Nekromanti Eon vs Dungeons and Dragons

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Jag har fått ett konstigt problem som jag inte kan lösa på egen hand så jag hoppas att jag kan få lite hjälp här.
Det första rollspelet som jag spelade var Eon, vilket jag tyckte var roligt. Det var bara lite svårt att lära sig alla reglerna när man är ny :gremsmile:. Sedan efter något år så testade min spelgrupp Dungeons and Dragons som var minst lika kul. Det ledde till att vi slutade spela Eon under ca 5 år och ängnade allt rollspel till Dungeons and Dragons. Nu är det så att jag började att spela Eon igen med nästan samma spelgrupp som innan. Så nu spelar jag både Eon och Dungeons and Dragons. Det är här det uppstår en konflikt.

Om jag ska skriva en kampanj, göra en karaktär eller skriva lite bakgrundshistoria till en befintlig karaktär så kan jag inte bestämma mig för om jag ska göra det till Eon eller Dungeons and Dragons. Hur jag än gör så kan jag inte välja. Detta brukar ofta sluta med att jag går och gör något annat eftersom jag inte kan bestämma mig.

Är det någon annan som haft liknande "problem"? :gremsuck:
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Tänkte typ lite för och nackdelar med Eon jämnfört med Dungeons and Dragons.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Med tanke på hur mycket systemen för att skapa karaktär skiljer sig ifrån varandra borde det inte vara några problem...

Men gör som jag skulle gjort... Gör en karaktär till varje spel... :gremwink:
Var jag tvungen att välja skulle jag dock välja eon varje gång... Men du frågar på ett eonforum så... :gremwink:
Personligen tycker jag att Eons regler och system är bättre, och jag gillar världen mer... Så för mig är det inget snack om saken... Men även jag har ettpar D&D karaktärer liggande (och många andra karaktärer från många andra rollspel)...
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Anledningen att jag skrev på Eonforumet är att det är mycket mer aktivt. Jo jag tycker att karaktärskapandet är roligare i Eon men strider tar så lång tid och är så onödigt invecklade. Det är lättare att rollspel i Eon än i Dungeons and Dragons tycker jag och det är inte lika krigsbaserat. Plus att det är på svenska. Men Dungeons and Dragons har andra fördelar som väger upp Eons fördelar så att det ligger lika ändå.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Och ditt syfte är?

Jag brukar börjar med att definera vad kampanjen ska handla om utan att få några spoilers med de andra spelarna och sl. Sen disskutera tillsammans i gruppen vad vi vill få för typ av grupp. Jag gillar Eon klart mer men det kan vara lite svårt att få den karaktär man tänkt sig med bakgrundsslagen så där får man modda lite.

Eon passar mer för mer genomtänkta reailstiska karaktärer anser jag. Jag skulle ägna mer tanke kring bakgrund på en Eon karaktär än till en i DoD. Vissa saker skär sig väldigt i Eon men de flesta typer av RP kan finnas där.

Tänk på varför du vill spela just denna karaktär och inte vilket system som är det bättre utan vilken värld som är den bäst lämpade.

Har du enda svårt att bestämma berätta din ide för en annan spelare och fråga den vilken spel den tycker du ska skapa personen till. Sen gör du så bara utan att tänka om.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Jag själv går mest på att Eon är en mer samanhängande och logisk värld som jag tycker känns mer genomarbetad och därför trivs bättre med... jag tror det mest är åsikter detta måste falla på.

Några snabba:

Fördelar Eon:
Genomtänkt värld
Konsekvens i regelsystemet

Nackdelar Eon:
Tar längre tid att bli snabb på stridsregler
Om man använder slumpfaktorerna i tabeller etc är det svårt att få karaktären som man vill.
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Efter lite funderingar så tror jag nog att det är level-systemet som jag inte gillar i DoD. Man sitter typ bara och väntar på att gå upp i level. Där har Eon en stor fördel. Plus att man behöver lägga alla pengarna på att köpa magiska föremål för att inte dö. Medan i Eon kan man kan lägga pengarna på andra saker.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Nej; faktiskt inte. Spelen känns så diametralt olika regelmässigt att jag nog aldrig skulle kunna göra placera samma kampanj/karaktär i båda spelen (sedan spelar jag det ena och spelleder det andra, men ingen av mina gamla Eon-karaktärer skulle ha passat i D&D, och vice versa för min nuvarande D&D-karaktär).

