Nekromanti En bra idé?

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Jag har lagt mitt gigantiska projekt Demontider åt sidan, för jag vill skriva lite nutid. jag har därmed börjat på en fortsättning. Det här är storyn:

"För tusentals år sedan hotades mänskligheten att slukas ner till hevetet, demoner ägde ytan, och odöda ägde det som var under den. Alla de mänskliga raserna kombinerade sina krafter till ett anfall, och krossade demonerna helt. Det var dock endast en ras som överlevde denna massaker, original människorna.

Historien har glömts bort, för ingen vill komma ihåg det hemska slaget. Efter slaget började tidsräkningen, inte efter Jesu-födelse. Människan lever nu, 2000 år efter anfallet helt ovetande om sin forna historia. Dock har det ännu en gång börjat försvinna människor mystiskt och oförklarligt, och det verkar som om Demonerna är tillbaks för att ta tillbaka sin rättmätiga plats som jordens härskare."

I det här rollspelet kan man inte bara vara människa, utan även på den motsatta sidan! Groteskt elaka demoner, med über-krafter står även på listan av spelbara karaktärer.
Karaktärer är uppdelade i tre grupper:
Onda: De Rastlösa
Neutrala: DUO (Demon-Utrotar-Organisationen)
Goda: De Begåvade

De Rastlösa är demoniskt onda raser som försöker ta tillbaka det som är deras.
DUO är dom neutrala, som vill utrota De Rastlösa, men även hålla De Begåvade under kontroll.
De Begåvade är människor som vill stoppa det osynliga kriget mellan DUO och De Rastlösa. Dom är människor med ovanliga psykiska krafter.
Det finns följande spelbara karaktärer för tillfället:

Demon:
Den klassiska demonen delas upp i tre olika klasser:
Uppenbar, misstänkt och osynlig. Uppenbara Demoner är helt klart omänskliga, med ohyggliga utseenden, misstänkta är helt enkelt skumma, och osynliga ser ut som helt vanliga människor.

De Hungrande:
Intelligenta zombies. Dom äter inte regelbundet, men ofta. Dom är grymma slaktar maskiner som har en hemsk ovana att få fuskigt hög styrka. Inget man vill möta i en mörk gränd.
Dom är dock väldigt uppenbara, med tanke på att dom stinker och har ruttna kroppsdelar.

De skugglösa:
Rasen som fått bäst kritik från mina spelare. Dom är snabba, tysta och använder sig av asiatiska slagsmålsstilar. Alla skugglösa får göra en egen attack vid karaktärs-skapande, och dom får även välja en av tre olika stridstyper. Dom har även en aura runt sig, som tyvärr alarmerar personer om deras närvaro.

Mutant:
Fallout liknande mutanter skapade av företaget DUO. Dom blev dock onda , och har gått med i De Rastlösa. Mutanter är inte nödvändigtvis stora. Dom har implantat i sina kroppar som ger dom diverse fördelar, men även nackdelar (aka systemfel). Stora, starka och gröna.

Jag arbetar för tillfället på alla DUO arbeten som ska finnas, men det går lite hackigt. Det finns hittills en massa regler som är tagit direkt från mitt forntida projekt Demontider. Vad säger ni? Vill ni konspirera mot DUO i underjorden som De Hungrande? Vill ni söka upp demoner och utrota dom innan dom fattar vad som hänt? Vill ni smyga runt som en av De Skugglösa och lönnmörda viktiga personer som inkräktar på ert territorium?

Snälla svara, jag vill veta!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Respons och synpunkter:

Hej hej, läste igenom och har en del tankar och idéer.

Mitt första intryck är "manga." Japaner brukar gilla den här sortens intriger med mycket bakgrundsstory och olika "klasser" som strider mot varandra. Människkor, demoner, bestar, mutanter, osv osv. Har du tänkt göra ett actionpackat rollspel med sådan känsla (jag tänker mest på Urotsukidoji, men det finns säkert någon barnvänlig anime att ha som förebild också) eller var du ute efter en mer västerländs touch i stil med Kult?

Jag personligen tycker att mangaidén låter roligare. Jag menar inte att man ska vara tecknade figurer, alltså, utan bara att det ska vara en sådan känsla som det är i den japanska kulturen. Överdrivna slagsmål, TV-spelsintriger, söta flickor och gröna demoner med lysande ögon, osv.

Personligen tycker jag dock att uppdelningar mellan god/ond/neutral är lite trist. Om du skulle kunna, så ser jag hellre att det är en strid mellan tre olika krafter som ingendera är ond eller god i sig, de bara står i vägen för varandras planer. Åtminstone skulle det kännas roligare för mig. Du är ju redan på god väg, de "goda" verkar ju slåss mot de "neutrala" lika mycket som de "onda", så varför inte skippa god/ond-dualismen helt?

Nå, det där är upp till dig att avgöra. Jag tycker dock inte riktigt om termen "de rastlösa". Det låter som små barn som inte kan sitta stilla vid matbordet. "De fördömda", "De gudlösa" eller "De förtappade" eller liknande är bättre. Tyvärr låter de alla som försvenskade filmtitlar i stil med "de skoningslösa", så något helt annat namn kanske är bättre...

