Nekromanti Eon vs DoD

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Inte en ny jämförelse :-((

Idag går de inte helt att jämföra, då de bygger på helt olika typer, det ena rangbaserat, det andra inte det.

Annars vinner DoD ändå i flera delar. Flest användare, Funnits längst etc...

Eon vinner på att det är mer detaljerat, men det innebär samtidigt att det är långsammare, speciellt i strid.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Busenkelt...

...då det tråkiga svaret är att båda står som förlorare.

Eon är så detaljerat och kliniskt att det saknar själ och stämning.
DOD6 har inte ens en värld att kommentera än så... (men om Riot följer sina intensioner med Trudvang så kanske)

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan "There is no spoon"
 

tusse-san

Veteran
Joined
10 Sep 2000
Messages
92
Location
Stockholm
Ja du, det var väl inte så speciellt svårt.
Att folk endast förknippar Drakar och Demoner v.6, kan jag inte förstå. Eftersom att TargetGames har gjort alla de tidigare fem versionerna samt en hel del moduler, medan Riotminds endast har släppt en grundregelbok tar jag det för givet att om man inte menar alla 6 versioner när man jämför Drakar och Demoner med Eon menar man de gamla versionerna, eftersom att de har funnits i ungefär 15 år mer än det nya. Samt att de är fem och det nya givetvis endast är ett!

Och svaret på själva frågan är givetvis Drakar och Demoner, det bästa rollspelet genom tiderna.

/Tusse-san
 

Aron

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
25
Location
Växjö, Sverige
Re: Kan bara hålla med [NT]

men i användartal, vad tror ni?

Kommer det(6:an) att sälja mer än Eon har gjort?

jag är inte så säker.

Aron
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
jag skulle nog vilja säga att DoD regerar. Helt klart !!! Eftersom att systemet är bra och enkelt !!

Visst, EON är bra det åxå. Helt klart !! Men det finns vissa saker om kanske inte är så bra t. ex stridsreglerna...

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Helt klart dod...

... dess hårdhet och jassa kantar rätt slicar upp eons softbacks limning... sen är det bara att skära sönder sida för sida..... Dod kanske skulle få några skråmor och den snygga framsidan skulle nog förstöras.. men det skulle stå som segrare... även mot den boxade eon delux...

Men det kanske inte var så du menade?

Fast jag hoppas det var så då en eon vs. Dod diskussion är ganska löjlig... smaken är som baken, delad...

full med skit är den också, precis som det här inlägget...

chrull
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
EON

eon är bättre. när man spelat eon en längre tid känns DoDs spelsystem nästan löjligt okomplicerat och nästan barnsligt i formen. sen jag började spela eon har jag bara spelat DoD en gång (och det var den sista). jag tycker knappt att det är kul att läsa i alla gamla moduler längre...'tis a sorrow.

//marcus
<a href=http://hem.passagen.se/pratchet/eon>äventyrsbanken</a>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: EON

<I>sen jag började spela eon har jag bara spelat DoD en gång (och det var den sista). jag tycker knappt att det är kul att läsa i alla gamla moduler längre...'tis a sorrow.</I>

Om det är sant är det det bästa argument jag hört för att INTE spela Eon; skulle jag tappa intresset för att kika i andra spel skulle livet vara slut, ju.
Undrar just om NeoGames kan ha blandat huvaliga subliminala substanser i trycksvärtan för att bekämpa konkurrenterna...

--
Åke
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Fniss!

Okej.. var det delux som var hardback.. då blir det ju lite annorlunda... viktförhållandet räknade jag inte med då det inte är väsentligt i en softback/hardback fight... men om det är en h/h fight så måste man ju räkna med det..

Och angående boxen.. den skulle svälja dod6 helt ja.. men också HEL ... vilket skulle innebära att den skulle kunna hacka sig ut från insidan..

Alltså spöar dod6 två av tre versioner av samma spel... jag struntar alltså i äldre varienter av dod...

Om man skulle fortsätta kampen så tror jag att d&d är det spel som skulle vinna, i alla fall hemma i min bokhylla.. möjligtvis skulle det kunna bli utslagna av WW serien men den räknas ju inte..

fast D&d fuskar ju lite då det har tre böcker att slåss med...

chrull - seriös bookfighter
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Kan bara hålla med [NT]

Min åsikt är att den svenska rollspelsmarknaden i stort sätt var mättad i och med Eon. DoD köper de flesta nog mest som en artig nick mot det gamla DoD, eller för att de avskyr Eon.

--
Björn
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Kan bara hålla med [NT]

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Min åsikt är att den svenska rollspelsmarknaden i stort sätt var mättad i och med Eon. DoD köper de flesta nog mest som en artig nick mot det gamla DoD, eller för att de avskyr Eon.<p><hr></blockquote><p>Jag är nog en sådan person som skulle rösta på DoD, i frågan om Eon eller DoD vinner, men jag skulle dock inte införskaffa v.6. Jag har redan 2 spel med nivå-system och det är alldeles tillräckligt. Jag när jag röstar på DoD är det förståss EDD...

/Honken
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: EON

när man spelat eon en längre tid känns DoDs spelsystem nästan löjligt okomplicerat och nästan barnsligt i formen.

Lustigt, det är precis den anledningen till att jag väljer DoD före Eon.

/Azagthoth
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Fniss!

<I>Eon-boxen är en annan sak - den skulle bara svälja DoD och sen skulle man aldrig se den nåt mer.</I>

Tja, är det <I>sizen</I> det hänger på så har vi väl en klar vinnare - Gemini, boxade upplagan. (-:

--
Åke
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Jag har inte på något vis spelat eller ännu mindre läst ALLA versioner av DoD men jag tycker inte att något av dem vinner. Det ena är i min smak för lätt och det andra för tungt...
...men som nå´n sade, det är ju bara en smaksak.

[color:yellow]M. Putoris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: Fniss!

Om det hänger på antalet böcker borde väl eon och alla dess moduler ha en ganska hyfsad chans... men jag vet inte riktigt med dod, hur många moduler?

Robban - har inte koll på dod...
 
Top