Nekromanti Eon med T20?

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Nu var det ett bra tag sedan jag första gången bekantade mig med Eons värld och köpte de första grundläggande modulerna. Glad i hågen gick jag hem för att sätta mig in i världen. Genast insåg jag vilka oändliga möjligheter Eonvärlden erbjöd och hur mycket man kunde göra som rimmar bra överens med mina pretentioner. Nåväl, några dagar senare demonstrerade jag Eon för två rollspelande bekanta och fick nästan en utskällning för att jag köpt spelet. Fick i en lång predikan höra att reglerna var alldeles för komplicerade, att konstruktörerna var idioter och att jag minsann hade kastat en massa pengar i sjön. Till en början tog jag inte någon speciell notis om kritiken som polarna hade levererat, men efter att ha varit spelledare ett tag så har jag nu insett att den grundläggande kritiken mot Eons regelsystem faktiskt är berättigad. Det är alldeles för många tärningar i omlopp, och man kan ju verkligen fråga sig om Eon framför allt är till för tärningsfetischister och endast i andra hand för de som tycker själva rollspelsvärlden är cool. Jag har gång på gång blivit föreslagen att helt skippa de obegränsade tärningsslagen till fördel för en enkel T20. Jag har dragit mig för det, men så småningom insett att det tål att prövas. Frågan är nu denna: Finns det ett utvecklat system för hur man omvandlar Eons obegränsade slag till ett T20-system likt det som finns i t ex DoD vad det gäller färdighetsslag? Om det inte finns, så är det väl ingen katastrof. Då är det väl helt enkelt upp till spl att i samråd med rp modifiera de befintliga färdighetsvärderna på rp-formulären i nödvändiga fall och köra på som vanligt, fast med T20 i stället.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Var finns tärningsorgien?

"Till en början tog jag inte någon speciell notis om kritiken som polarna hade levererat, men efter att ha varit spelledare ett tag så har jag nu insett att den grundläggande kritiken mot Eons regelsystem faktiskt är berättigad. Det är alldeles för många tärningar i omlopp, och man kan ju verkligen fråga sig om Eon framför allt är till för tärningsfetischister och endast i andra hand för de som tycker själva rollspelsvärlden är cool. "

Jo, den kritiken har jag hört. Senast var på BSK, där en World of Darkness-spelare (med senaste modulen till Vampire under armen) skällde ut mig i Neo-butiken. Liksom, ska han säga, där han kräks ur sig ett halvdussin T10or per tärningsslag och kanske femton till tjugo totalt per slagväxling (och med lite Fortitude får man en kasse slagväxlingar per runda - ca 100 rullade tärningar per runda med andra ord /images/icons/wink.gif).

Personligen tycker jag att kritiken är grundlös - de extrema mängder tärningar som omtalas kommer i extremt svåra slag (Ob5T6 eller mer), och i så fall talar vi om så löjliga svårigheter att man egentligen inte bör försöka sig på dem. Trots allt, de svårigheterna benämns som Mycket Svårt (och det blir liksom inte lättare på Ob6T6 eller högre). På Ob4T6 eller lättare är det inte sådär överdrivet jätteofta som det blir hejdlöst stora tärningshögar. Inte heller ser jag något problem i att räkna ihop tärningarna. Med lite teknik får man upp rätt schysst fart i hopräknandet.

Vad jag däremot erkänner med glatt hjärta är att det blir en jefla massa olika tärningsslag om man kör med varenda frivillig regel som finns. Själv nöjer jag mig dock med de grundläggande reglerna och ett fåtal utvalda frivilliga regler. Tärningsslagen blir då ett för anfall, ett för försvar, eventuellt ett för skada och i så fall träffområde. Orkar jag och finner det befogat så blir det delområde och extraskador. Sedan kommer kanske ett chockslag och dödsslag och ett VINIT-slag. Just nu talar vi om lika många slag som i DoD Expert om man gör en fjös-skada och kanske två till fem fler om man får in en riktigt gosig skada.

Så ursäkta min askorkade fråga, men var finns tärningsorgien? Jag hittar den bara inte.

"Frågan är nu denna: Finns det ett utvecklat system för hur man omvandlar Eons obegränsade slag till ett T20-system likt det som finns i t ex DoD vad det gäller färdighetsslag?"

