Re: Effekt av LÅG Quadosh vid död... (spoiler)
Det finns mig veterligen (och jag har läst allt material
) ingen notering om att du blir demon om du går med låg qadosh. Du har nog antingen gjort ett "tvärtom-resonemang" gällande hög qadosh -> gud, läst något på forumet eller tänkt fel gällande den frivilliga regeln om risk för demonisk påverkan vid låg qadosh. Så, du har nog tyvärr bara hittat på, men kom ihåg att även den ovettigaste regel kan bli verklighet med en tillräckligt snäll/lättpåverkad SL
(speciellt om du är bra på att övertala folk)
Och bara för att jag är så nördig ska jag dra ett helt resonemang gällande titeln på ditt inlägg
Låg qadosh gör som sagt att åldrandet påskyndas. Karaktären förlorar dessutom förmågan att vara i indirekt kontakt med gudar (kan inte få några regeltekniska religionsfördelar), och börjar vid riktigt låga värden förändra verkligheten kring sig (gäller magiker), och riskerar till sist att "tona bort" och försvinna.
Vad händer då om en person med låg qadosh dör?
För det första kan inte personen hitta sin gud och sluta sig till den, om nu själar gör sådant efter döden (antyds enligt mig av vissa religioners regler), eftersom själen förlorat förmågan till indirekt kontakt med gudar. Är personen schaman så blir det riskablare att återta en ny kropp, eftersom qadoshförlursten kan börja ackumuleras mot farliga tiotal.
Utifrån vissa esoteriska tolkningar av texter i L&H samt Drakar kan jag tänka mig två obehagliga och negativa effekter av att vara död med låg qadosh...
För det första är det möjligt att minnen och färdigheter försvinner i en snabbare takt än vad de gör för "vanliga" andar. Det kan av liknande orsaker eventuellt även vara omöjligt för en sådan själ att bli en ande.
För det andra kan det finnas en risk till att själen lättare drar till sig hungriga demoner, enligt de möjliga konsekvenserna av regeln jag nämner i början av inlägget. Tror inte att det behöver kommenteras...
Ett specialfall kan vara en död magiker med låg qadosh som är kunnig i alstrande av psykotropi. De psykotropiska störningar han ger upphov till skulle mycket väl kunna tänkas vara som en fyrbåk på andeplanet, och eventuellt dra till sig andra själar (som börjat utvecka sin andeförnimmelse), samt nyfikna andar och demoner, med okända resultat...
Hypotetiskt kan det också säkert leda till störningar om man försöker återuppliva personen, men det är väl inte sådant du vill höra, antar jag