Nekromanti "En natt i Elysium" eller "Våldsamt märkligt"

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Krille har rätt...

Varför beskriva Setiterna på ett sätt i grundboken och på ett (helt?) annat i deras Clanbook? Jag tycker att det verkar lite fult. Krossa kapitalet!

Förresten kanske jag har köpt den själv? Vad tycker du nu då?

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Krille har rätt...

"Varför beskriva Setiterna på ett sätt i grundboken och på ett (helt?) annat i deras Clanbook? Jag tycker att det verkar lite fult. Krossa kapitalet!"

Inte HELT annat sätt... klanboken utvecklar och expanderar klanen, ger den en mer... nyanserad bild och går djupare in i dess hemligheter. Till det yttre är det fortfarande samma klan... den verkar med andra ord precis som de flesta andra supplement, mer godbitar, hemligheter och större djup utan att förändra konceptet helt. Man kan ju inte bara fylla ett supplement med att skriva vad man redan har skrivit på ett annat sätt.

"Förresten kanske jag har köpt den själv? Vad tycker du nu då?"

För det första har du aldrig pengar. För det andra vore det jävligt dumt eftersom du vet att jag alltid köper dem. För det tredje får du inte vara med i min kampanj om du har läst den.
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Ordbajsare!

Vaddå nyanserad bild? Det klart att alla Setiter inte är som de som beskrivs i grundboken, men det kan man väl komma på själv. Jag menar bara att WW är giriga äckel som pumpar ut 20 böcker i månaden.

Förresten har jag visst pengar, det skulle vara dumt av dig att köpa den om jag redan gjort det och din kampanj är ful! /images/icons/laugh.gif

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
En insikt!

Celerity, Potence och Fortitude är som sax, sten och påse.

Celerity slår Potence som slår Fortitude som slår Celerity...

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Absimiliard

Veteran
Joined
2 May 2001
Messages
26
Location
Trollhättan
Re: Jojo, visst...

"Klassiska symptom på supplementitis... "

Detta från killen som skriver supplement själv... /images/icons/wink.gif

"Den som har mest supplement när han dör vinner"
-visste du inte det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jojo, visst...

"Detta från killen som skriver supplement själv... "

*fniss*

Men allvarligt, det är inget fel på supplement, så länge man inte måste ha dem. När man måste ha supplementen, är det supplementitis. Och "hade du haft modul X så hade du insett att Y som står i regelboken är fördomar" är ett typiskt symptom på supplementitis.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sir__Jake

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
55
Location
Habo, Sverige
Re: En insikt!

Det är därför man är Brujah. /images/icons/wink.gif


Det finns inga goda Vampyrer,
Bara Onda och mindre Onda,
Och Jag är en av de ONDA!!!
 

Sir__Jake

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
55
Location
Habo, Sverige
Temporis är en mycket trevlig disiplin Första nivån kanske inte är så bra men de som följer. I alla fall så fick jag det förklarat för mig och nu ska jag försöka skriva ner det (ta uppgifterna med en nypa salt eftersom jag själv inte läst något om det). Temporis man känner tiden och kan leda den in i sig själv.
OBS dettta är lajv prylar!
Nivå 1 Man "känner" om någon använder temporis
Nivå 2 lapse Man tar tiden för någon så de inte upplever att tiden flyter (de står "still" i tiden).
Nivå 3 kan jag inte.
Nivå 4 man mixtrar med tiden så att nån annan rör sig hälften så fort (halverade traits).
Nivå 5 Clotoss Gift en massa extra handlingar för att man gör nåt med tiden igen man får dock inte använda Disipliner i dessa extra handlingar för då tar man massa skada (undantag t.ex. potence för den bara betecknar extreme råstyrka som man altid har.).
Om man då ser till att Celerity är en ut veckling av detta. Så har vi klara förklaringar till varför huggvapen o dylikt inte gör extra skada med celerity.För Celerity killar bara ändrar tiden så att det verkar som om dom är snabbare, det händer precis samma saker som i normal takt.
I alla fall är detta vad som sagts till mig.





Det finns inga goda Vampyrer,
Bara Onda och mindre Onda,
Och Jag är en av de ONDA!!!
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Tycket inte jag [ot]

Fortitude är inte bättre en celerety, jag tar ett exempel med två exakt likadana killar bara skillnaden med celerety och fortitude, F har tre i gissa vad, och C har tre i det andra. Båda har tre i alla fysiska attributer och tre i brawl

På en runda får F altså 2,4 lyckade kast på att träffa. För att sedan få 2,16 lyckade skador och sedan sokar C 1.2 skador och halverat så blir det 0 eller 2 skado nivåer.

C å anda sidan får lika mycket träffar och så och F sokar allt för sina fortitude och sen så har C tre runder på sig att springa, ja det blev lika.

Jag trodde fel när jag började skriva inlägget så nu försöker jag inte motbevisa dig längre men om jag skulle ta ett exempel med Potens... /images/icons/smile.gif

...eller kanske inte men jag tror potens är bättre en Celerity. Nu måste jag räkna ut det, jag tror jag blir tokig. /images/icons/crazy.gif

Får se C gör totalt 1 eller ingen nivå per slag. altså 2 nivåer på en runda i genomsnitt

P gör också 2 nivåer i genomsnitt, lika där med, nu blev jag defenintivt krossad och vägrar göra mer inlägg

Shadar som bara har fel idag

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Ordbajsare!

"Vaddå nyanserad bild? Det klart att alla Setiter inte är som de som beskrivs i grundboken, men det kan man väl komma på själv."

Jo, man KAN ju skriva sina egna supplement också, men jag är antagligen lite lat - jag skriver hellre kampanjer. Du har ju läst klanböckerna själv. Anser du att det enda som står där är att "den här klanen är inte som det står i grundboken att den är"?
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Jojo, visst...