Det var någon som plockade fram ett system för att konvertera från ObT6 till T100. Adressen kommer jag dock inte ihåg, men jag kanske kan plocka fram den senare ikväll.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Star Wars RPG

Det är alldeles för många tärningar i omlopp, och man kan ju verkligen fråga sig om Eon framför allt är till för tärningsfetischister och endast i andra hand för de som tycker själva rollspelsvärlden är cool.

Många tärningar i omlopp behöver ju absolut inte innebära att systemet är långsamt! Titta bara på StarWars RPG (inte WoTC-versionen) där en duktig typ kanske har 6T6 i att skjuta och rymdstrider med bra skepp blir det lätt ännu fler.

Gör detta StarWars långsamt? Min erfarenhet är snarare att det är ett av de snabbspelade systemen som finns på marknaden.

Finns det ett utvecklat system för hur man omvandlar Eons obegränsade slag till ett T20-system likt det som finns i t ex DoD vad det gäller färdighetsslag?

Om du absolut vill det så är väl de enklaste att ta Eons värld och sedan spela i denna med DoD-systemet. Mycket enkelt, även om jag inte själv gillar DoD:s spelsystem...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Det är upp till dig!

Jag personligen tycker att ObT6 systemet är bra och kul. Det är så skönt när man slår ett otal 6:or och får slå om. Iaf om det är till ens fördel. Jag tykcer inte heller att det är spec. långsamt. När man väl har lärt sig hur det är och automatiskt slår om 6:orna så går det riktigt fort faktiskt.

Men om du nu inte tycker om systemet så ska du naturligtvis inte finna dig i det. Gör om det vet ja. Du gör som du vill! (Du var väl SL!) Bara för att regelboken säger en sak så behöver inte det vara det bästa. Gör om det så att det passar dig, det ska vara en fröjd att spela.

//Punger

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Targon vad brukar du spela för rollspel live eller ?

Eons regler kan vara lite jobbiga i början men de blir lättare och snabbare så fort man har fått lite vana inför rocken
Och massor av T6 tja jag vet inte i teorin skulle man kunna klara allt med 3T6 och en 1T10 så det är inte massor av onödiga slag.. i många olika rollspel så slår man skador med allt från T4 till T20 beronde på vilket vapen vilken typ av skada och hur man fick skadan.. I DoD exempel så kan ett svärd göra 1T8 i skada sen kommer Skade bonus på 1T4 osv.. Så eon är FÅ tärningar..
Fast som Krille har på pekat OM man i Eon ska göra något svårt något nästan omöjligt kan fler T6 behövas specielt när det kommer i slag på Ob5T6, Men det gör inget svåra slag ska vara svåra att klara av...
Och Ob slag är inte svåra i sig allt man behöver göra är att komma ihåg resultatet och återanvända tärningarna..
Star Wars ( Westendgames version ) där hade man många många tärningar...
Specielt när gubbarna hade används ett tag så kunde de se ut så här "Blaster 9T6" okej sen när de hade problem och det gällde att den som slogs best van då offrades force point och skickligheten dubblerades 9T blev 18T och vid sådana slag uj uj uj.. Fast i SW så var det bara T6 som användes.. GOTT OM T6.. Extremt gott om dom..
( ju högre man slog desto bättre resultat.. )
Om vi jämför med DoD så vad har vi för några tärningar som måste ägas för att användas..!
vi har T4, T6, T8, T10, T20, T100..
Dessutom så är reglerna för DoD sämre än reglerna till Eon de är för oblanserade och orealistiska.

Sen kan vi ta Mutant1-2
T4, T6, T8, T10, T20, T100..
Mutant
T4, T6, T8, T10, T20, T100..

Mutant Cronicals / rymd
Här är jag inte helt 100% jag har båda men har inte blädrat i dom på bokstavligt talat ÅR och DAR så dåliga är de.
T4, T6, T8, T10, T20, T100..

Så Eon är färre antal tärnings sorter än de flesta andra och smidigare regler än många andra de är välfungerande ohc man kan lätt välja att använda så många eller så få regler som man själv vill..
När jag spelar Eon så är det 5 spelare och jag som SL 6 pers och vi brukar ibland ha stora fäktnings schener i Eon då blir jag tvungen att hålla reda på 12 eller fler motståndare ( ja jag brukar fuska och använda papper och penna ) reglerna finner jag inte något problem så länge man använder KREATIVT tänkade..
Regler är bara SÅ viktiga som man själv gör dom genom att små fuska ( på ett rättvist sätt ) kan man få strider som är lika snabba som DoD eller Star Wars.. ( fast i star wars brukar det bli bråk om vart T6 är och vem som ska få använda dom och spionage på HUR många SL använder.. Använder han FÖR många så blir det att offra Force point.. )
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Eon med 2T10?

