Nekromanti DriveThruRPG's print-on-demand service

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Via mitt deltagande i kickstartern för Dwimmermount fick jag reda på att DriveThruRPG tydligen har en print-on-demand service. Någon som testat den och kan meddela resultat? Vilka är det som trycker i bakgrunden tro?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Jag har ett exemplar av Itras By på engelska som jag köpt den vägen. Pärmbok, färg. Den är fin faktiskt. Har för mig det är Lightning Source som står för själva tryckningen. Okult ligger väl som POD där, så du skulle väl kunna höra av dig till wilper på G+ och fråga vad han har för erfarenheter.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Har beställt Dwimmermount den vägen.
Det enda jag kan säga är att den är långsam.
Jag beställde för någon månad sedan och den har inte kommit fram ännu.
Återkommer när jag fått min bok.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag tycker att resultaten från OBS (dvs DriveThru och RPGnow) är markant sämre än Lulu. Har jag valet väljer jag alltid lulu före OBS.

Jag har bara beställt softcover-böcker från OBS och ofta är omslaget extremt tunt och rullar sig lätt. Det kan ju bero på otur/fel val av skaparna men det gör mig tveksam till att beställa därifrån om andra val finns.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Jag fick fyra POD-böcker (två hardcover, två softcover) från DriveTrhu i förra veckan. En var lite (verkligen lite) dåligt skuren, några sidor satt ihop. Det var inga problem att sprätta upp dem. Annars bra och snyggt. Papperskvalitén är inte riktigt vad man får om man köper "riktiga" böcker, men den är inte heller dålig.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
DeBracy;n74756 said:
Jag har ett exemplar av Itras By på engelska som jag köpt den vägen. Pärmbok, färg. Den är fin faktiskt. Har för mig det är Lightning Source som står för själva tryckningen. Okult ligger väl som POD där, så du skulle väl kunna höra av dig till wilper på G+ och fråga vad han har för erfarenheter.
Bra idé att fråga Wilper!

chrull;n74768 said:
Jag tycker att resultaten från OBS (dvs DriveThru och RPGnow) är markant sämre än Lulu. Har jag valet väljer jag alltid lulu före OBS.

Jag har bara beställt softcover-böcker från OBS och ofta är omslaget extremt tunt och rullar sig lätt. Det kan ju bero på otur/fel val av skaparna men det gör mig tveksam till att beställa därifrån om andra val finns.
Ja Lulu har jag varit nöjd med förut. Inte fantastiskt, men helt okej kvalitet, oskadd bok och rätt så prisvärt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Mutanten;n74789 said:
Vad kostar frakten till Schweden?
Lightning Source, som sköter PODn åt DTRPG, har anläggningar både i Storbritannien och USA, så svenska beställningar skickas från Storbritannien. DTRPGs sida har inte specifik information om frakt till Sverige, men till Finland uppskattar de en fraktkostnad på $5-$14 för vanlig frakt, och $16 för lyxfrakt (vilket jag antar är snabbare). Till Tyskland beräknas $5-$12 respektive $14, så Sverige borde hamna någonstans däremellan.

Jag har aldrig beställt POD från DTRPG själv, men jag kommer nog att lyxa till det och beställa Exalted 3 när det väl blir klart.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu fick jag min bok. Beställde 11 feb, den kom 06 mar.
Papperskvalitet och tryck är helt OK, men kartonnaget är lite väl tight så boken stänger inte helt om den ligger ner på ett bord (i en bokhylla är det dock inget problem).
 
Top