Nekromanti Epées & Sorcelerie

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Epées & Sorcelerie (E&S) (finns även som gratis PDF) är en udda fågel:
- Ja, det är ett OSR-spel.
- Ja, det bygger på DnD från 74.
Men sen tar det stopp.

E&S är ett franskt spel som man översatt till engelska. Epées betyder (flera) svärd och Sorcelerie betyder häxkonst. Översatt till engelska borde det bli... Swords & Wizardry... :gremsmile:

Boken är på 68 sidor och alla bilder i boken är träsnitt från 1500-talet.

Nu kommer den stora överraskningen - man använder bara 6-sidiga tärningar.
Grundegenskaperna är de vanliga: STR, INT, WIS, DEX, CON, CHA - men man slår fram dem med 2d6 och de går mellan 2-12, INTE 3-18.
Ability modifiers blir så här:
2-3: -2
4-5: -1
6-8: 0
9-10: +1
11-12: +2

Det finns bara tre klasser: Warrior, Priest och Sorcerer och max-level är 12. Priest får d6 hp per level, Warrior d6+1, Sorcerer d6 var annan level.
Dessutom skiljer sig klassförmågorna lite från vanliga OSR-spel.
- Warrior får fler attacker mot de som har lägre level. Han kan attackera alla varelser så länge deras totala HD inte överstiger hans egen. Ex: en level 4 warrior kan attackera 2 st monster med 2 HD eller 4 st monster med 1 HD.
- Istället för turn undead väljer man när man skapar en Pirest vilken sorts varelse man ska kunna påverka: undead, lycantropes, elementals, animals.
- Sorcerer har samröre med mörkrets makter så de är osynliga i mörker och har mörkersyn.

Även om det är tänkt att alla rollpersoner ska vara människor finns ändå regler för Elf, H-ling, Dwarf och Orc. Även här skiljer de sig från vanliga OSR. Ex: Alver är immuna mot paralysering, men kan även bryta andras paralysering genom att röra vid dem.

I strid ska man slå lika eller över motståndarens AC. Har man ingen rustning är ens AC lika med ens DEX. Leather ger AC8, Chainmail AC 10, plate AC 12 - vilket betyder att personer med hög DEX inte behöver rustning alls.

Det finns ett väldigt enkelt skill-system. Man ska slå lika eller över ett värde. 5 är enkelt, 11 är väldigt svårt. Till slaget får ma lägga till ability modifier och 1/3 av ens level.

Save fungerar som skill-systemet, man ska slå 10 eller över.

Monsterna är en blandning av de gamla vanliga samt ett par nya som t.ex. Surkh, Kalasiah, Sarsabz.

Kapitlet om magiska föremål tar bara upp en sida: där nämns att det finns scrolls, potions, wands, staves, magical weapons & armor - sedan är det upp till spelledaren att konstruera roliga saker.

Det är ett enkelt regel-system som visar att att alla OSR-spel inte behöver se likadana ut.
Det är en liten nackdel att d6-systemet gör att det inte är kompatibelt med andra OSR-spel, å andra sidan är det väldigt enkelt att göra nya saker till spelet. Kan man franska finns det dessutom fler saker till spelet.
Jag ser det också som en stor fördel att spelet finns som gratis pdf.
 
Top