dream
Hero
Som varandes lärare på en skola i södra sverige hamnar jag ibland i diskussioner rörande rollspel med mina elever (efter lektionernas slut, naturligtvis). Så icke idag. Istället råkade jag passera det bord i lärarrummet där glömda böcker, funna i skåp som av slarviga elever helt enkelt lämnats åt sitt öde etc. fann ett exemplar av det gamla äventyret Operation Mangala. Jag undrade förstås vilken kurs detta alsert ingick i, men tog dock boken så att ingen språktant skulle förfasa sig över den och göra stort rabalder av saken (man måste hantera dessa kompetenta, men ack så känsliga själar varsamt!). På den efterföljande programmeringslektionen satt jag sedan och bläddrade i boken medan mina elever försökte få 100 bollar att studsa över skärmen. Jag upptäckte till min förvåning att jag tyckte att äventyret var helt ok, att jag gärna skulle spelleda lite N2 (även om äventyret är till N1), och att framtidsrollspel av dystopisk variant kanske åter kan komma på modet, nu när miljöförsötrelsen är på tapeten likväl som baser på månen och kolonisering av mars. Så frågan är, kan man blåsa liv i N2 igen? (Eller är det bara jag som tror att det inte redan sjuder av liv?)