som helst.





Fast ship? You've never heard of the Millennium Falcon?
[Han Solo] -Silverblade-
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Andra förslag...

...som funkar som stämningshöjare är naturligtvis välkomna!



The Chronicler
[i}And the story goes...[/i]
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Sant

Man får nog välja noga vilka spelare man skall köra en sådan grej med. Tyvärr.

Vi har en ganska tajt spelgrupp så det funkade fint.

The Chronicler
[i}And the story goes...[/i]
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Re: Låter häftigt

Visst finns det tyvärr sådana personer som kan förstöra stämmningen. Men frågan är om man verkligen vill bjuda in dessa personer till en sån här tillställning. Om man blir så här seriös (jag säger inte att det är något fel med det) är det sista man vill att någon förstör stämmningen.

Jovisst skulle man kunna "glömma" bort personen i fråga, men om han är en god vän sen väldigt långt tillbacks så känns det lite taskigt att han skulle få missa de... men men vi får väl se om det någonsin lär hända hos oss.


Nightfang tre i ett, spänning, leksak och choklad!

Insanity is just a state of mind...
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Jag har funderat...

... på om man kan spela runt en eld, och om det ger någon stämning... vi skulle gjort det i sommras nånn kväll men det blev aldrig av (som mycket annat /images/icons/smile.gif). Nån som testat?


Nightfang tre i ett, spänning, leksak och choklad!

Insanity is just a state of mind...
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Uj uj uj

Det lät coolt som fan. Skulle man kanske fixa vindskydd, ett bord med avsågade ben (a la japan) och sittkuddar? Kunde bli jävligt tungt...

The Chronicler
[i}And the story goes...[/i]
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
japp

Men jag tror det räcker med en stor fet eld och stockar att sitta på. Sl sitter på ena sida. Spelarna på andra och man glor på varandra över elden... det är mörkt... vinden susar lite lätt... elden sprakar och lyser upp varandras anskiten... sl är sadistiskt ond och elak... helt enkelt perfekt!


Nightfang tre i ett, spänning, leksak och choklad!

Insanity is just a state of mind...
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Så vad du säger är att du gjorde läskiga närmanden mot dina spelare, söp dem fulla och klädde upp dem i löjliga kläder. Nej, förlåt. Ärligt talat tyckte jag att det lät coolt minst sagt även om jag inte uppskattar vin och gillar att pressa i mig godis och läsk medans jag spelar. Man kanske kunde gömma en gott & blandat inanför kåpan.
Jaja. Nog från mig. All respekt till dig.

Shadow -2001 (All your have to do is belive and I will grow stronger)
 

JohanB_UBBT

Veteran
Joined
20 Mar 2001
Messages
19
Location
Göteborg
Re: Andra förslag...fler förslag

Att anstränga sig lite innan är alltid en fördel. Att ha stämningsfull musik är alltid bra. Själv brukar jag ha en skiva med ganska neutral instrumentalmusik. Något klassiskt eller någon filmmusik. Sedan byter jag till någon mer dramatisk musik när de börjar bli spännande. Att få ihop bra musik är ju inget större problem i dessa tider med cd-brännare och massor av musik på nätet.
Levande ljus funkar alltid bra.
Att ha städat innan så att det inte är en massa saker som stör är också en fördel.
Ju mer man anstränger sig desto bättre bli det.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: japp

Men jag tror det räcker med en stor fet eld och stockar att sitta på. Sl sitter på ena sida. Spelarna på andra och man glor på varandra över elden... det är mörkt... vinden susar lite lätt... elden sprakar och lyser upp varandras anskiten...
...det blir kallare än vad någon hade väntat sig... röken envisas att få kalle på högerkanten att hosta och klia sig i ögonen... Sven på vänsterkanten gör det som 80% av alla rollspelrare gör när det finns ljus i närheten (fast nu med en hel eld!) : bränner lite på rollformuläret... Arne i bedvid Sven letar på marken efter hans 3 borttappade t10:or... och du själv tittar dig fårvånat omkring när du inser att skogen inte ser likadan ut i mörkret.. tanken : varfan kom vi ifrån dyker upp i ditt huvud...



så mycket somkan gå fel..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
*hosthost* [lite ot]

*hosthostlajvhost*

det här är alltså svar till de som skriver i tråden.. inte bara inlägget jag faktiskt svarar på...

om ni trivs med det där? Varför inte lajva?
Visst.. just vampire lajv har jag hört en massa dåliga saker med (tex att allt ändå avgörs dagen innan på stans populäraste goth café...)
men vanliga fantasy lajv...

Jag vet inte om jag upplevt sådan stämning som när Skuggtand banka på oss på ögon i natten...

Och med tanke på att det var ett av enhörningensnybörjarlajv så lääängtar jag efter nidgärning...

okej såhär var det: vi spelade en grupp religösa soldater (läs sekt, god sekt...) som under lajvet blev vänner med en grupp högalver... Högalverna var jagade av en demon och hade nu hittat den magiska sten som skulle få demonen att sluta jaga dem.
Alltså, vi ger oss ut mitt i natten och letar efter demonen som tidigare under natten hade synts till skogen... Vi hittade honom. Han hittade oss. Med yxan också. Vi sprang och slogs som dårar..
fan vad kul vi hade..
tyvärr så var det fel sten så han brydde sig inte när vi slog på honom.. menmen..

tack Hasse för ett trevligt möte.. :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
G

Guest

Guest
Re: Jag har funderat...

Har spelat i en park en gång, vi tog fel dag (löne helg)... Det hela slutade med att en påtagligt berusad man störde oss och när jag sedan föreslog en alternativ syselsetning så ville han slås (helt sjukt), vilket vi gjorde, sen gick vi hem.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: japp

"<EM>varandra över elden... det är mörkt... vinden susar lite lätt... elden sprakar och lyser upp varandras anskiten...
...det blir kallare än vad någon hade väntat sig... röken envisas att få kalle på högerkanten att hosta och klia sig i ögonen... </EM>"
Elden fladdrar och ger inte tillräckligt med ljus för att läsa på rollformuläret... ont i ögonen... myggen biter allihop... Arne kommer på att han är allergisk mot tallbarr... skogsvaktaren kommer för att fråga vad fan ni har huggit ner en massa träd för och eldat upp dem...

/[color:green]Han</font color=green> som gärna spelar i rollspel i lusthus (m. infravärme) på somrarna
 
Top