Nu SKREV jag ju faktiskt inlägget med en rätt skämtsam ton. Jag känner ju Elder Girov och vet att han följer böckerna rätt strikt. Så självklart att jag retar honom med att det finns någonting han inte vet om världen i en bok han inte har läst. Mest för att jävlas.

Kanske borde det ha funnits en smilie där någonstans, jag vet inte, men det var inte så jäkla allvarligt menat egentligen.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Men det var väl onödigt...

Och detta från killen som för någon månad sedan (2/4) tyckte att det var onödigt att diskutera vilken disciplin som var bäst... Du verkar ju ha ansträngt dig en del för att få koll på ”braighets-läget” /images/icons/smile.gif

Disciplinerna är bra i olika lägen eller vad var det nu du höll med Nightfang om? Celerity är ju trevlig om man t.ex. slåss med en hop klenisar som stryker med av en smäll, då kan man ju klämma ett gäng av dem på samma runda och slippa få smällar mot sig i så många rundor. (Såja, lugna ner er alla ni som inte gillar Vampire, detta har faktiskt inte inträffat någon gång när jag spelat. Jag lovar.) Och vill vi slänga iväg ett gäng handgranater mot fienden så är det väl rätt värdelöst med Potens jämfört med Celerity, såvida han inte står jävligt långt bort? Fortitude är sympatisk om man ändå inte är i närheten av att kunna skada motståndarna och mest fungerar slagpåse medan en stridsdugliga vänner sköter stridandet. Potens är bra om man vill hålla fast motståndaren istället för att slå honom sönder och samman... o.s.v. (Du vet säkert det här lika bra som jag, men jag kan liksom inte låta bli...)

Men det är väl bäst vi ligger lågt med såna här diskussioner. Prata Vampire och prata regler - snart är vi ju riktiga ”påwergejmare”. Du vet, det finns folk här på forumet som har jättebra på Auspex eller nåt och därför vet exakt hur det går till när andra spelar. Så bara en varning i all vänlighet.../images/icons/wink.gif
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Tack för svaret [ot]

Jo, jag vet att det är onädigt att diskutera vilken diciplin som är bäst och att mitt inlägg var farligt nära ett avslöjande på powergajming från min sida. Men jag var liksom tvungen att räkna på om hans påstående var sant. Kan inte rå för det men jag måste ibland räkna på sådana saker, märk altså att inlägget inte var tillför att hitta vilken diciplin som var bäst utan för att se om hans på stående stämde

Tyvär måste jag nog säga att powergajming är flitigt användt av en del deltagare i vår spelgrupp /images/icons/mad.gif och även jag har vid mer än ett tillfälle använt sådant här för att se vad som gör mest skada och liknande.

Bara en liten fråga, hur menar du när du säger att Fortitued är sympatisk? /images/icons/smile.gif

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Så lite så!

Jo, jag vet att det är onädigt att diskutera vilken diciplin som är bäst och att mitt inlägg var farligt nära ett avslöjande på powergajming från min sida.

Lugna puckar, tyckte bara det var lite kul det här med vad som var ”onödigt”. /images/icons/smile.gif Själv tycker jag man kan diskutera regler utan att man för den skull är powergajmer, så när folk går till attack mot sånt tycker jag mest de gör bort sig, de kan ju knappast påstå sig ha en aning om hur andra spelar. Och de som inte vill diskutera regler kan ju enkelt hoppa förbi regeldiskussionerna.

Bara en liten fråga, hur menar du när du säger att Fortitued är sympatisk?

Jag menar att om man har en rollperson som är passiv i stridssammanhang är det trevligare att ha Fortitude som skyddar en, kontra Potens som man bara har nytta av offensivt. För ta ett exempel från min rollspelsverklighet i Washington: Min rollperson Tracy är en manipulativ och listig ventrue, men värdelös på att slåss. Tracy har en vän vid namn Tom som är en tuff gangrel med claws. När någon varit tillräckligt elak mot Tracy vill hon till slut se den personen uppspöad. Detta klarar inte Tracy på egen hand och därför försöker hon lura med sig Tom för att ”snacka i gränden” med fienden. Detta går bra, men eftersom det trots allt är Tracys fiende och inte Toms så vill han inte göra hela jobbet själv medan Tracy tittar på. Stackars Tracy får alltså försöka assistera i fighten så att inte Tom börjar gnälla. När Tracy och Tom sen strider mot fienden gör denne attacker tillbaka mot dem båda. Eftersom motståndaren slår hårt är Tracy mycket tacksam för sin Fortitude 1 som hon har nytta av vid varje smäll hon får mot sig. Offensivt är det bara Tom som egentligen gör någon nytta; som väntat har Tracy inte en chans att skada fienden. Hade hon istället för Fortitude 1 haft Potens 1 hade chansen att ge skada ökat lite, men väldigt marginellt eftersom hon ändå är så klen (Strength 1) och dålig på att slåss (Brawl 1). Däremot hade hon definitivt fått mer stryk vid varje smäll hon får emot sig. Att det var ganska onödigt att slå mot Tracy insåg inte den stackars fienden förrän det var försent.../images/icons/wink.gif

P.S. Quentor, hoppas du blir extra spelsugen när/om du läser ovanstående. Lita på att Tracy i sin nätta handväska har massvis med planer och komplotter till nästa spelmöte...
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Snudd på noveller...

Man kan lika gärna läsa klanböckerna för att man gillar Vampire-stuket, som får att få inspiration. Mycket av det som skrivs är fortfarande skit.

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Ja, med Gangrel-kompisar...

Potence, Celerity, Fortitude och Protean. Bra att ha när allt annat kärvar.

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 
Top