Finns det ett utvecklat system för hur man omvandlar Eons obegränsade slag till ett T20-system likt det som finns i t ex DoD vad det gäller färdighetsslag?

Trettiosekunders eftertanke (dvs: varning otestat och föga genomtänkt) ger mig följande idé:

Ersätt ob3T6 med 2T10, och slå om dubbel-tia med +20. Obegränsat, något av en klockkurva, ungefär samma snitt.
Alla ställen där det står +obXt6 eller -obXt6 kan du ersätta med en lämplig modifikation, t.ex X*3.

För att slå ett slag mot fv 14 med ob5t6 skulle du i stället försöka slå 2T10+6 under 14.

Det är en bit på väg, även om resten av reglerna har ungefär samma fel som tärningssystemet. ;)
 

Greyman

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
21
Enkelt

Det är ganska enkelt att omvandla till T20-system.

Jag antar att man skulle kunna göra iordning en tabell för omvandling mellan 5-15 skalan till 1-20 skalan, men själv tycker jag att detta steg är onödigt. Det fungerar lika bra i alla fall. Nåväl istället för Ob3T6 slår man 1T20 och använder reglerna för prefekta slag och fummel från DoD, Mutant eller annat T20-baserat spel. Svårighetsändringar som +Ob1T6 ersätts med -5 i CL och -Ob1T6 med +5 i Cl.

Och för de som vill ha det i tabell
Svårgighet Träningar CL (FV-mod med 1T20-systemet)
Mycket lätt Ob1T6 +10
Lätt Ob2T6 +5
Normalsvårt Ob3T6 +/-0
Svårt Ob4T6 -5
Mycket sårt Ob5T6 -10
Extremt svårtOb6T6 -15

De procentuella chanserna för att lyckas stämmer inte så mycket, men sjävla medelvärdet för alla dessa svårighetsgrader stämmer mycket bra.

Observera att man dock fortfarande bör slå Chockslag, skador, antalet syskon (jag har en rollperson som fått 53 syskon), etc. med Ob-tärningar.


Greyman - The Eternal Grey Watcher
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Enkelt

Fina siffror, men det, mer eller mindre, förstör hela grunden i Eons system. Tanken är ju att det ska vara samma tärningar hela tiden (strömlinjeformat kallas det visst). Även om jag håller T-tjugon kär så anser jag det lättare att behålla ob-T6orna vid färdighetsslag. Helt enkelt för att det är lättare att använda samma tärningar hela tiden.

/Azagthoth
 

Lord Hellfeuer

Veteran
Joined
6 Dec 2000
Messages
12
Två klargöranden först bara...
1. Konstruktörerna till EON är Klåpare av stora mått mätt.
2. Du HAR kastat pengarna i sjön !

ObT6 kan ersättas med T20 enligt följande formel:
(x (ObT6) -1/3x = 1T20)

Eller med följande formel:
(x (ObT6)= Onödigt, 3Obt6=1T20), Dvs släng alla tärningar som bara har sex sidor och gör något av dina ikosaedrar istället !
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Ob3T6 + T10

Jag har ett förlag... det är kankse lite offside då det inte EGENTLIGEN förenklar något.. utan mer bara... mja.. nåväl. förslaget är att man ska använda, som rubruiken antyder, Ob3T6 i kombination med 1T10. Tanken är att man ska för de obegränsade tärningarnas jämna och inte speciellt linjära egenskaper vid höga värden, alltså att det är sällan man hamnar på speciellt höga värden (iallafall Mycket sällanman kommer upp til resultat på 20+), men ändå ge personer som är uselt taffliga på sina FV att lyckas med färdighetsslag. Alltså, hur går detta till? Jo:
Man rullar Både Ob3T6 och 1T10. Om de Ob3T6orna visar ett resultat på mindre än 11 använder man resultatet från T10:an .. annars resultatet från 3T6orna..

vad sägs?
 
Top