DUO (Demon-Utrotar-Organisationen) låter som en hurtig Kalle Anka-organisation. Du vet, som SKIT (Svensk Korv-Industri-Tillverning) eller något i den stilen. Något mer mystiskt i stil med "Project Messiah" eller "Candelabra", "Apostlarna", "Graalen", "Zeloterna" eller något i den stilen... Jag vet inte. DUO känns inte helt rätt i mina ögon. Fast jag kanske vänjer mig. Jag tyckte SAVE var töntigt i början, nu gillar jag det.

Jag har en del namnförslag på resten också:

"Den klassiska demonen delas upp i tre olika klasser:
Uppenbar, misstänkt och osynlig. Uppenbara Demoner är helt klart omänskliga, med ohyggliga utseenden, misstänkta är helt enkelt skumma, och osynliga ser ut som helt vanliga människor."


Istället för "osynliga" borde du ta "epigon". Det betyder, typ "efterapare", och det är ju precis vad dessa demoner gör. Efterliknar övriga människor för att kunna smälta in.

De "misstänkta" demonerna begrep jag mig inte på. Är de hälften människor, hälften demoner, eller är de mystiska, magiska demoner utan egentlig form och skepnad?

"De hungrande" var däremot ett grymt namn. Dem gillade jag. Häftigt med starka, intelligenta zombies.

"De skugglösa" var sköna. Är de goda eller neutrala?

"Mutanterna" var okej också. Schysst att de lämnade DUO och joinade demonerna. Det brukar vara bra med varelser som har en inneboende historia. Ger dynamik åt världen.

Nå, själv vill jag helst spela med någon som både har ett liv som superperson och som vanlig människa. Det är något jag gillar med många mangahistorier: Huvudpersonen går i en skola på dagen och fajtas mot demoner på natten, typ. Om man är ett lik som luktar apa så blir det liksom svårt att tänka sig vad man ska göra på fritiden. Hänga i en grotta kan man ju inte göra dagarna i ända...

Helst skulle jag förresten vilja att det fanns en stor grupp "herrelösa" zombies, demoner och DUO-snubbar i världen som inte hade någon direkt lojalitet med sina rasfränder. Det blir så tråkiga spelgrupper om alla spelare ska vara demoner. Om man lät äventyrarna vara herrelösa, så kunde man bygga äventyrargrupper med roligare kombinationer av skugglösa, hungrande, begåvade och olika demoner. Det skulle nog bli roligare, tror jag.

Men äh, mina idéer kanske går stick i stäv mot vad du hade tänkt dig. Ignorera dem i så fall.

Kul att du jobbar på, iaf.

/Rising
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Re: Respons och synpunkter:

Jag tänkte mig faktiskt lite manga stil, men det är fortfarande osäkert.

De goda/onda är faktiskt inte nödvändigtvis onda eller goda.
Jag ville bara göra det klart vilka som var The Ultimate Badasses och vilka som ville ha bort dom. En DUO (namnet är tills jag kommer på något bättre) arbetare kan vara lika elak som en halvdemon, medan en av de snälla människorna med psykiska förmågor kan få för sig att råna en bank.
Det är helt upp till personen.

De Rastlösa tänkte jag ut eftersom att dom faktiskt är en slags odöda. Dom borde inte finnas, eller borde egentligen ligga döda och begravna i människornas värld. Mutanterna dödas när dom blir mutanter, demonerna lever egentligen inte (eller?), de skugglösa likaså och De Hungrande är ju odöda så...

De misstänkta är människor med mindre demoniska förändringar.

De skugglösa är neutrala, dom gör nämligen det dom vill, när dom vill och hur dom vill.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Nå, själv vill jag helst spela med någon som både har ett liv som superperson och som vanlig människa. Det är något jag gillar med många mangahistorier: Huvudpersonen går i en skola på dagen och fajtas mot demoner på natten, typ. Om man är ett lik som luktar apa så blir det liksom svårt att tänka sig vad man ska göra på fritiden. Hänga i en grotta kan man ju inte göra dagarna i ända...

<hr></blockquote>



Angående De Hungrande, så lever de i kolonier under marken. Vissa av Demonerna kanske har hyrt lagerlokaler eller rent utav lägenheter år De Hungrande. På natten går dom dock upp till ytan, och letar efter föda. Dom sover ju på dagarna ändåså.

Fakta: Alla rastlösa kan jobba tillsammans. Det kan mycket väl vara en grupp med en Mutant, en Demon, två skugglösa och två av De Hungrande. Det är inga problem. Alla medlemmar av De Rastlösa har ingen rasism jämtemot varandra, utan bara mot mänskligheten /images/icons/devil.gif.
 

Apleif

Veteran
Joined
19 Jul 2001
Messages
41
Location
Borlänge
Rätta mig om jag har fel...

...men betyder inte ordet zombie viljelös varelse? I sådana fall låter det underligt med intelligenta zombies. ;)
Jag tror dock att du menar intelligenta varelser som ser ut som den klassiska zombien, och då blir det genast en helt annan sak. Du bör dock byta namn till något annat, för att undvika sådana som mig. ;D
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Du har fel

Zombie var från början en afrikansk ormgud, som voodoo-praktiserande slavar tog med sig när de importerades till Västindien. Ordet används också om en av gudens krafter, och om de människor som kraften uppväckte från de döda.

Nu används det om alla som man vill klassa som levande döda, vilket i allmänhet innebär att man är viljelös. Det är som sagt inte ordets ursprungliga betydelse.
 
Top