Jag skulle säga att det bara är att gå efter vad du vill göra för typ av kampanj/karaktär: vill du göra något mycket episkt, krigiskt eller allmänt "coolt" gör du det i D&D, vill du göra något annat gör du det i Eon. Så skulle jag göra i alla fall :gremwink: (bara att det ena av spelen lika mycket är en värld som en uppsättning regler och det andra inte är det gör ju sakerna lättare att definiera)
 

Branmer

Veteran
Joined
8 Mar 2005
Messages
40
Location
GBG
Eon är ju en bra värld och jag gillar hur "djupa" karaktärerna blir. En stor nackdel för mig iaf är att striderna tar för lång tid i Eon. Om du nu skall använda D&D regler så får du nog dra ner på clerics och magiker då det blir för mkt magi enligt mig.

M.v.h Peter
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eon och Dungeons & dragons har förvisso fundamentalt olika filosofier i grund, vilket egentligen borde räcka för att hålla isär dem i alla lägen - de är som natt och dag.

Men det är förstås inte så lätt. Eon är ett ganska fokuslöst och flexibelt rollspel som kan spelas lite hursomhelst och på vilken nivå som helst, och D&D är, om än tungt anpassat för prestationsrollspel och grottkräl i grund, också fullt möjligt att spela på en uppsjö olika sätt. Det är alla utom de allra mest nischade av rollspel. Jag märker liksom att jag spelar på lite samma sätt i D&D som jag gör i Eon; hårt gestaltningsfokuserat, dramaturgi-fixerat, nyanserat, etc. På rak arm skulle jag visst säga att Eon är bättre på tex intriger och D&D på grottröj, men när det kommer till kritan så kan man utmärkt spela intriger i D&D och grottröj i Eon med stor behållning.

Men, om man tar regelsystemen som de är, så finns det några skillnader som lyser igenom mer än andra, oavsett spelstil. Nu har jag bara precis börjat spela D&D, så lita inte för mycket på mig, men det här är intrycken jag fått:

- Eon är mycket mera gritty. Strider, framförallt, får en mycket mer blodig, brutal och jordnära känsla. Skador blir lätt allvarliga, magisk helning är begränsad, och rollpersonerna kan mycket väl få spö av en vanlig legosoldat med en yxa. I D&D, som jämförelse, kan man ofta vada genom högar av fiender och bli helt återställd av helning direkt efteråt. Vill man ha en kampanj där helt vanliga människor i någon form ska kunna vara ett hot nästan oavsett hur bra rollpersonerna är, skulle jag helt klart ha valt Eon. (Och det är den huvudsakliga anledningen, egentligen, till att jag tycker Eon är det bättre rollspelet). Eon är 'Musa', D&D är 'Hero'. I 'Musa' för huvudpersonerna i slutet en desperat kamp mot en överlägsen styrka mongoler. I 'Hero' slaktar två pers ett helt livgarde själva, bara för att sedan ha en stor uppgörelse med Kejsaren.

- D&D är mycket mera sunkfantasy. Allt är möjligt i D&D. Magi är myyyycket mäktigare än i Eon, gudarna ingriper mycket oftare, man är som SL mycket friare att slänga in drösvis med märkliga monster utan att ens ha en tanke på deras ursprung, habitat etc. Eon är en setting med mycket fler begränsningar och mycket högre dockskåpsfaktor, och detta avspeglas helt klart i regelsystemet. Vill man ha feta magidueller och massor av exotiska varelser, bör man välja D&D. Man behöver inte vara så petig som i Eon med vad som borde vara 'rimligt' och inte, och kan helt frossa i vad man än tycker är koolt. Framförallt, dock, uppmuntrar D&D till en inflation på magiska föremål. Det är inget man inte kan undvika om man så önskar, men vill man omge en viss artefakt med stor mystik och så, är Eon bättre lämpat.

- Ont och gott är subjektivt i Eon. Det är det inte i D&D. Detta är emellertid en mindre punkt; för alignmenten i D&D är det visst många som struntar i.

