Det vore en enorm överdrift att påstå att Derelict har några regler; jag har inte kommit dit ännu. Jag har inte heller bestämt om det ska finnas grundegenskaper, och i så fall vilka. Men jag har i alla fall några kringsvävande tankar om hur det skulle kunna fungera, vilket jag gärna vill ha kommentarer om. Vad finns det för argument för och emot?
Intelligens beror, som alla vet, på hur man använder den. Man kan ha IQ som ett geni, men aldrig få veta det eftersom man sällan försöker sig på komplicerade tankeproblem. Man kanske till och med missar halva konversationer på grund av dagdrömmar eller distraktioner, och framstår som korkad. Min lösning på detta är att ha en siffra för den intelligens man har lärt sig använda (som kanske köps med baspoäng eller vad det blir), och en något högre för ens totala kapacitet (slumpas fram). Det innebär att man i normala fall använder det lägre talet, precis som normala egenskaper, men när speciellt mycket står på spel kan kapaciteten användas istället (upp till SL, förstås). Man kan också höja sin INT-siffra genom träning, upp till kapaciteten.
Hur låter det? För krångligt, för simpelt eller bara onödigt?
Intelligens beror, som alla vet, på hur man använder den. Man kan ha IQ som ett geni, men aldrig få veta det eftersom man sällan försöker sig på komplicerade tankeproblem. Man kanske till och med missar halva konversationer på grund av dagdrömmar eller distraktioner, och framstår som korkad. Min lösning på detta är att ha en siffra för den intelligens man har lärt sig använda (som kanske köps med baspoäng eller vad det blir), och en något högre för ens totala kapacitet (slumpas fram). Det innebär att man i normala fall använder det lägre talet, precis som normala egenskaper, men när speciellt mycket står på spel kan kapaciteten användas istället (upp till SL, förstås). Man kan också höja sin INT-siffra genom träning, upp till kapaciteten.
Hur låter det? För krångligt, för simpelt eller bara onödigt?