Nekromanti Drivhuset: Grundreglerna

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Svårt att yttra sig innan man har något konkret spelexempel eller innan jag vet på vilken nivå VAR och liknande kommer att ligga. Men generellt tycker jag att man kan använda T12 för båda slagen (snabbar upp) och att Variationsslaget förbryllar...

Vad, jag slår 1TA först för att se om jag träffar. Vi antar att jag gör det. Sedan ska jag slå 1TB +-modifikationer. Vi antar att dessa tar ut varandra. Jag slår en etta. Jaha, då visar det sig att mitt vapen är uruselt konstruerat (?) och kommer gå sönder efter striden. Jaha?

Jag måste ha missuppfattat reglerna på den här punkten. Var god klarifiera.

/Rising
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Vad jag förstod så bestämmer variationsslaget skada i strid. Exemplet var till för om du försöker smida (eller tälja) ett vapen.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Oj!

Måste ha formulerat kladdigt.
Nej, tabellen nedan var fylld med exempel på resultat när man konstruerade jägarredskap.

Man ska ha ett visst antal poäng att lägga ut på VAR och ett visst på GRU. Var-utbildning är helt enkelt att lära sig att variera sitt arbete och lära sig nytt medans GRU är rå träning: man gör det om och om och om och om igen tills man kan det mer eller mindre flytande. VAR resulterar i bättre effekt medans GRu resulterar i stabilare.

Att båda tärningar inte skulle vara tolvor finns det ju egentligen ingen ordentlig anledning till. Jag ska kolla närmare på det. Hade riktigt tänkt på att det skulle bli förbryllande/images/icons/blush.gif...

Okej, vem känner för att strypa mig nu då?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Åh, vad dum jag är.

Nu fattar jag. Jo, men då låter det ju väldigt vettigt.

En grej bara; om 12+ är perfekt, hur blir det då med variationer? Man skulle ju ha olika bonusar på sitt VAR-slag. Hur stora skulle dessa vara? Ponera att en person har +5, han får ju perfekta resultat otroligt ofta... Kan inte variationstabellen faktiskt vara större än 12 steg? Det beror förstås på vilka VAR-modifikationer man kommer att ha...

Tja, nu fattar jag lite mer iaf.

/Rising
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Ja du...

Man skulle i och för sig kunna komma på en ivecklad regel för att skapa en mer rimlig modifieringsgenerator, men det skulle nog bara förbrylla. Jag använder mig av tolvsidiga bara för att det helt enkelt inte är så valigt... men det är klart... det blir ju lätt perfekta slag...

Hur ska man göra, tycker du?
Du har ju också en del i projektet.

Förresten, en utsida att posa med skulle sitta fint!

Okej, vem känner för att strypa mig nu då?
 
Top