- D&D hanterar mäktiga varelser bättre regelmässigt. Eons sytem har problem att hantera varelser som drakarna, eftersom det är såpass anpassat för människor i grunden. Till exempel måste drakarna ges massa fattiga specialregler om att de tar mindre negativa moddar för smärta än andra, och får bonusar på sina Syn- och Hörsel-slag, etc. Det är inte heller nån viktigt punkt, men vill man roa sig med att statta en massa mäktiga monster och individer är D&D förmodligen ett bättre val.

- Eon har många fler färdigheter och jordnära egenskaper. Eons system är myyyycket bättre än D20 på att beskriva relativt ordinära personers kunskaper och förmågor. Vill man tex beskriva folk i en by, en stad eller ett legoknektskompani, skulle jag säga att Eon är det bättre valet. Vill man å andra sidan statta en posse drakväktare med spektakulära krafter, vore kanske D&D egentligen bättre på't.

- Eon har mer uråldrigt bös, om jag förstått saken rätt. En gammal drake i D&D, tex, är kanske 2000 år...en gammal drake i Eon kan vara eoner gammal. Överhuvudtaget har Eon ju en extremt lång historia, så vill man ha superlativa årtal och lishcar och alver som verkligen är megagamla, är Eon egentligen att föredra. Å andra sidan kan man ju argumentera för att D&D har ett vettigare perspektiv; en livslängd på tusen år är ju otroligt mycket; en livslängd på tiotusen är väl egentligen mest rätt lökigt.

- Nyskapade rollpersoner suuuuuger i D&D. I Eon kan man faktiskt göra en kompetent, ärrad legosoldat från början. I D&D blir samme karaktär ofelbart en värdelös barnrumpa som precis trillat ur boet och är strykpojke åt de andra legosoldaterna. Å andra sidan kommer han snabbt levla satan och tids nog kunna spöa dem allihop. I Eon kommer han ha fått en binderakkhammare i skallen och dött långsamt och smärtsamt långt innan det inträffar.

- D&D har stöd för krutvapen. Just sayin'.

- Eon har OB. Alla kan dö av en dolk. Smaug kan dö av Bards svarta pil. Det hade han aaaaldrig gjort i Dungeons & dragons.

- Stora, feta vapen hjälper bättre mot rustningar i Eon. I D&D handlar det i regel mest om att vara bra på att träffa. Det är en helt okej abstraktion egentligen, man kan ju träffa glipor och sånt, men det blir en lite annan känsla. Eon har också regler för olika träffområden och grejer.

- Kamorferna finns i Eon. Tänk på det. :gremsmirk: Å andra sidan är de kanske typexemplet på varelser som gjort sig bättre i D&D :gremsuck:

Visst kan det vara svårt ibland, att avgöra om en viss karaktär passar bättre i Eon eller D&D. Jag menar, typ var och varannan snubbe jag babblat om här på forumet hade platsat minst lika bra i Forgotten Realms som Mundana. Men om man noggrant avväger vad de respektive spelen är bra på, och i vilken sorts kampanj man vill använda karaktären i, borde det förr eller senare gå att fatta ett beslut.

- Ymir, jämför
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Varför välja, gör det för bägge spelen

Well, skriv till bägge spelen. Varför utesluta det ena för ?
Jag menar, du har ju tyligen en ide till en kampanj & vill skriva.. Så sätt igång & skriv ! :gremlaugh:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Fråga de närmast sörjande (+ flummande)

Det här är en positiv konflikt. Du har två spel att välja på som du tycker om. Därför spelar det ingen roll alls vad du väljer.
Det som kan spela in är vad de andra i gruppen tycker. De kan uppenbarligen tänka sig bägge spelen, men det kanske finns en liten övervikt åt det ena eller andra. Stäm av med de andra. Gör du en karaktär frågar du förstås primärt SL. Gör du en kampanj kan du slänga ut frågan lite allmänt.

Om inget annat hjälper skall du fråga magen. Säg till dig själv att "nu är det Eon som gäller". Slappna av och känn efter hur det känns i magen. Känns det dåligt i magen är det fel val. Magen har alltid rätt.
 
Top